Peste o treime dintre companiile relevante din turism sunt încadrate la un risc mediu-mare, mai mult de jumătate dintre agenții au un risc de insolvență peste medie

Peste o treime dintre companiile relevante din turism sunt încadrate la un risc mediu-mare, mai mult de jumătate dintre agenții au un risc de insolvență peste medie
scris 21 nov 2018

Peste o treime dintre companiile relevante din turism sunt încadrate ca având un risc mediu-mare, cu un grad de îndatorare de peste 80%, iar mai mult de jumătate dintre agenții au un risc de insolvență peste medie. În ultimii 6 ani, nivelul plecărilor turiștilor români în străinătate a fost mai mare decât cel al vizitatorilor străini veniți în România. Ușoară tendință de scădere a acțiunilor în instanță împotriva agențiilor turistice.

Concluzia rezultă dintr-o analiză Coface pe baza datelor financiare din 2016.

Urmărește-ne și pe Google News

Din totalul celor 1.989 companii de turism active în 2016, Coface a analizat 63, adică aproximativ 3%, dar care au o pondere de 54% în cifra de afaceri consolidată la nivel de sector. 

Puncte forte:
• Sectorul agențiilor de turism a înregistrat o creștere a profitabilității de la 0,7% în 2012, la 3,3% în 2016
• O treime dintre companiile din acest sector au avut un profit de peste 20%
• În ultimii patru ani, au scăzut acțiunile în instanță împotriva agențiilor de turism

Vulnerabilități:
• 40% dintre agențiile de turism au un grad de îndatorare peste 80%
• 51% au un risc de insolvență peste medie
• Polarizare crescută în ceea ce privește cifra de afaceri realizată de Top 10% jucători (peste 88,2% în 2016)

În ultimii 6 ani, nivelul plecărilor turiștilor români în străinătate a fost mai mare decât cel al vizitatorilor străini veniți în România. Ca rată, numărul sosirilor vizitatorilor străini a crescut cu 60% în perioada 2012-2017, în timp ce vizitele românilor în străinătate a crescut cu 78%. Astfel, în 2017, s-au înregistrat 12 milioane de vizite ale străinilor în România, în timp ce românii au făcut 19 milioane de  vizite în străinătate.

FOTO Facebook lansează o funcție care le arată utilizatorilor cât timp acordă rețelei sociale CITEȘTE ȘI FOTO Facebook lansează o funcție care le arată utilizatorilor cât timp acordă rețelei sociale

Ca valoare a serviciilor agențiilor turistice și ale tur-operatorilor, 2016 reflectă o scădere cu 19% față de anul interior, ajungându-se la valoarea de 3,7 miliarde lei. Maximul valorii acestui tip de servicii a fost atins în 2014, când a trecut pragul de 4 miliarde lei. O scădere (1,6%) este remarcată și la nivelul altor servicii de rezervare și asistență turistică.

Peste o treime dintre companiile relevante din turism sunt încadrate la un risc mediu-mare, mai mult de jumătate dintre agenții au un risc de insolvență peste medie

Ultimii patru ani (2014 - 2017) au adus o ușoară tendință de scădere a acțiunilor în instanță împotriva agențiilor turistice. Cel mai scăzut număr al dosarelor s-a înregistrat în 2008 (înainte de criză), iar trei ani mai târziu numărul acestora a crescut de 4,2 ori, atingând maximul perioadei analizate. Un aspect important de punctat este că numărul somațiilor de plată tinde să se reducă începând cu 2010, iar cel al executărilor indică o volatilitate ridicată, cu valori cuprinse între 54 și 186 pe parcursul aceleiași perioade. Per total, tendința acțiunilor în instanță este de scădere, iar cea mai mare parte este reprezentată în continuare de executări și ordonanțe de plată.

„Cu toate că profitabilitatea consolidată a sectorului a fost în ușoară creștere, aproape jumătate dintre firme (47%) au raportat o deteriorare a rezultatului net. Mai mult de o treime dintre companii se confruntă cu probleme de lichiditate - lichiditate curentă sub 1 - având și un grad de îndatorare peste 80% - în condițiile în care 72% din totalul datoriilor este reprezentat de datorii curente - iar aproape două treimi din ele înregistrează un ciclu de conversie a banilor negativ, fiind foarte probabil să își platească furnizorii cu întârziere”, spune Nicoleta Mărunțelu, Senior Financial Analyst, Coface România.

Datele publicate de Institutul Național de Statistică cu privire la evoluția structurilor de primire turistică în perioada 2012-2017 indică o creștere continuă în acest interval, ajungându-se la 7.905 structuri de primire turistică (cifră valabilă pentru 2017). Din acestea, pensiunile agroturistice sunt majoritare, iar proprietatea integral privată domină fiecare tip de structură. În 2017 erau înregistrate în total 1.577 hoteluri, 1.666 pensiuni turistice, 2.556 pensiuni agroturistice.

Pentru analiza curentă au fost agregate datele a 1.989 de companii care au depus datele financiare pentru 2016 și care au generat o cifră de afaceri consolidată de 1.798 miliarde lei. Companiile din sectorul analizat au înregistrat în 2016 o evoluție pozitivă a veniturilor, acestea crescând cu 2% față de 2015, cu toate că numărul companiilor din sector a crescut cu 10%.

viewscnt
Afla mai multe despre
coface
insolventa
agentii de turism