Christian Tour, cel mai mare turoperator român, singura agenție care nu a fost sancționată de către Consiliul Concurenței în cadrul investigației sale din turism, anunță într-un comunicat că a refuzat să se ralieze înțelegerilor privind prețurile cu agențiile concurente, în dezavantajul turistului, fapt pentru care a fost blamat și atacat de către unii dintre concurenți, care s-au coalizat împotriva sa.
Turoperatorul a primit imunitate la amendă după începerea investigației datorită cooperării cu Consiliul Concurenței în cadrul anchetei, care a ținut cont și de comportamentul corect constant al Christian Tour pe piață, susține turoperatorul. "După declanșarea investigației, decizia luată de conducerea Christian Tour a fost aceea de a colabora total și transparent cu reprezentanții Consiliului Concurenței pentru aflarea adevărului și în spiritul respectării legii. Ancheta în domeniul turismului scoate la lumină detalii privind modul în care unele mari agenții turoperatoare din țara noastră s-au înțeles nu doar asupra prețului vacanțelor, ci și în privința unei strategii comune împotriva competitorilor care practicau prețuri mai mici la pachetele turistice, așa cum este Christian Tour", a declarat în comunicat Marius Pandel, unul dintre acționarii Christian Tour.
Corespondența pe e-mail dintre reprezentanții agențiilor de turism, adunată de investigatori într-un raport voluminos, de câteva sute de pagini, arată, între altele, modul în care principalii actori din piața de turism stabileau prețurile la vacanțele cu avion charter, precum și strategia lor de a împiedica agenția Christian Tour să opereze chartere în anumite destinații, se mai arată în comunicat.
"Christian Tour și-a început activitatea în urmă cu aproape 22 de ani prin a vinde vacanțe celor cu bani puțini, deși în acele vremuri prețurile erau mari și puțini își permiteau să călătorească în străinătate. Pentru că a creat oferte de vacanțe foarte ieftine, începând de la 1 euro, Christian Tour a fost reclamat de competitori la Consiliul Concurenței. Însă, exact genul acesta de politici de marketing dovedește clar că noi nu ne-am înțeles cu nimeni pentru a stabili prețurile, ci am fost permanent contra curentului. Așteptăm ziua în care vor fi atacate și companiile aeriene care au promoții la biletele de avion la 9,99 euro", subliniază Marius Pandel.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Concurența amendează 13 agenții de turism, dar și Asociația Națională, acuzând coordonarea comportamentului pe piață pentru a nu permite scăderea tarifelor. Mare parte din companii au recunoscutInvestigația Consiliului Concurenței a început, potrivit Christian Tour, după ce în atenția instituției a ajuns o înregistrare video publicată pe Youtube și făcută la o întâlnire a agențiilor organizată la Predeal în 2013, unde unul dintre vorbitori a îndemnat direct la stabilirea unui preț minim al vacanțelor și la coordonarea comportamentelor pe piață, în defavoarea clienților.
Consiliul Concurenței a amendat 13 agenții de turism, dar și Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) cu un total de aproape 2,45 milioane euro, acuzând coordonarea comportamentului pe piață. Autoritatea de concurență a constatat că, în perioada iunie 2013-septembrie 2016, 13 agenții de turism și-ar fi coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informații sensibile din punct de vedere concurențial, cu scopul de a nu permite scăderea prețurilor produselor/pachetelor turistice comercializate.
Astfel, agențiile de turism nu au redus, sub un anumit nivel, prețul de vânzare către clienți pentru produsele turistice și/sau pachetele de servicii turistice comercializate (ex.: bilete de avion în zborurile tip charter - atât ca produs turistic individual, cât și ca o componentă dintr-un pachet de servicii turistice). De asemenea, acestea au limitat sau au eliminat campaniile promoționale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuități clienților și și-au împărțit numărul de locuri în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel în mod artificial oferta în vederea creșterii prețului de vânzare.