Vulnerabilitățile la adresa economiei României au crescut, în special în ceea ce privește poziția externă și competitivitatea, potrivit Comisiei Europene, care consideră oportună efectuarea unui bilanț aprofundat pentru a indentifica eventualele dezechilibre economice.
În raportul privind Mecanismul de alertă pentru 2019 din pachetul de toamnă al Semestrului European, Comisia notează că deficitul de cont curent al României a continuat să se deterioreze anul trecut, pe fondul accelerării importurilor, în principal în sectorul bunurilor de larg consum.
Exporturile au avut o evoluție bună, iar România a câștigat noi cote de piață, însă costul unitar cu forța de muncă a crescut semnificativ, mai ales în sectorul public, în contextul majorărilor salariale din 2017.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“În timp ce performanțele României la export au fost foarte bune până în prezent, evoluțiile din trecut sugerează că majorările salariale din sectorul public se vor transmite și în sectorul privat, ceea ce ar putea genera pierderi de competitivitate a costurilor pe viitor”, arată Comisia.
Potrivit Comisiei, deteriorarea deficitului comercial și creșterea costurilor cu forța de muncă sunt strâns legate de politicile fiscale prociclice ale guvernului, “care au stimulat o economie aflată deja în creștere puternică prin tăieri repetate de taxe și majorări salariale”.
Totodată, schimbările legislative dese și imprevizibile contribuie la crearea unui mediu de afaceri incert, cu consecințe negative asupra deciziilor și investițiilor în afaceri, care ar putea scădea atractivitatea României în ochii investitorilor străini.
În acest context, Comisia arată că se impune efectuarea unei analize aprofundate a situației macroeconomice în România, pentru a determina dacă există dezechilibre economice.
CITEȘTE ȘI ING avertizează: Finanțele publice ale României sunt în cea mai proastă situație de după marea criză. Ne așteaptă o perioadă de lungă mahmureală sau o ajustare dură“Datele economice sugerează că vulnerabilitățile au crescut, în special în ceea ce privește poziția externă și competitivitatea. În ansamblu, Comisia consideră oportun să examineze în continuare riscurile, pentru a evalua dacă există dezechilibre”, potrivit raportului.
Procedura de dezechilibru macroeconomic (MIB), introdusă în 2011 în momentul de apogeu al crizei datoriilor suverane din zona euro, este un mecanism de supraveghere care drept scop identificarea timpurie a riscurilor de dezechilibru macroeconomic și corectarea lor.
Dacă o țară membră ignoră recomandările privind corectarea dezechilibrelor riscă, în teorie, să fie amendată cu 0,1% din PIB, însă până acum Comisia nu a luat nicio măsură disciplinară împotriva statelor cu dezechilibre excesive, potrivit unui raport recent al Curții de Conturi Europene.
În runda precedentă a MIB, Comisia a identificat 11 state care s-ar putea confrunta cu dezechilibre economice și care vor face, din oficiu, obiectul unui bilanț aprofundat în 2019: Bulgaria, Croația, Cipru, Franța, Germania, Irlanda, Italia, Țările de Jos, Portugalia, Spania și Suedia.
În cazul României, Comisia notează că nu au fost identificate dezechilibre macroeconomice la runda anterioară, însă tabelul de bord actualizat a relevat că poziția investițională internațională netă a României (stocurile de active și pasive financiare externe) se situează sub indicativul UE.
Un bilanț aprofundat va fi realizat și pentru economia Greciei, stat care fost scutit până în prezent de la monitorizare, în contextul programului de asistență financiară externă.