Abia adoptată la finele anului trecut, schema de compensare pentru pierderile suferite de industria HoReCa în urma pandemiei de coronavirus a fost modificată, impunând noi obligații firmelor și eliminând din responsabilitățile Guvernului, după cum a anunțat anterior Profit.ro. Astfel, în timp ce beneficiarii, care vor fi verificați de ANAF și vor plăti experți, sunt obligați să mențină activitatea până la 2 ani în loc de 6 luni, Guvernul a prelungit acum, printr-o ordonanță de urgență, și mai mult durata de semnare a contractelor de finanțare și termenul de plată pentru granturi. Singura veste bună este că printre beneficiari au fost incluși ghizii de turism.
De ce este important: Guvernul Orban anunțase la începutul lunii decembrie că a adoptat ordonanța de urgență pentru acordarea unui ajutor nerambursabil destinat firmelor din sectorul turistic și Horeca, în vederea acoperirii parțiale, în cuantum de 20%, a pierderii din cifra de afaceri suferită în anul 2020, comparativ cu anul 2019. În prima reuniune a noului Guvern, premierul Cîțu a anunțat că, de fapt, ordonanța nu fusese adoptată, având nevoie de avize. În ultima ședință din 2020, noul Executiv a anunțat că a adoptat în cele din urmă schema de ajutor de stat.
În același timp, printr-o altă ordonanță de urgență, Guvernul a stabilit că în primele trei luni din 2021 sectorul HoReCa va fi scutit de la plata impozitului specific.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Marian Alecu, unul dintre cei mai puternici oameni din industria HoReCa, acționar în lanțul City Grill, atenționase într-o discuție cu Profit.ro că nicio firmă nu a primit încă sprijinul promis de la stat, iar întârzierea granturilor pe care ar fi trebuit să le primească firmele din industrie și a sprijinului prin programul Kurzarbeit fac ca peste 90% dintre operatorii de restaurante să riște să intre în colaps.
Între timp, în București, de pildă, restaurantele au fost redeschise la o capacitate de 30%, dar schema pentru industrie este încă nefuncțională și Guvernul a decis acum modificarea acesteia printr-o ordonanță de urgență.
Schema de ajutor pregătită a fost anunțată în premieră de Profit.ro.
CITEȘTE ȘI Cîțu spune că pregătește limitarea membrilor în CA-urile companiilor de stat, dar un proiect liberal cu aceste prevederi zace în Parlament din 2019Modificările adoptate
Conform proiectului de ordonanță adoptat, Guvernul își propune, în primul rând, clarificarea aspectelor privind baza legală de înființare și funcționare a structurilor de primire turistice cu funcțiuni de cazare, a structurilor de alimentație, precum și a agențiilor de turism. Din aceste modificări reiese, de asemenea faptul că, organizațiile nonguvernamentale nu sunt eligibile pe această schema de ajutor de stat, iar conform, ultimei modificări intrate în Guvern, a fost introdusă o nouă categorie de beneficiari, ghizii de turism.
Până acum, ordonanța adoptată de Executiv stabilea ca ”beneficiari de ajutor de stat - structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare clasificate, structuri de alimentație, înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României și agenții de turism licențiate, care își desfășoară activitatea pe teritoriul României”.
Conform proiectului prezentat înainte de ședință, această formulare a fost însă modificată și va avea următorul cuprins: ”beneficiari de ajutor de stat - structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare clasificate, structuri de alimentaţie, înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României, agenţii de turism licenţiate și ghizii de turism atestați, care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României şi care primesc ajutor de stat, conform acestei scheme, deținute de sau organizați ca întreprinderi înfiinţate în baza Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, cu modificările ulterioare, sau în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri, aprobată cumodificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările şi completările ulterioare, sau în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016;”.
CITEȘTE ȘI Guvernul a aprobat ordonanța care taie voucherele de vacanță, amână majorarea pensiilor și elimină gratuitatea studenților pe trenÎn prezent, este stabilit că ”prezenta schemă de ajutor de stat se derulează până la 30.06.2021, plata sumelor corespunzătoare urmând a fi realizată în 30 de zile, de la semnarea contractului de finanțare”.
Acum, Guvernul propune eliminarea termenului de 30 de zile, fiind prevăzut în schimb că ”plata sumelor corespunzătoare urmând a fi realizată în limita creditului bugetar”.
La un alt articol, legislația prevede acum că semnarea contractului de finanțare cu beneficiarul în cadrul schemei se va face până cel târziu la data de 30 iunie 2021, iar plata sumelor va fi efectuată în 30 de zile de la semnarea contractului de finanțare.
Inițiatl Guvernul a vrut să modifice articolul, arătând că plata sumelor se va face până cel târziu la data de 31 decembrie 2021, dar conform proiectului discutat în ședința Executivului, schema de ajutor de stat se derulează până la 31 decembrie 2021, plata sumelor corespunzătoare urmând a fi realizată până cel târziu la data de 30 iunie 2022.
Așadar, având în vedere că ne apropiem de finele lunii februarie, atât termenul limită de derulare a programului, cât și termenul limită pentru plata granturilor au fost amânate cu 6 luni.
CITEȘTE ȘI Înainte cu listările! Reprezentanți ai industriei fondurilor de investiții nu văd decât avantaje din aducerea pe bursă a companiilor de statExecutivul susține că termenul inițial de plata de 30 zile stabilit inițial nu este ”fezabil”.
”Din cauza numărului foarte mare de beneficiari și a perioadei scurte în care trebuie făcute plățile către beneficiari, activitatea departamentului economic care efectuează plăți pe întregul minister se poate bloca”, arată Ministerul Economiei, care gestionează schema.
Cererile de finanțare depuse în cadrul apelurilor de proiecte vor fi selectate la finanțare în ordinea depunerii, cu respectarea criteriilor de eligibilitate, mai prevede ordonanța acum.
CITEȘTE ȘI Piața auto din UE, în luna contrastelor: România cea mai mare scădere, Dacia, cea mai bună performanță, după VolvoTotodată, Executivul a propus prin proiect, însă, certificarea și asumarea bazei de calcul a ajutorului de către experți contabili, respectiv de auditori financiari.
Dacă inițial propusese această certificare în cazul granturilor mai mari de 50.000 euro, în forma discutată, obligația va fi aplicabilă tuturor beneficiarilor.
Plata acestor experți va fi asigurată de firme.
CITEȘTE ȘI Fitch: România semnalează schimbarea politicii fiscale, dar provocările rămân. Fără reforme structurale, obiectivele fiscale sunt expuse risculuiO altă modificare importantă privește bazei de calcul al ajutorului, în funcție de înregistrarea diferită în contabilitate a unor indicatori precum cifra de afaceri/valoarea totală a prestărilor de servicii/încasările obținute de firme.
”Baza de calcul a ajutorului reprezintă:
a) pentru beneficiarii care raportează cifra de afaceri, diferența dintre cifra de afaceri obținută din activitatea eligibilă aferentă anului 2019 și cifra de afaceri obținută din activitatea eligibilă aferentă anului 2020.
b) pentru beneficiarii care aplică regimul special pentru agențiile de turism în conformitate cu dispozițiile art. 311 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, diferența dintre valoarea totală prestărilor de serviciii turistice efectuate, inclusiv marja, aferentă anului 2019 și valoarea totală a prestărilor de servicii turistice, inclusiv marja aferentă anului 2020.
c) pentru beneficiarii care țin evidența în partidă simplă, în conformitate cu dispozițiile Legii contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, diferența dintre încasările obținute din activitatea eligibilă aferentă anului 2019 și încasările obținute din activitatea eligibilă aferentă anului 2020.
(3) Baza de calcul a ajutorului, calculată conform alin. (2), este certificată și asumată de către un expert contabil membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, selectat și remunerat de către aplicant, sau de către un auditor financiar sau o firmă de audit autorizat/autorizată în România, care sunt înscriși ca membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, selectat/selectată și remunerat/remunerată de către aplicant”
Ajutorul se acordă beneficiarilor sub forma unor granturi în vederea acoperirii parțiale în cuantum de 20% din baza de calcul, în anul 2020 comparativ cu anul 2019, dar nu mai mult de 800.000 euro la nivel de întreprindere. Cifrele utilizate trebuie să fie brute, și anume înainte de deducerea impozitelor sau altor taxe.
CITEȘTE ȘI Isărescu: Băncile ar trebui să faciliteze ieșirea ordonată a acelor firme care nu vor reuși în economia post-pandemicăConform proiectului discutat, beneficiarii schemei sunt agenţii de turism, care desfășoară activităţi conform codurilor CAEN 7911, 7912, 7990, structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare care desfășoară activităţi conform codurilor CAEN 5510, 5520, 5530, 5590, structuri de alimentaţie, care desfăşoară activităţi conform codurilor CAEN 5610, 5621, 5629, 5630, și care sunt înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României, precum și ghizii de turism care desfășoară activităţi conform codului CAEN 7990. Activitățile sunt eligibile dacă sunt desfășurate în baza unor licențe de turism sau în baza unor certificate de clasificare sau în baza unor autorizații de funcționare sau în baza unor atestate de ghid de turism, valabile.
A fost eliminată din proiect formularea inițială ca beneficarii să dețină licențe de turism valabile sau certificate de clasificare valabile cel puțin de la data de 01.01.2019.
De asemenea, dacă până acum legea condiționa întreprinderile beneficiare să nu mai fi primit un alt ajutor sau, dacă au primit, ajutorul primit însumat cu cel primit în baza schemei HoReCa să nu depășească 800.000 euro, această limită a fost majorată, conforrm proiectului, la 1,8 milioane euro.
În plus, beneficiarii au obligația să fi depus situațiile financiare anuale aferente ultimelor două exerciții financiare încheiate, pentru care s-a împlinit termenul legal de depune- re, prevăzut de Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, dacă au obligația să întocmeasă asemenea situații.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Zeci de mii de moștenitori își pot face gratuit succesiunea anul acesta. Până acum au fost eliberate abia 2.000 de documenteSchema prevedea până în prezent că beneficiarii au obligația menținerii activității pentru care au obținut finanțare pentru cel puțin 6 luni de la data semnării contractului de finanțare.
Guvernul a propus inițial majorarea duratei obligatorii de menținere a activității tuturor beneficiarilor până la 2 ani, respectiv ”cel puțin 24 luni de la data plății sumelor”.
”Având în vedere că, prin schema de stat instituită prin prezenta ordonanță de urgență nu se impun anumite cheltuieli eligibile, termenul de menținere a activității fiind singurul criteriu impus pentru finanțare, s-a considerat ca termenul de 6 luni este prea permisibil”, subliniază guvernanții.
Acum, conform formei discutate în ședința de Guvern, beneficiarii unor sume mai mari de 200.000 euro vor avea obligația menținerii activității 24 luni de la data plății sumelor, pentru beneficiarii sumelor mai mici obligația fiind de 12 luni.
”Beneficiarii schemei de ajutor de stat prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă au obligaţia menţinerii activităţii pentru care au obţinut finanţare pentru cel puţin 12 luni de la data plății sumelor sau 24 luni de la data plății sumelor, în cazul în care valoarea grantului este mai mare de 200.000 euro, dacă prin acte normative nu se instituie restricţii de natură a impune suspendarea ori întreruperea activităţii comerciale. Perioada de suspendare ori întrerupere a activităţii comerciale nu se ia în calcul la determinarea termenului de 12 luni, respectiv, 24 luni”, prevede proiectul discutat și adoptat.
CITEȘTE ȘI Cîțu constată dublarea cheltuielilor cu salariile bugetarilor și îi întreabă pe români: Ați simțit că performanța funcționarilor publici s-a dublat?Potrivit proiectului, sunt modificate și etapele de înregistrare pentru obținerea ajutorului de stat, care va fi detaliată în ghidul de implementare.
În vederea acordării ajutorului de stat, reprezentanții furnizorului au obligația să verifice următoarele:
a) îndeplinirea condițiilor de eligibilitate prevăzute în procedura de implementare a schemei de ajutor de stat;
b) existența raportului de expertiza contabilă, semnat electronic de expertul contabil sau a raportului de audit, semnat electronic de auditorul financiar;
c) corespondența dintre baza de calcul anuală obținută din activitatea eligibilă aferentă anilor 2019 și 2020, declarată pe propria răspundere de către aplicant în formularul de înscriere, cu valorile calculate, certificate și asumate de către expertul contabil sau de către auditorul financiar;
d) că nu înregistrează obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare administrate de organul fiscal central definit potrivit art 1, pct 31 din Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. În acest sens, furnizorul ajutorului de stat va extrage, din oficiu, certificatele de atestare fiscală, în mod automat, prin aplicația informatică PATRIMVEN. În cazul în care se înregistrează astfel de obligaţii restante, beneficiarul se obligă să le achite din ajutorul acordat în cadrul programului;
e) eligibilitatea cheltuielilor și legătura acestora cu activitatea pentru care aplică.
Dacă se constată de către furnizor, că la înscriere aplicantul a făcut declarații incomplete, nereale sau neconforme cu realitatea, furnizorul dispune recuperarea ajutorului de stat, pentru motivul nerespectării condițiilor de acordare, în conformitate cu dispozițiile art. 39 din Ordonanța de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, cu modificările și completările ulterioare.
CITEȘTE ȘI Cumpărătorii de autoturisme noi - împinși de dealeri să înmatriculeze mașinile în decembrie. Explicația prăbușirii piețeiÎn forma inițială a modificărilor, Guvernul propuse ”verificarea ex-post, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, a corectitudinii si realității valorilor certificate, dar nu mai târziu de finalizarea perioadei de monitorizare”.
Verificarea corectitudinii și realității valorilor certificate și asumate de către expertul contabil și de către auditorul financiar, după caz, urma să se realizeze ex-post, dar nu mai târziu de finalizarea perioadei de monitorizare, de către ANAF pentru toate cererile de finanțare cu o valoare acordată/contractată mai mare sau egală cu 50.000 euro și prin eșantion de 10% pentru cererile de finanțare cu o valoare acordată/finanțată mai mică de 50.000 de euro.
Acum, potrivit proiectului discutat și adoptat, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, în calitate de furnizor, va încheia un protocol de colaborare cu Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală, având ca obiect ”verificarea valorii cifrei de afaceri realizată din activitatea de turism, activitatea structurilor de cazare, structurilor de alimentaţie şi agenţiilor de turism la contribuabilii selectați în funcție de riscul fiscal rezultat din analiza de risc”.
CITEȘTE ȘI Bulgarii - cei mai numeroși vizitatori străini care au venit anul trecut în RomâniaProiectul mai prevede abrogarea din ordonanța de instituire a schemei a scutirii de impozit specific pentru HoReCa în primul trimestru din acest an, având în vederea că scutirea a fost adoptată de Guvernul Cîțu printr-o altă ordonanță, chiar în aceeași ședință în care a fost adoptată schema.
Acum, abia în termen de cel mult 60 de zile de la data intrării în vigoiare a noilor prevederi, prin ordin al ministrului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, va fi aprobată procedura de implementare a schemei și va fi desemnată structura de specialitate din cadrul ministerului, responsabilă pentru implementarea schemei de ajutor de stat.