Inspecțiile fiscale pentru rambursările de TVA vor fi mai scurte, pentru că vor fi limitate la perioadele în care au fost derulate operațiunile care au generat soldul negativ al taxei, prevede proiectul de modificare a Codului de procedură fiscală.
Odată cu aprobarea noii prevederi - care va fi aplicată doar controalelor ce vor fi începute după intrarea în vigoare a Legii modificate - durata inspecțiilor fiscale pentru rambursarea TVA ar urma să scadă. Pentru companii, efectul ar fi benefic atât timp cât sumele solicitate ar fi obținute mai repede de la buget, iar povara administrativă s-ar micșora, pentru că personalul ar fi mai puțin timp blocat de o inspecție fiscală.
ANAF are, însă, alt scop, pe care îl urmărește prin această măsură. De fapt, vrea să câștige timp pentru alte controale care să vizeze zonele de risc ridicat. De exemplu, raportul FMI “Crearea condițiilor pentru reducerea gap-ului fiscal”, publicat recent de ANAF, arată că aproape jumătate dintre controalele Direcției de Mari Contribuabili sunt pentru rambursările de TVA, consumă mult timp și resurse însemnate cu rezultate modeste. Totodată, alte 32 de procente sunt alocate verificărilor solicitate de alte instituții și doar 20% dintre inspectorii din teren vizează cazuri de risc ridicat, în condițiile în care, arată raportul, ponderea ar trebui să fie spre 50%.
Din cauza duratei mari a inspecțiilor, a întîrzierilor în rambursarea sumelor de la buget, Comisia Europeană a deschisă o procedură de infringement (încălcarea tratatului de aderare) care s-a închis în urmă cu un an. Cu toate acestea, un număr important de deconturi continua să fie întârziate, iar unele companii cer dobânzi în instanță.
Modificarea propusă la Codul de procedură fiscală care ar scurta inspecțiile pentru rambursări de TVA ar lasă ANAF mai multe resurse pentru controale în zone cu evaziune.
“În scopul reducerii duratei inspecției fiscale efectuată pentru soluționarea cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adăugată, se propune, la art. 169 din Codul de procedură fiscală, instituirea regulii potrivit căreia, ori de câte ori o cerere a unui contribuabil privind rambursarea taxei pe valoarea adăugată se soluționează cu efectuarea în prealabil a inspecției fiscale, inspecția fiscală va viza exclusiv perioadele fiscale în care s-au derulat operațiunile care au generat soldul negativ al taxei pe valoarea adăugată. Astfel, inspecția fiscală va viza numai perioadele în care s-au derulat operațiunile care au generat soldul negativ al taxei dar pentru care nu s-a ridicat rezerva verificării ulterioare în sensul că nu pot forma obiect al inspecției perioadele fiscale pentru care s-a împlinit termenul de prescripție a dreptului organului fiscal de a stabili obligații fiscale și nici perioadele care au fost supuse inspecției fiscale anterior. În plus, se propune extinderea acestei perioade dacă organul de inspecție fiscală constată indicii privind nerespectarea legislației fiscale ori stabilirea incorectă a obligațiilor fiscale. În acest caz, extinderea perioadei se face cu respectarea dispozițiilor referitoare la rezerva verificării ulterioare”, arată nota de fundamentare a proiectului de modificare a Codului de procedură fiscală.
Prin urmare, noile prevederi ar urma să fie aplicate inspecțiilor pentru rambursări de TVA care încep după 1 ianuarie 2017, când ar trebui să intre în vigoare modificările.