CFR Marfă, companie pe care Guvernul a încercat să o vândă în urmă cu 3 ani, dar a eșuat inclusiv pe fondul disputelor între președintele Traian Băsescu și premierul Victor Ponta, și-a ratat cu peste 400% ținta plăților restante, acumulând facturi de 501 milioane lei, în loc de 96 milioane lei cât era prevăzut. Pentru acest an, compania a cerut și a obținut acordul Guvernului pentru a reduce restanțele la doar 401 milioane lei, mult peste planul inițial.
Ratarea într-o asemenea manieră a țintei de plăți restante este explicată de către conducerea CFR Marfă prin faptul că, la rândul ei, nu și-a primit banii de la alte companii, în principal de la Oltchim (aflată în insolvență, cu o datorie de 115 milioane lei față de operatorul feroviar), Complexul Energetic Hunedoara (intrat recent în insolvență, cu facturi neachitate față de CFR Marfă de 36 milioane lei), Regia Autonomă pentru Activități Nucleare (aflată ca și în faliment, cu restanțe de 14 milioane lei față de CFR Marfă) și centrale electrice de termoficare (datorii de 140 milioane lei, din care 45 milioane lei de la CET-uri în insolvență).
Concret, CFR Marfă trebuia să raporteze pentru sfârșitul anului trecut un total al plăților restante de 96 milioane lei, dar a ajuns la restanțe de 501 milioane lei. Rezultatul a influențat și totalul plăților restante calculate pe întregul Minister al Transporturilor, care trebuia redus, anul trecut, de la 1,38 miliarde lei la 725 milioane lei, dar care s-a cifrat în final la 1,2 miliarde lei.
Pentru acest an, Guvernul a decis că plățile restante trebuie să fie reduse, până în decembrie, cu minimum 15% față de cele programate la finalul anului trecut, decizie pe care CFR Marfă nu are însă cum să o respecte, având în vedere că suma programată a restanțelor din 2015 a fost depășită cu peste 400%.
În aceste condiții, CFR Marfă a obținut acordul Guvernului pentru ca, în acest an, să reducă volumul plăților restante de la 501 milioane lei la doar 401 milioane lei, mult peste cele 96 milioane lei la care se spera că se va limita compania feroviară.
În iunie 2013, compania GFR, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarată câștigătoare în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni.
Tranzacția nu a mai fost însă finalizată, deoarece bănci creditoare ale CFR Marfă nu au acceptat schimbarea acționariatului, iar Consiliul Concurenței nu s-a putut pronunța, din lipsă de timp, până la termenul limită.
Invocând această lipsă de timp, premierul Victor Ponta a cerut atunci ca strategia de privatizare să fie reavizată de Consiliul Suprem de Apărare a Țării, condus de Traian Băsescu, iar președintele, la rândul lui, a cerut ca Ponta să își asume răspunderea pentru privatizare. Rezultatul a fost eșecul privatizării.
După eșecul privatizării, Guvernul a promis Fondului Monetar Internațional că va aplica o restructurare agresivă a companiei CFR Marfă, cu disponibilizarea a 2.500 de angajați, reprezentând circa 30% din numărul total de personal.
La jumătatea anului trecut, Ministerul Transporturilor a anunțat că vrea să schimbe strategia de privatizare a CFR Marfă, astfel încât să vândă pe bursă 51% din acțiunile companiei.
CFR Marfă, controlată de stat prin Ministerul Transporturilor, este cel mai mare transportator feroviar de marfă din România, cu o cotă de piață de peste 50%.