Prăbușirea cotațiilor internaționale ale petrolului, dar și cea a cererii interne de carburanți, au intensificat concurența între principalii comercianți de benzină și motorină pe piața autohtonă. După ce OMV Petrom a ieftinit joi, așa cum a anunțat Profit.ro, carburanții cu 9 bani/l, și Lukoil a efectuat o ieftinire de 6 bani/l.
Astfel, în Bacău, unul dintre orașele cu cei mai ieftini carburanți, prețul benzinei a coborât în stațiile Lukoil la 4,28 lei/l (prețul la care vinde și Petrom), iar cel al motorinei la 4,54 lei/l (cu 3 bani/l peste prețul Petrom).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ieftiniri similare a efectuat și Socar, unde benzina costă 4,29 lei/l, iar motorina 4,51 lei/l (prețul practicat și de Petrom).
La stațiile OMV și MOL, prețul benzinei a coborât la 4,39 lei/l, iar cel al motorinei la 4,57 lei/l.
Tot 4,57 lei/l costă și motorina la stațiile Rompetrol din Bacău, benzina fiind însă mai ieftină decât în stațiile OMV și MOL, 4,34 lei/l.
În București, în zona cea mai ieftină, din jurul Șoselei Alexandriei, Lukoil vinde benzina la același preț ca cel din stațiile Petrom (4,33 lei/l), iar motorina, cu un ban peste (4,49 lei/l).
Cea mai scumpă benzină din zonă poate fi găsită la stația Gazprom din Clinceni, 4,5 lei/l, motorina fiind vândută cu 4,69 lei/l.
Luni, petrolul West Texas Intermendiate (WTI - de referință pe piața americană) cu livrare în luna mai a coborât pentru prima dată în istorie în teritoriu negativ, fiind tranzacționat și la - 40 dolari pe baril, ca urmare a prăbușirii cererii și a indisponibilității spațiilor de depozitare.
Petrolul Brent (de referință pe piața europeană) a pierdut la rândul său teren în ultima săptămână, coborând de la peste 30 de dolari pe baril la puțin peste 20 dolari pe baril. Brent-ul cu livrare în luna iunie era cotat sâmbătă dimineață la 21,44 dolari pe baril.
Interesant este că această evoluție a prețului la pompă are loc în condițiile în care guvernul liberalo-militar al României a decis plafonarea prețurilor la carburanți, decizie de neînțeles pe o piață caracterizată de o prăbușire abruptă a cererii.
Ponderea costului cu materia primă (prețul internațional al țițeiului) în total preț la pompă este de aproximativ 30%, restul fiind costuri operaționale și marjele de profit ale companiilor (20%) și accize și TVA (peste 50%).
Nu numai cotațiile internaționale put presiune pe prețul carburanților, ci și concurența dintre companii în condițiile scăderii vânzărilor.
OMV Petrom a anunțat o scădere cu peste 30% a vânzărilor de carburanți în ultimele zile ale lunii martie. Scăderea din aprilie este probabil și mai accentuată, în luna martie, consumatorii casnici consemnați la domiciliu de autorități, ieșind la cumpărături să-și facă rezerve pentru perioada instituirii stării de urgență.
Luând în calcul doar procentul de 30% avansat de OMV Petrom, rezultă că, pe perioada carantinei impuse prin ordonanțe militare economiei, statul român va încasa lunar o sumă mai mică cu 0,6 miliarde de lei numai din accizele (+TVA aferentă) achitate de sectorul energetic. Lunar, în mod normal, statul încasa în medie 2 miliarde de lei accize (+TVA aferentă) de pe urma comercializării de produse energetice. Numai pentru cele 2 luni de urgență deja decretate, pierderile la bugetul de stat vor depăși 1,2 miliarde de lei.
Dacă estimăm o scădere mai abruptă, de 50% a vânzărilor de carburanți, încasările statului din accize (+TVA aferentă) se vor reduce cu mai mult de un miliard de lei pe lună.
La finalul anului trecut, un litru de benzină se tranzacționa cu aproximativ 5,65 lei, iar unul de motorină cu 5,75 lei.