Un studiu realizat de DPD România, unul dintre cei mai mari jucători de profil, și GfK a scos în evidență faptul că 85% dintre cumpărătorii din România spun că achizițiile online îi ajută să câștige timp, 69% că îi ajută să salveze și bani, iar 76% că îi ajută să evite și stresul provocat de cumpărăturile din magazine clasice.
"Cumpărătorii români obișnuiți sunt foarte conectați la social media și, spre deosebire de cei din restul Europei, unde piețele sunt mai mature, au o încredere mult mai mare în comerțul electronic. În privința celor mai des cumpărate produse online, clasamentul este același în toată Europa, respectiv îmbrăcăminte, produse de înfrumusețare și încălțăminte, diferă doar poziția în top 3. Urcă puternic în clasament achizițiile farmaceutice și parafarmaceutice, cu creșteri foarte mari în ultima perioadă, plus achizițiile IT&C și pentru agrement și petrecere a timpului liber", a declarat Elena Andrei, director comercial al DPD România, la conferința Profit.ro & DPD România "Barometrul e-Commerce. Provocări în vremuri de criză".
Conferința a fost organizată cu sprijinul DPD și al Asociației Române a Magazinelor Online, fiind transmisă și în direct la PROFIT NEWS TV
În România, potrivit studiului, 88% din achiziții sunt realizate prin intermediul telefoanelor inteligente, cu mult peste media europeană de 65%.
"Marea majoritate iau decizia de cumpărare în funcție de social media. La fel și review-urile negative, care sunt un mare blocker în decizia de cumpărare. Suprinzător, ne place să oferim feedback, mai ales cel negativ, pe care ne place să-l împărtășim cu toată lumea", a afirmat reprezentantul DPD România.
Marea majoritatea a clienților online sunt femei, care locuiesc în mediul urban, respectiv 54%. Studiul a arătat o creștere de 59% a numărului de comenzi din zona rurală. Practic, în ultimii doi ani, în România a avut loc o explozie a livrărilor în mediul rural. De asemenea, studiul a scos în evidență că marea majoritatea a clienților are venituri peste medie.
În privința livrării comenzilor, 76% dintre acestea vizează domiciliul clienților, iar 28% preferă Poșta Română.
"Livrările la lockere au crescut foarte mult și au scăzut livrările la birou", a arătat directorul comercial al DPD România.
Studiul a evidențiat că utilizatorii români din online sunt mult mai pretențioși decât alți cumpărători din alte state europene.
"Ei își doresc o livrare personalizată, vor să știe ora exactă a livrării, să primească în informații în timp real în privința livrării, vor mai multe opțiuni de livrare", a arătat reprezentantul curierului.
Printre schimbările care au avut loc în comportamentul cumpărătorilor în ultimii doi este returul. În 2019, aproximativ 7% din produsele comandate de clienții români se returnau, iar în 2021 acest indicator a ajuns la 19%, peste media europeană de 12%.
"Între 50% și 60% dintre cumpărătorii români, înainte de a lua decizia de cumpărare, verifică termenii și condițiile și modalitatea de retur de pe site. În cazul în care apreciază că procesul nu este transparent și nu este simplu de realizat, avem un blocker în decizia de cumpărare. 65% dintre cumpărătorii români au spus ultimul retur a fost ușor de realizat", a afirmat directorul DPD România.
În privința cumpărăturilor online din străinătate, românii sunt peste media europeană. 69% dintre cumpărătorii obișnuiți au efectuat cel puțin o comandă pe un site din afara României. Față de 2019, cumpărăturile din China au scăzut cu 10% în 2021, pe fondul problemelor logistice manifestate pe piața asiatică.
"80% dintre cumpărătorii obișnuiți sunt mulțumiți în privința ultimei comenzi din străinătate. Marea majoritate a cumpărătorilor obișnuiți plasează comenzi pe site-uri din România, iar 23% plasează comenzi pe site-uri online din țări vecine", a mai spus reprezentantul DPD România.
Studiul DPD a fost realizat în Europa, în 25 de țări, pe aproximativ 30.000 de cumpărători online, fiecare eșantion din fiecare țară fiind aranjat în așa fel încât să fie potrivit populației țării respective. Studiul a fost realizat împreună cu GfK.
"La nivelul anului 2021, studiile unor specialiști spuneau că până în 2025 comerțul electronic va avea o creștere anuală de 11%. Pentru noi, DPD Romania, era interesant că 60% din volumele globale de curierat aferente anului 2019 erau reprezentate de e-commerce și estimarea spunea că se va ajunge la 75% în 2025. Între timp, lucrurile s-au schimbat. Ceea ce se întâmplă anul acesta ne arată că poate în 2022 nu va mai exista această creștere de 11%. De la finele lunii februarie avem războiul din Ucraina, din păcate. Nici nu am apucat să ne bucurăm de ieșirea din pandemie pentru că o criză umanitară mult mai mare a avut loc și, pe lângă criza din Ucraina, avem o creștere foarte mare a inflației, suntem undeva la 13,8% în România", spune directorul comercial al DPD România.
Majorarea prețului energiei a dus la o creștere a tuturor prețurilor în piață, la care se adaugă criza stocurilor și achizițiilor din piețele asiatice, unde este încă lockdown.
"Toate cumulate, duc la o scădere a consumului, din păcate, și la o scădere a consumului în e-commerce. Dacă luna martie părea dramatică, între timp situația și-a revenit, chiar marea majoritate a magazinelor online anunțau o creștere. Chiar și noi avem o creștere în volume față de anul 2021, până la cea de-a doua jumătate a trimestrului doi. Ca o evoluție globală, vedem că avem minus 2% în traficul digital, nu-i rău la nivel global, în condițiile în care toate publicațiile din România anunțau scăderi de peste 20%. Avem scăderi de 13% la vânzările online din Europa și 17% în privința comenzilor online", afirmă reprezentantul curierului.
În România, situația nu este la fel de dramatică, pentru că, în aceeași perioadă a anului trecut, marea majoritate a țărilor europene erau în lockdown, care a însemnat o creștere artificială și extrem de mare a e-commerce-ului. Practic, după explozia comenzilor online în primul trimestru al anului 2021, acestea au intrat pe un trend descrescător.
"Nu pare a fi un comportament de moment, pare a fi o tendință generală, pare a fi o întoarcere la o nouă normalitate. Dacă până în 2019 comerțul tradițional era majoritar, iar în 2020 a ieșit în față e-commerce-ul, 2022 este momentul în care trebuie să învățăm să îmbinăm cele două modalitați de cumpărare, este momentul în care retailerii trebuie să înlăture această fricțiune între magazinele fizice și online și să înțeleagă că noua normalitate este tocmai îmbinarea lor. Dacă ar fi să vedem ce a funcționat în acest an, vedem în Europa o creștere foarte mare a unui mod de cumpărare și anume "buy now, pay later". În Marea Britanie, peste 12% dintre cumpărături sunt făcute și plătite în acest mod, fiind foarte folosit și în state precum Italia, Franța sau Germania. Nu știm cât de folosită este această modalitate de cumpărături în România", a spus directorul DPD Romania.
Smartphone-ul este principalul instrument prin intermediul căruia se realizează cumpărăturile online. 70% din traficul online european este pe smartphone, dar doar 55% din comenzi sunt realizate prin intermediul telefoanelor inteligente, restul fiind efectuate de pe computer.
"În privința coșului mediu, doar Germania depășește media, dar se remarcă faptul că clienții din Europa de Est au o comandă mai mare decât cei din Marea Britanie. În 2021, e-commerce-ul a crescut cu 12,8% la nivel european, față de 26% în 2020. 13,3% din totalul vânzărilor sunt reprezentate de cele online, față de 12% în 2020. În România, în 2020 am avut o creștere de peste 30% și vânzările online reprezentau aproape 10% din totalul vânzărilor. În perioada pandemiei, numărul românilor care și-au făcut cumpărăturile online a crescut cu 11% în 2020 și cu 4% în 2021", a mai spus reprezentantul companiei.
Potrivit studiului, cumpărătorii români sunt de mai multe tipuri.
"Avem cumpărătorul obișnuit, care cumpără des din online. Această categorie de cumpărători are o pondere de 55% în totalul cumpărătorilor și realizează 96% din totalul cumpărăturile realizate online. Acești cumpărători au primit, în medie, 4,4 colete pe lună, față de media europeană de 5,5 colete și 6,7 colete în Germania. E loc de creștere în continuare pe piața din România", a arătat reprezentantul DPD România.