Valoarea unui contract pentru modernizarea infrastructurii hardware și software a Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU), cunoscut și sub denumirea de serviciul 112, atribuit de Serviciul de Telecomunicații Speciale asocierii Orange România (lider) și Atos Convergence Creators SRL în 2019, a fost majorată cu 5,13%, de la 183,7 milioane de lei, fără TVA, la 193,1 milioane de lei, fără TVA. Autoritatea a motivat scumpirea ca fiind o consecință directă a pandemiei Covid-19, "care a avut și încă are un impact major asupra implementării contractului".
"Necesitatea modificării prin act adițional a contractului în ceea ce privește prelungirea cu 8 luni a perioadei de valabilitate și execuție, fără aplicarea de penalități contractuale, actualizarea valorii contractului în sensul suplimentării acesteia, actualizarea condițiilor și termenelor de livrare, facturare, recepție și plată, în sensul adaptării acestora la noul grafic de implementare și noua valoare actualizată, reprezintă o consecință directă a pandemiei Covid-19, o situație excepțională și imprevizibilă pentru ambele părți contractante, care a avut și încă are un impact major asupra implementării contractului. Totodată, ca urmare a finalizării etapei de analiză de business a cerințelor funcționale și operaționale ale noului sistem 112, coroborat cu faptul că unele echipamente au devenit End of Life/End of Sale, având în vedere intervalul foarte mare de timp dintre data ofertării și prezent, este necesară înlocuirea unor livrabile la nivelul contractului", este explicația STS.
CITEȘTE ȘI Creșterea puternică a Kindred Group în 2020, alimentată inclusiv de ascensiunea Unibet și Vlad Cazino în RomâniaÎn august 2019, Profit.ro a anunțat că asocierea Orange România (lider) și Atos Convergence Creators SRL a câștigat contractul scos la licitație de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) pentru modernizarea infrastructurii hardware și software a Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU), cunoscut și sub denumirea de serviciul 112.
Valoarea inițială atribuită a contractului a fost de 183,69 milioane lei, fără TVA, licitația fiind încheiată într-un context în care tragedia de la Caracal a fost generată inclusiv de probleme în folosirea sistemului 112.
Contractul trebuie implementat pe o perioadă de 24 de luni și presupune:
- modernizarea la nivelul a 40 de județe a infrastructurii hardware și software a SNUAU, prin adoptarea unei arhitecturi care permite gestionarea mai eficientă a situațiilor de urgență și asimilarea cu adaptări minore a noilor standarde din domeniul comunicațiilor de urgență;
- reducerea timpului de așteptare până la preluarea apelurilor de urgență prin distribuirea inteligentă a apelurilor, evitându-se astfel congestiile în situații de creștere rapidă a numărului apelanților;
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE: FOTO O companie chineză, printre cei mai importanți furnizori de scaune de birou din China, pune la bătaie aproape 10 milioane de dolari pentru a deschide o fabrică de mobilă în România- intervenții mai rapide și mai eficiente la urgențe prin crearea de capabilități de recepționare a apelurilor de urgență și a informațiilor de localizare asociate, care prezintă un grad de acuratețe mai mare și care asigură localizarea mai precisă a apelanților aflați într-o situație de urgență;
- o colaborare mai eficientă între instituțiile publice care coordonează și gestionează activitățile de intervenție în caz de urgență, prin crearea unui tablou operațional comun, cu detalii relevante pentru luarea deciziilor;
- posibilitatea recepționării și atașării de date suplimentare pe durata apelului de urgență precum transmisii video și de imagini de la locul evenimentului, pentru
fundamentarea deciziei de intervenție;
- extinderea accesibilității serviciului de urgență pentru persoane cu dizabilități de auz și/sau vorbire, în acord cu cele mai noi cerințe la nivel european;
- asigurarea funcționării facilităților actuale (eCall, SMS 113 etc.).
Ofertanții au fost Telekom România Mobile Communications (Mediatel Data SRL, World Professional Services, și Trencadis Corp SRL - terți, Nova Tech Integrated Solutions SRL, Industrial Computer Group SRL și ALL Businesses Management – subcontractori), precum și asocierile formate din S&T România (lider) și Critical Technologies (Centrul pentru Servicii de Radiocomunicații – terț, Carmenta Public Safety AB și High-Tech Systems & Software – subcontractori), Orange România (lider) și Atos Convergence Creators SRL (Felix Telecom, Atos Spain, Radcom SRL și Greensoft SRL – subcontractori), OMNILOGIC (lider), Avaya Enterprises SRL, Beta 80 SPA Software e Sistemi și Starc4Sys SRL, precum și Intergraph Computer Services SRL (lider) și Huawei Technologies.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Un mare operator european vrea parcarea subterană a Pieței Dorobanți din CapitalăFinanțată din fonduri europene, licitația a fost prezentată ca urmărind realizarea unui sistem informatic centralizat de preluare și dispecerizare a apelurilor de urgență, modernizarea punctelor de preluare și dispecerizare a apelurilor de urgență și realizarea componentei de rezervare comunicații date WAN/MAN.
“În arhitectura actuală a sistemului, fiecare din cele 41 de centre 112 recepționează și gestionează în mod independent apelurile de urgență din aria sa de responsabilitate, fără ca aplicația 112 actuală să ofere nativ posibilitatea sprijinului reciproc, fiecare din centrele 112 având un sistem informatic propriu. Acest model arhitectural, implementat în anul 2004, în concordanță cu tehnologiile hardware-software și limitările de bandă existente la vremea respectivă, nu este adecvat pentru gestionarea situațiilor de urgență de amploare, care presupun inițierea simultană a unui număr mare de apeluri de urgență. Practic, în astfel de situații, cauzate în special de fenomenele meteo extreme, atât centrele 112 cât și dispeceratele agențiilor de urgență sunt puse în dificultate, în a asigura un răspuns prompt la toate apelurile de urgență, din cauza numărului limitat de operatori și dispeceri existenți la nivel local. Vechimea echipamentelor hardware și a aplicațiilor ce asigură funcționarea SNUAU amplifică riscurile tehnologice de nefuncționare a sistemului informatic actual”, se arată în caietul de sarcini al licitației.
SNUAU este constituit din 41 de centre 112 (40 centre la nivel județean și un centru care deservește zona metropolitană București-Ilfov) și dispeceratele agențiilor de urgență (Ambulanță-ISU/SMURD, Poliție și Jandarmerie) de la nivel local, care la rândul lor sunt interconectate cu substațiile aferente acestora de la nivelul municipiilor și orașelor.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV iHunt, producător român de telefoane mobile, a vândut 10% din acțiuni în prima zi de listare. Proprietar: Nu mai vând, mă concentrez pe activitatea societățiiDin punct de vedere operațional, odată cu realizarea apelului la numărul de urgență 112, acesta este direcționat către un centru județean de preluare a apelurilor de urgență 112 în baza informațiilor de jurisdicție administrativă.
“Sistemul informatic centralizat de preluare și dispecerizare a apelurilor de urgență va fi constituit din 3 centre naționale (București, Brașov și Cluj), denumite în continuare centre naționale, ce vor susține infrastructura software și hardware necesară asigurării rutării, preluării, procesării și dispecerizării tuturor apelurilor de urgență la nivel național și care vor pune la dispoziția utilizatorilor acestuia atât funcțiile de bază de preluare dispecerizare apeluri de urgență cât și funcții suport necesare diverselor roluri din sistem, implicate în gestionarea și coordonarea activităților de intervenție în cazul unor situații de urgență de amploare”, se mai arată în caietul de sarcini.
Noul sistem informatic va fi compus din echipamente, funcții, servicii, module software și aplicații, în configurații redundante (geografic și on-site), care să asigure îndeplinirea cât mai eficientă, a atribuțiilor de procesare și dispecerizare a urgențelor ale centrelor 112 și dispeceratelor agențiilor de intervenție, din cadrul SNUAU.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Grupul Autonom, cu operațiuni de închirieri auto și leasing operațional, intră în acționariatul Millenium Insurance Broker, locul 10 în piața de profilÎn urma unei investiții de 40 milioane de euro, SNUAU a fost lansat la nivel național în aprilie 2005 și a avut ca furnizor principal compania suedeză Ericsson, care a livrat aplicația software și echipamentul necesar conectării centrelor de preluare a apelurilor și agențiile dispecer.