Comisia Europeană va propune introducerea unor taxe definitive pentru a limita importurile de biciclete electrice ieftine din China, care, potrivit producătorilor din UE, au inundat piața europeană, relevă un document consultat de Reuters.
Executivul european a introdus deja, din vară, taxe provizorii anti-dumping pentru bicicletele din China. Taxele definitive necesită, spre deosebire de cele provizorii, acordul țărilor membre UE. În cazul aprobării, taxele care vizează bicicletele electrice chinezești ar urma să intre în vigoare din ianuarie 2019. Astfel de taxe se impun, de regulă, pe o perioadă de 5 ani.
Comisia dorește taxe finale cuprinse între 18,8% și 79,3%, care ar urma să se aplice tuturor importurilor de bicicletele electrice din China. Totodată, grupului taiwanez Giant, unul dintre cei mai mari producători mondiali de biciclete, cu fabrici în China și Olanda, ar urma să îi fie impusă o taxă de 24,8%.
Pootrivit unei investigații CE, exporturile de biciclete electrice din China către Uniunea Europeană s-au triplat în perioada 2014-2017. Astfel, bicicletelor electrice din China au ajuns la o cotă de 35% pe piața europeană, în timp ce prețul mediu de vânzare a scăzut cu 11%, evoluția fiind susținută de subvenții pe care producătorii europeni le consideră incorecte.
România se numără printre cei mai mari 10 producători de biciclete electrice din Uniunea Europeană, care ar putea fi avantajați de această măsură. Decizia ar putea afecta însă consumatorii, printr-o eventuală creștere a prețurilor. Spre exemplu, LEVA-EU, asociație din domeniul comercial axată pe susținerea drepturilor și intereselor comercianților de vehicule electrice ușoare, taxele propuse de Comisia Europeană "ar exacerba daunele deja provocate importatorilor europeni, marcând începutul unor zile negre pentru întregul sector al bicicletelor electrice, inclusiv consumatori".
Potrivit unui studiu publicat de Confederația Industriei Europene a Bicicletelor (CONEBI), România a produs, în 2016, 60.000 de biciclete electrice, fiind al șaptelea mare producător din UE.
Totodată, potrivit celor mai recente date publicate de biroul european de statistică Eurostat, România a fost, în 2016, al patrulea mare exportator de biciclete electrice din Uniunea Europeană după Germania, Belgia și Olanda. România a exportat atunci 80.000 de biciclete electrice, 10% din totalul exporturilor de bicicletelor de acest fel din UE.
În total, România a produs, în 2016, 900.000 de biciclete (electrice și clasice), 7% din totalul UE, potrivit CONEBI. Astfel, România a fost, în 2016, al șaselea mare producător de biciclete din UE după Italia, Germania, Portugalia, Polonia și Bulgaria. Pe partea de componente și accesorii, România a fost al doilea mare producător după Italia.