Depunerea cererilor și eliberarea certificatului de cazier fiscal se vor putea realiza în format electronic, iar documentul va fi eliberat de către orice organ fiscal competent, indiferent de domiciliul contribuabilului. În scopul combaterii evaziunii fiscale, ANAF va păstra un istoric pe ultimii 10 ani al contribuabililor care au ieșit din evidența cazierului fiscal.
Guvernul a aprobat, miercuri, printr-o ordonanță, baza legală pentru depunerea cererilor și eliberarea certificatului de cazier fiscal în format electronic, dând posibilitatea eliberării cazierului fiscal de către orice organ fiscal competent în eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliul contribuabilului.
Cazierul fiscal va fi organizat la ca bază de date centrală, care va ține evidența contribuabililor de pe întreg teritoriul țării. Potrivit noilor reglementări, la această bază de date vor avea acces, pentru interogare și emitere, toate unitățile competente subordonate ANAF, iar, ca atare, ele vor putea elibera certificatul de cazier fiscal oricărui contribuabil, indiferent de domiciliu.
În scopul combaterii evaziunii fiscale, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va organiza un istoric al contribuabililor care au fost scoși din evidența cazierului fiscal, iar datele pentru fiecare caz se vor păstra o perioadă de 10 ani.
Istoricul va constitui un instrument de verificare a comportamentului fiscal al persoanelor fizice care își înființează o societate, o asociație sau fundație, dar va fi utilizat de către organele fiscale și în realizarea analizei de risc a contribuabililor.
Noi reglementări privind înscrierea în cazierul fiscal
O dată cu noile reglementări, vor fi exceptate de la înscrierea în cazierul fiscal faptele sancționate contravențional cu avertisment, iar aplicarea răspunderii solidare va fi extinsă la mai multe tipuri de situații și nu va avea în vedere doar cazul în care debitorul este declarat insolvabil sau insolvent.
Pentru creanțele administrate de ANAF, actul normativ prevede că va fi reglementată distinct atragerea răspunderii solidare (patrimoniale) cu debitorul declarat insolvent.
Înscrierea în cazierul fiscal a răspunderii solidare se va efectua numai dacă decizia emisă de organul fiscal rămâne definitivă fie prin neexercitarea căilor de atac prevăzute de lege, fie prin hotărâre judecătorească.
Entitățile fără personalitate juridică și reprezentanții desemnați ai acestora vor fi incluși în categoria contribuabililor cărora li se înscrie în cazierul fiscal inactivitatea fiscală. Înscrierea se va face în cazierul fiscal al reprezentanților legali ai persoanei juridice sau ai reprezentanților desemnați ai entităților fără personalitate juridică existenți în perioada în care au apărut situațiile de declarare a stării de inactivitate.
Ordonanța mai arată că, pentru a facilita dreptul la acțiune al noilor reprezentanți legali în vederea reactivării contribuabilului inactiv, va fi reglementată înscrierea în cazierul fiscal al noilor reprezentanți legali a inactivității fiscale constatate anterior numirii acestora, dacă se menține starea de inactivitate fiscală a persoanei juridice sau a entității fără personalitate juridică pe o perioadă mai mare de un semestru calendaristic de la data înscrierii mențiunilor în registrul comerțului.
Nu se va înscrie în cazierul fiscal inactivitatea fiscală declarată ca urmare a înscrierii inactivității temporare la registrul comerțului, prevăzută în Codul de procedură fiscală, întrucât o astfel de situație nu-i poate fi imputabilă contribuabilului.
Noi reglementări privind scoaterea din evidența cazierului fiscal
La împlinirea unui an de la data înscrierii mențiunii privind schimbarea reprezentantului legal sau de la data expirării mandatului, în situația în care acesta este limitat în timp și nu a fost reînnoit, va fi scoasă inactivitatea fiscală din cazierul fiscal al reprezentanților legali care și-au pierdut această calitate.
Faptele sancționate drept contravenții, altele decât cele aplicate pentru încălcarea regimului la produsele accizabile, în cazul în care a fost achitat cuantumul amenzii, vor fi scoase din cazierul fiscal al contribuabilului la o lună de la data înscrierii informațiilor în cazierul fiscal, față de de un an de la data rămânerii definitive a ultimului act prin care au fost sancționate aceste fapte, așa cum prevede legea în prezent.
Faptele înscrise în cazierul fiscal drept contravenții privind nerespectarea regimului produselor accizabile ar urma să fie scoase din evidență într-o perioadă de un an de la data înscrierii informațiilor în cazierul fiscal, cu condiția achitării cuantumului amenzilor contravenționale, față de situația actuală în care ies din evidență într-o perioadă de 5 ani de la data rămânerii definitive a ultimului act prin care au fost sancționate faptele, indiferent dacă a fost achitat sau nu cuantumul amenzilor.
Scoaterea din cazierul fiscal al contribuabilului a faptelor sancționate ca infracțiuni se va efectua după 5 ani de la data executării pedepsei, cu condiția inexistenței unor fapte de această natură în perioada respectivă, și nu după 5 ani de la data rămânerii definitive a ultimului act prin care au fost sancționate aceste fapte, așa cum prevede legislația actuală.
Ordonanța Guvernului nr.75/2001 privind organizarea și funcționarea cazierului fiscal, încă în vigoare, va fi abrogată o dată cu intrarea în vigoare a noii ordonanțe.