City Insurance, singura societate de asigurări care, în acte, este controlată de o firmă cu acționariat încă românesc, se bazează într-o măsură mult mai mare decât restul firmelor din România pe companii de reasigurare din afara țării. Societatea a dezvoltat, în 2015 și 2016, o afacere cu RCA în Grecia, iar activitatea ei a pornit, în fapt, pe baza unor contracte de garanții și de răspunderi generale vândute exclusiv în afara României.
Cea mai mare parte a primelor încasate de City Insurance în 2016 (aproape 74%) au mers în afara țării, la fel cum cea mai mare parte a daunelor plătite de asigurător au fost garantate și, în final, achitate tot de alte firme.
Rapoartele proprii ale City Insurance arată că, în 2016, aproape 74% din primele brute subscrise de companie au fost cedate în reasigurare către firme specializate din afara țării.
Raportat exclusiv la portofoliul de RCA, care a ajuns la aproape 89% din totalul subscrierilor, ponderea reasigurării este chiar mai mare, undeva între 80 și 85%.
ASF nu ne-a putut furnizat date în cee ceea privește numele sau ratingul companiilor de reasigurare sau despre tipul contractului la care a apelat City, deoarece, susține Autoritatea, este vorba despre informații confidențiale, parte a unui contract comercial.
Ar fi vorba despre un contract de asigurare de tip proportional, rar utilizat pe piața din România și folosit, în general, de societățile care înregistrează deficite de capital.
De altfel, tipul înțelegerii este evident și din datele companiei, având în vedere că procentul daunelor achitate de reasigurători este similar cu cel al primelor brute cedate.
Din 346 de milioane de lei plătite în 2016, peste 270 de milioane de lei au constituit partea reasigurătorului.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cea mai importantă decizie din istoria ASF, cu efect pentru milioane de șoferi. Ce conține documentul care va fi, astăzi, pe masa ConsiliuluiPractic, prin încheierea acestui contract, City Insurance s-a transformat, în mare parte, într-un intermediar furnizor de servicii pentru societățile de reasigurare care încasează cea mai mare parte a primelor și plătesc cea mai mare parte a daunelor.
Pentru aceste activități, arată documentele citate, City Insurance a încasat comisioane de aproape 152 de milioane de lei de la reasigurători.
Paradoxul City Insurance: reasigurată până în dinți la cel mai înalt nivel, dar campioană la plăți restante
Același model de business a fost urmat și în 2017, anul cu cea mai mare explozie din istoria companiei, cu diferența că brokerul care a intermediat reasigurarea a fost schimbat.
Sursele Profit.ro spun că de intermediere s-a ocupat brokerul Matrix, același care a facilitat intrarea City pe e piața RCA din Grecia, iar riscurile au fost plasate la Londra, pe piața Lloyds, cea mai mare din lume din domeniul asigurărilor. Riscurile au fost preluate nu de o singură companie, ci de un sindicat format din zeci de firme.
Cifrele City par ireale pentru piața din România care, în 2016, a cedat în reasigurare, pe medie, aproximativ 32% din primele brute subscrise.
Situația este cu atât mai interesantă cu cât, deși un procent mai mare de reasigurare este asimilat, în general, unei mai mari siguranțe pentru clienți sau păgubiți, City Insurance este cel mai prost plătitor din România și a scăpat recent de perspectiva falimentului.
Datele ASF arată că City Insurance este societatea cu cele mai multe reclamații primite și în 2016 și în prima jumătate a lui 2017.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Schimbări majore în piața asigurărilor. “Mr. Exclusivitate”, prima victimă a revoluției din RCAMai mult, datele aceleiași Autorități relevă faptul că City Insurance este, de departe, cel mai problematic plătitor de pe piața locală.
Deși a reușit să își reducă substanțial întârzierile la plata daunelor pe parcursul celei de-a două jumătăți a anului trecut, City tot are nevoie, în medie, de 30 de zile de la momentul finalizării reparației pentru a face plata către asigurați.
Prin comparație, Asirom, care ocupă al doilea loc din coadă în acest top, are nevoie de doar 12 zile, iar Omniasig, care ocupă primul loc, de puțin peste 2 zile.
Mai grav, 69% din dosarele de daună gestionate de City Insurance în a doua jumătate a anului trecut au depășit termenele legale de plată.
Specialiștii în garanții și afaceri “internaționalizate” încă de la început sunt aproape salvați de capitalul elvețian
City Insurance are o tradiție în ceea ce privește afacerile desfășurate în afara țării. În fapt, până în urmă cu câțiva ani, City Insurance abia dacă a contat pe piața din România și își realiza majoritatea veniturilor din afara țării.
City asigura în Italia construcții ale municipalităților sau răspunderi asumate de spitale, de exemplu. Într-un final, în urma unui proces care a implicat acuzații privind colaborarea cu Mafia, City Insurance a primit interdicția de a mai subscrie în Italia.
În ciuda acestei limitări și chiar după schimbarea acționariatului, City a continuat să realizeze venituri din Italia, în baza unor contracte adiționale.
Compania devenise, până să descopere nișa RCA și să profite de falimentele Astra și Carpatica Asig, specialistă în asigurări de garanții, la care a fost obligată să renunțe în urma unei decizii ASF de anul trecut.
Din 2015, City Insurance a intrat tare și pe piața din Grecia, de această dată cu asigurări RCA, și a realizat, doar anul trecut, prime de peste 54 de milioane de lei.
City Insurance pare că a transformat planul de redresare impus de ASF- și încălcat în aproape toate punctele sale- într-un avantaj și a reușit ca, după primele trei luni ale acestui an, să absoarbă peste o treime din piața locală de RCA.
CITEȘTE ȘI ASF revocă decizia de sancționare a BVB de la începutul acestui anDupă primele șase luni ale anului, spun date oficiale consultate și de Profit.ro, City Insurance avea în jur de 1,2 milioane de polițe RCA active, nivel la care firme ca Astra sau Carpatica Asig, de exemplu, nu au ajuns niciodată.
Chiar și după ce a fost pusă sub incidența legii privind rezoluția și redresarea, City a continuat să măture piața RCA.
Ar fi vorba despre un împrumut subordonat acordat în numerar, însă din formularea ASF nu reiese clar dacă această sumă a fost deja virată sau urmează să ajungă în capitalul City Insurance.
Banii, așa cum a anunțat inclusiv City Insurance anterior, vor veni de la cetățeanul elvețian Max Roesller, un investitor privat implicat în mai mute industrii, de la construcții la chimie.
Actualul acționar principal, Dan Odobescu, cumnatul lui Adrian Năstase și cel care a susținut întotdeauna calitatea de “companie românească 100%” a City Insurance, ar fi ajuns la un acord să își vândă participația către Roesller.
Înființată în 1998, City Insurance este controlată de Vivendi International SRL - 85,23%, Nicolae Mușat - 8,9%, Fortuna Coppola - 2,37%, Cristian Pascale - 1,91% și alți acționari persoane fizice și juridice - 1,58%. Acționarul unic al Vivendi International este Dan Odobescu.