Un specialist în constatarea daunelor lucrează zilnic un singur dosar de RCA pentru care alocă, în medie, 30 de minute. Anual, fiecare dintre cei 727 de specialiști contabilizați lucrează, pe medie, 257 de dosare, este constatarea Autorității de Supraveghere Financiară. Analiza este una strict cantitativă și nu surprinde particularitățile activității de constatare a daunelor ori diferențele de procedură și capacitate tehnică ce apar de la o societate de asigurări la alta, spun specialiști din piață.
Pe de altă parte, anunțurile de recrutare de astfel de specialiști indică faptul că sunt plătți lunar cu circa 3.000 de lei.
Sensul analizei ASF, bazat pe datele furnizate de cele nouă societăți de asigurare autorizate să vândă RCA, este acela de a arăta că există resursele necesare pentru ca firmele de asigurare să efectueze constatările acolo unde cere păgubitul și nu doar în centrele de daună agreate.
Această obligație este inclusă în normele actuale ale ASF, însă asigurătorii insistă ca regulile să fie modificate, având în vedere că, dacă vor fi menținute, susțin ei, vor conduce la o creștere a costurilor și, implicit, a prețurilor pentru asigurări.
Specialiștii în daune contactați de Profit.ro, amintesc faptul că analiza ASF nu este una contextuală, calitativă, ci este doar o statistică ce nu ia în calcul particularitățile activității de constatare a daunelor.
Datele Autorității sunt rezultatul unor calcule matematice simple, bazate pe datele furnizate de firmele de asigurare.
De exemplu, numărul de dosare per constatator a fost calculat prin împărțirea numărului total de dosare de daună RCA la numărul constatatorilor pe domeniul auto din România și de la fiecare societate de asigurări în parte, fiind indicate doar datele globale și mediile, nu datele defalcate, pe fiecare societate în parte.
“Este irelevant rezultatul obținut prin simpla împărțire a numărului de dosare de daună din RCA la numărul constatatorilor. În primul rând, analiza nu ia în calcul că acei oameni mai au de lucrat și dosare din CASCO și există societăți unde ponderea acestor dosare este mult mai mare decât pentru RCA. În al doilea rând, această analiză nu ia în considerare că dosarele sunt lucrate uneori de către echipe unde fiecare poate avea o anumită sarcină. Procedurile, strategiile, sistemul informatic diferă de la societate la societate, de exemplu în funcție de cum sunt împărțite sarcinile între constatator și evaluator. Sunt constatatori care fac și lichidarea dosarelor, de exemplu. În al treilea rând, nivelul de complexitate al dosarelor diferă semnificativ, de la caz la caz. Poți să ai o vătămare corporală pentru care stai câteva zile sau poți să ai un far spart pentru care stai jumătate de oră. Nu în ultimul rând, ar trebui ca activitatea din București să fie separată de cea din țară, pentru că aici, într-un singur oraș, sunt jumătate din daune și nu cred că se poate discuta de un singur dosar per constator, poate de 10, în medie. La fel și în ceea ce privește timpul alocat fiecărui dosar. Nici aici nu sunt incluse dosarele pe CASCO, acolo unde se lucrează cu mult mai mult decât pentru RCA”, explică un specialist în daune de la o firmă activă pe zona RCA.
Pe de altă parte, cercetarea ASF constată, fără a indica nume, o discrepanță foarte mare între societățile de asigurare în privința mai multor parametri, de la dosare/angajat și timp/ dosar/angajat până la cost/dosar.
CITEȘTE ȘI FOTO Un automobil Daimler din 1947, deținut de Principesa Mărioara a României, Regină a Iugoslaviei, a fost vândut în Anglia cu 9.000 de lire sterlineConcret, arată datele citate de ASF, numărul anual de dosare RCA lucrate variază, în funcție de companie, de la doar 99 (sub cinci luni lucrătoare) la 537 de dosare (dublu față de medie).
În privința timpului alocat fiecărui dosar, diferența este de la un minimum de 10-12 minute la un maximum de 60 de minute.
Cheltuielile medii pe fiecare dosar se ridică la circa 250 de lei, pe de altă parte, fără mari diferențe între societăți.
Anul trecut, în România au fost deschise 278.000 de dosare și avizate în jur de 187.000. Numărul contractelor de RCA valabile la finalul anului trecut s-a apropiat de 5 milioane.
În România, frecvența daunei este cea mai ridicată din Uniunea Europeană, existând segmente de șoferi unde 8 din 100 de asigurați provoacă cel puțin o daună în fiecare an.