Damian: Interzicerea publicității la medicamentele fără rețetă, o suprareglementare inutilă

Damian: Interzicerea publicității la medicamentele fără rețetă, o suprareglementare inutilă
scris 17 dec 2015

Interzicerea totală a publicității pentru medicamentele fără rețetă este o suprareglementare inutilă care afectează nu numai firmele, ci și statul și românii, este de părere Dragoș Damian, președintele Asociației Producătorilor de Medicamente Generice din România (APMGR).

”Interzicerea fără discernământ a publicității în audio-vizual este o supraeglementare inutilă, în condițiile în care organele de reglementare și control ar trebui să aplice legea la agenții de publicitate care o încalcă (gen teleshopping, publicitate comparativă sau superlativă etc.) și la fel că în alte cazuri legea va lovi în primul rând agenții de publicitate care de fapt se conformează”, a spus Damian.

Urmărește-ne și pe Google News

Dacă va fi promulgată pacienții vor face ”cozi” la medici pentru simptome care pot ceda la un preparat banal sau la farmacie i se pot recomanda variante mult mai scumpe, statul prin ANMDM (Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale) nu va mai încasa banii din tarifele pentru aprobarea publicității la medicamente, iar întregul lanț de producție/comercializare/servicii va fi afectat nemaiavând alte modalități de a-și promova produsele.

Damian precizează că legea introduce și discriminări între publicitatea pe canalul audio-vizual și cea din presă scrisă, outdoor, online, social media.

El susține că există măsuri simple, care pot pune la adăpost pacienții și consumatorii de publicitatea înșelătoare sau mincinoase fără a afecta structurile care fac parte din angrenaj, precum aplicarea cu mai mare strictețe și severitate a normelor CNA în vigoare, limitarea unui clip publicitar la maxim 30 secunde, interzicerea utilizării de testimoniale sau role-play uri cu persoane notorii sau celebre, stabilirea unor tarife pentru aprobarea reclamelor, sancționarea cu amenzi ustoratoare ale agenților de publicitate sau trusturilor media care nu se conformează, mecanisme de autocontrol și autocenzură din rândul agenților de publicitate (asociații profesionale, RAC etc.)

”Avizul negativ de la instituțiile abilitate (Ministerul Sănătății, ANMDM, CNA) și de la comisiile de specialitate din Camera Deputaților și Senat au demonstrat că s-a înțeles că proiectul în această formă nu este adecvat, părțile convenind să-l îmbunătățească. Chiar semnatarul proiectului spunea că "este o propunere perfectibilă care poate duce la însănătoșirea populației" În acest context, faptul că proiectul a trecut cu o largă majoritate de plenul Senatului arată mai degrabă un vot în necunostiinta de cauza sau "cu dedicație", a mai spus Damian.

Reclamele explicite la medicamente difuzate la TV și radio vor fi interzise, urmare a unui proiect care a trecut de Parlament și va fi transmis spre promulgare președintelui. Argumentul parlamentarilor este că pacienții ar trebui să se adreseze medicului, nu să se trateze "după ureche" în baza celor auzite la radio sau TV despre un medicament.

Actul normativ interzice publicitatea explicită pentru produsele medicamentoase, difuzata în cadrul programelor de televiziune și radiodifuziune. Orice formă de publicitate, cu excepția celei de acest tip, pentru medicamentele eliberate fără rețetă trebuie aprobată în prealabil de Agenția Naționala a Medicamentelor.

Va fi interzisă și publicitatea la TV și radio pentru farmacii, care induce ideea că farmacia respectivă reprezintă un model sau un etalon pentru celalalte farmacii, fiind interzise și reclamele la farmacii care reprezintă publicitate mascată pentru medicamente.

viewscnt
Afla mai multe despre
medicamente
publicitate
interzicere
lege