Chiar dacă în ultimii doi ani numărul de turiști străini în București s-a împotmolit undeva pe la 1,2 milioane de persoane, Capitala rămâne principala destinație din România pentru turiștii străini, ajunși într-un număr de trei ori mai mare decât în orașele Constanța, Brașov, Cluj-Napoca și Timișoara împreună. Bucureștiul este singurul mare oraș din țară în care balanța turiști români/turiști străini înclină în favoarea ultimilor, pentru că în celelalte majoritari sunt turiștii autohtoni.
Bucureștiul, și nu Litoralul sau Valea Prahovei, este principala destinație turistică a României, deși hotelierii se plâng că nu este promovat absolut deloc în străinătate și că turiștii care ajung aici sunt atrași de oricine și de orice, mai puțin de autoritățile statului.
Bucureștiul a avut, potrivit datelor INS, în anul 2018, aproximativ 2,08 milioane de turiști (dintre care 1,21 milioane de străini și aproape 870.000 de români), iar cu un an în urmă, 2,04 milioane (1,2 milioane străini și aproape 840.000 de români). În 2016 au venit 1,92 milioane de turiști, în 2015 - 1,72 milioane, iar în 2014, puțin peste 1,5 milioane. În anul 2010, Capitala avea doar puțin peste un milion de turiști, dintre care străini erau aproape 600.000.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Doar o treime dintre turiștii străini din București vin pentru relaxare, pentru că majoritatea ajung aici pentru afaceri, congrese și conferințe, spune pentru Profit.ro Călin Ile, președintele Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR).
Cei mai mulți străini care ajung în Capitală sunt din Israel (aproape 170.000), la care se adaugă cei din SUA - 104.000, din Italia - 92.000, din Germania - 82.000, din Marea Britanie - 80.000 și din Franța - 72.000. Chiar și din Africa de Sud au ajuns anul trecut în București peste 1.400 de turiști, din Mexic - 2.555 și din Thailanda - 1.600. Din China au venit în oraș 18.700 de turiști, număr pe care hotelierii îl consideră insignifiant raportat la potențial.
"China a crescut fantastic în capitalele europene, inclusiv în Budapesta și Belgrad, pe când în București nici nu contează", afirmă Ile. El crede că dacă Bucureștiul ar fi promovat în străinătate, raportul turiști străini/români ar putea fi egal.
"Bucureștiul nu există pe harta promovării internaționale și noi, hotelierii, ne plângem în continuare de faptul că Primăria Capitalei ar putea folosi pentru a face cunoscut orașul măcar banii din taxa de promovare pe care o plătim și care adună în jur de 2,5 milioane de euro cu care nu știm ce se întâmplă", a adăugat șeful FIHR. El crede că, în mod normal, ar trebui investit mult mai mult în promovare, adică cel puțin 5 euro pe turist, ceea ce la 1,2 milioane de străini ar însemna un buget anual de peste 6 milioane de euro.
CITEȘTE ȘI Aproape 444.000 de turiști nerezidenți au cheltuit 1,293 miliarde de lei în România, în primul trimestru din 2019Cei care lucrează în turism cred că nu autorităților li se datorează numărul de străini ajunși în Capitală, ci multitudinii de curse aeriene low-cost care o unesc de marile orașe europene și faptului că oamenii de afaceri o consideră o piață tentantă pentru investiții.
Referitor la cei aproape 870.000 de români cazați anul trecut în hotelurile din Capitală, Ile explică faptul că aceștia vin nu doar cu afaceri, precum majoritatea străinilor, ci și pentru concerte și diverse alte evenimente culturale, pentru vizite la muzee precum cel al Satului sau Antipa, pentru meciuri de fotbal sau tenis, pentru probleme medicale sau cu copiii la examene.
Dacă Bucureștiul a avut anul trecut 2,08 milioane de turiști, în total, români plus străini, pe locul doi și la mare distanță se află Brașov, cu aproape 660.000 de turiști (dintre care 157.000 străini), Constanța, cu 575.000 de turiști (dintre care 47.000 de străini), Cluj-Napoca - 477.000 de turiști (119.000 străini), Mangalia (340.000 de turiști, dintre care 3.180 străini) și Timișoara (315.000 de turiști, dintre care 107.000 de străini).