Veniturile bugetului general consolidat au scăzut, în termen nominali, cu 1,94% în primele 8 luni, față de aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce cheltuielile au crescut cu 4,7%, în principal ca urmare a majorării cheltuielilor de personal, cu 10,3%.
Ponderea în PIB a cheltuielilor majorate s-a diminuat, însă, în acesată perioadă, grație fundamentării bugetului pe un nivel mai mare al produsului intern brut estimat.
Execuția bugetului general consolidat s-a încheiat, la 8 luni, cu un deficit de 3,1 miliarde de lei, respectiv 0,4% din PIB, aproape dublu față de nivelul de la finele lunii anterioare, însă situat confortabil în programul anual, pentru care e programat un deficit de 2,95% din PIB la finele lunii decembrie. În execuția pe primul semestru al anului, deficitul se situa la 3,38 miliarde de lei, respectiv 0,5% din PIB, față de deficitul programat pentru semestrul I de 1,9% din PIB.
Veniturile bugetului general consolidat, în sumă de 147,2 miliarde de lei (19,4% din PIB), au fost cu 1,9% mai mici în termeni nominali față de primele 8 luni din 2015. Veniturile colectate de ANAF au depășit, însă, cu 1,2% nivelul celor din primele 8 luni ale anului trecut și cu 0,1% programul din acest an.
Au contribuit la creșterea încasărilor în special impozitul pe profit (+10,7%), accizele (+6,5%), contribuțiile de asigurări sociale (+6,9%), impozitul pe salarii și venit (+3%) și taxa pe utilizarea bunurilor (+9,7%).
Scădere la TVA
Au scăzut, însă, încasările din TVA cu 9,4% în primele 8 luni. Cauzele menționale de Ministerul Finanțelor Publice: reducerea cotei standard de TVA de la 24% la 20% începând cu 1 ianuarie 2016, care s-a reflectat în încasările din februarie, și introducerea unei cote reduse la alimente de 9%, aplicată de la 1 iunie 2015. Cu toate acestea, față de programul ANAF, veniturile din TVA au fost cu 0,2% mai mari.
În schimb, încasările din contribuții de asigurări sociale au crescut cu 6,9% față de aceeași perioadă a anului trecut, un avans peste cel înregistrat la finele lunii iulie, de 6,6%. Aceasta, deși în această perioadă s-a majorat volumul vărsămintelor din sistemul public de pensii la cel administrat privat obligatoriu (Pilonul II), cota transferată crescând de la 5% la 5,1%.
O influență negativă, care nu a afectat, însă, evoluția încasărilor totale, a avut-o și Legea 223/2015 privind pensiile militare de stat, prin care angajatorii din domeniul apărării naționale, ordinii publice și securității naționale nu au mai plătit contribuții la bugetul asigurărilor sociale de stat.
Și administrațiilor locale au reușit creșteri față de anul precedent la veniturile nefiscale (+15,6%), impozite și taxe pe proprietate (+11,1%) și la taxa pe utilizarea bunurilor (+6,8%).
Salariile și pensiile, în topul majorărilor de cheltuieli
Cheltuielile totale în primele 8 luni au fost de 150,3 miliarde de lei, mai mari în termeni nominali cu 4,7% față de aceeași perioadă a anului precedent. Ca pondere în PIB, însă, acestea s-au redus cu 0,3 puncte procentuale.
Cheltuielile de personal au avut cea mai importantă creștere: 10,3% față de aceeași perioadă a anului precedent, până la 37 miliarde de lei. Cauza: majorările salariale acordate în a doua parte a anului 2015 și creșterea salariului minim brut pe țară. Salariile bugetarilor au crescut atunci cu 12% în instituțiile publice locale, cu 25% în sistemul sanitar și în cel de asistență socială, cu 5% în septembrie și 15% în decembrie 2015 în învățământ, respectiv cu 10% pentru personalul din sistemul bugetar exclusiv sănătate, învățământ și asistență socială. Și salariul minim brut pe țară a fost majorat de câteva ori: cu 75 lei începând cu 1 iulie 2015, de la 975 lei la 1050 lei, și cu 200 de lei începând cu 1 mai 2016, de la 1050 lei la 1250 lei.
CITEȘTE ȘI Dragu: Deficitul bugetar este de 0,42% din PIB, după 8 luni. Fondurile din Trezorerie pot acoperi necesarul de finanțare pentru 5 luniPentru bunuri și servicii, instituțiile statului au cheltuit în primele 8 luni 23,45 miliarde de lei, mai mult cu 0,6% față de aceeași perioadă a anului precedent. Creșterea a fost mai mare la Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate: +8,7%.
Cheltuielile cu asistența socială au crescut în același interval cu 7,8%, la 53,75 miliarde de euro, în condițiile în care punctul de pensie a crescut cu 5% la 1 ianuarie 2016, iar alocația de stat pentru copii s-a dublat din 1 iunie 2015.
Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost de 14,9 miliarde de lei, respectiv 2% din PIB.