BCR a angajat (foști) jurnaliști să explice clienților contractele bancare

BCR a angajat (foști) jurnaliști să explice clienților contractele bancare
scris 21 sep 2017

Banca Comercială Română a scos trei broșuri sub semnătura lui Ioan T. Morar, Simona Tache și Vlad Petreanu, care explică clienților într-un limbaj simplu termenii întâlniți în contractele bancare. Materialele au rolul de a informa clienții și nu produc efecte legale, însă oficialii băncii spun că se gândesc să treacă o parte din această experiență și în contractele adevărate.

Textele semnate de Simona Tache, scriitoare și jurnalistă, Ioan T. Morar, scriitor, jurnalist și fost consul la Marsilia, și Vlad Petreanu, moderator de radio, jurnalist și, am adăuga noi, “influencer”, își vor face loc în sucursalele BCR din țară timp de un an.

Urmărește-ne și pe Google News

Materialele caută să explice într-un limbaj mai accesibil ce înseamnă lucruri precum ipoteca, dobânda anuală efectivă sau cardul de credit și, în general, raporturile dintre client și bancă ce survin după semnarea unui contract.

“A fost o muncă extraordinar de complicată”, spune Nicoleta Deliu, unul dintre oamenii de comunicare ai celei mai mari bănci din România.

BCR a angajat (foști) jurnaliști să explice clienților contractele bancare

Simona Tache explică de ce vei ajunge să plătești un comision de rambursare anticipată băncii dacă vei câștiga la loto.

Deliu spune că BCR a făcut acest demers după ce băncile au fost criticate că nu înțeleg oamenii și că oamenii nu înțeleg ce scriu băncile în contracte.

Dana Demetrian, vicepreședinte al băncii, responsabilă de partea de retail, spune că și ei i-a fost dificil să înțeleagă mecanismele din bancă, pentru că la bază este inginer absolvent de Automatică și nu matematician sau economist. “Am făcut câteva mastere în economie și nu m-au ajutat prea mult. M-a ajutat relația cu un client”.

BCR a angajat (foști) jurnaliști să explice clienților contractele bancare

Scriitorul Ioan T. Morar îți dă veștile proaste privind comisioanele mari aferente plăților în străinătate. Cei care călătoresc des mai bine își fac card în valută

Ioan T. Morar spune că redactarea cărții a fost dificilă și că singurele legături pe care le are cu mediul bancar sunt din postura de client.

“Să traduci din banchereză în română nu e cel mai ușor lucru”, spune Morar și adaugă că textul a fost rescris de mai multe ori pe măsură ce discuta cu cei din BCR, astfel că ajunsese să-l știe pe de rost.

Vlad Petreanu spune că n-a făcut decât să ducă o muncă de jurnalist și să traducă termenii complicați într-un limbaj inteligibil.

“Aș fi vrut să introduc mai mult umor”, spune Petreanu, “dar umorul bancherilor trebuie armonizat cu cel al populației”.

Morar povestește că a avut și experiențe nefericite cu banca, în momentul în care cineva i-a clonat un card și a retras 3.500 de dolari din cont. Povestea s-a terminat cu bine, pentru că banca i-a returnat banii după ce a făcut reclamație.

Petreanu spune că a pățit și el ceva similar cu o retragere neautorizată de 1.000 de dolari, dar că și-a recuperat banii de la bancă în două săptămâni.

Pe lângă povestea aceasta spune că n-a avut experiențe nefericite cu instituțiile de credit: “pentru că am știut care sunt așteptările mele în relația cu banca”.

Alte zeci de mii de români care au intrat în litigii cu băncile în ultimii 10 ani au avut, probabil, așteptări mai mari.

Inclusiv BCR a ținut capul de afiș în litigiile cu clienții pe clauze privind variația ratelor de dobândă în funcție de politica băncii.

Demetrian spune că banca a făcut eforturi să întărească relația cu clienții și că în acest scop a venit cu schema voluntară de reducere a ratelor pentru circa 30.000 de clienți, derulată în 2015 și 2016.

BCR a angajat (foști) jurnaliști să explice clienților contractele bancare

Vlad Petreanu dă vestea și mai proastă privind executarea silită. În rezumat, dacă nu plătești pierzi casa.

“În spatele clienților nu erau numai probleme economice, erau și probleme sociale, probleme de sănătate. A fost un exercițiu emoționant”, mărturisește vicepreședintele BCR.

Banca deținută de grupul Erste a schimbat, în mare, strategia pe finalul mandatului fostului director executiv Tomas Spurny, și a încercat să închidă procesele cu clienții. Linia de comunicare pe care a mers ulterior e în jurul cuvântului încredere, lipit mare pe pereții sucursalelor.

Demetrian spune că vrea să scoată astfel de broșuri și pentru restul produselor din bancă. Cele trei lansate acum se referă la creditul de consum, creditul imobiliar și cardul de credit.

Cu transferul în contractele reale a unor astfel de exprimări e mai dificil, spune oficialul BCR.

“Trebuie să respectăm legislația în vigoare. Partea legală nu o putem schimba forte mult, dar vom încerca să dăm un sens acelor cuvinte”, explică Demetrian.

Morar își aduce aminte cum a înțeles el că funcționează băncile, poate cea mai simplă explicație privind preferința de timp în teoria economică: “Am văzut, în prima ieșire din țară în ’90, o reclamă a unei bănci care spunea: îți dăm la tinerețe ce câștigi la bătrânețe. M-a luminat!”.

viewscnt
Afla mai multe despre
bcr
brosura educatie financiara
contracte bcr