Un reportaj Reuters în Shanghai surprinde o contradicție între avansul consumului raportat oficial și realitatea din mall-uri. "Uneori nu pot vinde nici măcar o rochie pe zi", spune proprietarul unui magazin de îmbrăcăminte.
Mall-ul Di Mei din centrul orașului Shanghai ar trebui să fie unul dintre cele mai bune vaduri comerciale din China. Este însă, surprinzător, un loc dezolant în care să mergi la cumpărături, comentează reporterii Reuters. Este amplasat subteran într-una dintre cele mai aglomerate metropole, cu toate aceastea este adesea ocolit și lipsit de clienți. Ratele de ocupare și chiriile în scădere deja sunt obișnuite pentru mall-urile chineze, în pofida datelor oficiale care indică o majorare a vânzărilor în comerțul cu amănuntul, performanță ce a susținut un avans peste așteptări în trimestrul al treilea pentru economia țării.
Nu este neapărat vorba despre minciuni statistice. O explicație posibilă a aparentei contradicții este creșterea competiției din partea comerțului online și a achizițiilor guvernamentale, care intră, de asemenea, pe segmentul retail, explică Tim Condon, economist la divizia din Singapore a grupului olandez ING. "Vânzările sunt doar OK, doar că tendința este descendentă", spune Ni Guifang, manager al unui magazin care tocmai a tras obloanele pentru operațiunile sale din mall-ul Di Mei și care intenționează să-și canalizeze eforturile în domeniul livrărilor comandate prin internet.
Unele lanțuri de retail sunt silite să se restructureze
Nu este singura astfel de retragere strategică. Lanțul de retail malaiezian Parkson operează peste 70 de magazine în China și deja a decis închiderea câtorva dintre acestea, în special în nordul țării, după o contracție a profitabilității cu 58% în anul 2013.
Replierea lasă un loc dezolant în mall-urile cu puțini vizitatori. Mai puțin trafic înseamnă și vânzări în scădere pentru proprietarii magazinelor. "Uneori nu pot vinde nici măcar o rochie pe zi", spune Xu, deținător al unui magazin de îmbrăcăminte în Di Mei. Totul se răsfrânge asupra developerilor. Unul dintre cei mari mari, Dalian Panda, a anunțat încă din ianuarie că va restructura 30 de mall-uri și galerii, iar în luna august a precizat că și alte ajustări sunt în pregătire. "Pe măsură ce creșterea vânzărilor de retail încetinește, ca urmare a unei majorări mai atenuate a PIB, și în orașe spațiile în mall-uri sunt mai abundente, ratele de neocupare s-au mărit substanțial", spune Marie Lam, analist la agenția de rating Moody's, într-o notă de cercetare.
Comerțul online și cinematografele, o speranță pentru vânzările antreprenorilor chinezi
Comerțul online, pe de altă parte, afișează rate de creștere cu două cifre. Liderul Alibaba, listat pe Bursa de la New York, are o rată anualizată a majorării vânzărilor de 27%, chiar dacă pentru trimestrul al patrulea anticipează o frânare a livrărilor.
Pentru mall-uri, așteptările sunt în domeniul divertismentului. Cum tot mai mulți chinezi intră în rândul clasei mijlocii, este de așteptat ca aceștia să reprezinte noua clientelă. Spre exemplu, vânzările de bilete de cinema au urcat la un nou maxim săptămânal de 300 milioane dolari în această lună, un nivel cu 60% peste valorile de acum un an.
Pentru mulți developeri falimentul va veni în locul clienților
Pentru actorii din mall-ul Di Mei, susținerea din zona divertismentului este însă o consolare mult prea mică. Construcția frenetică de spații de retail și concurența acerbă i-a pus în dificultate pe developeri în efortul de a face față plăților către bănci. China este, în prezent, șantierul pentru mai mult de jumătate din mall-urile în construcție la nivel mondial, conform CB Richard Ellis. Agenția imobiliară apreciază că, după toate probabilitățile, aceste entități nu vor produce randamente bune pentru investitori.
Asociația patronală a lanțurilor de retail din China a efectuat, împreună cu Deloitte, un studiu care arată că până la finele acestui an numărul mall-urilor noi ar urma să se ridice la 4.000 de unități, fiind cu 40% mai mare decât în 2011. Unele dintre acestea au fost construite în grabă sau sunt administrate prost, iar cumpărătorii votează cu prezența. "Dacă ai construit, dar ei nu vin, rezultatul va fi, în viitor, un credit neperformant. Aceasta este problema băncilor", conchide Condon de la ING.