Legislația referitoare la registrul general de evidență a salariaților (REVISAL) va cuprinde noi obligații pentru angajatori, cum sunt transmiterea datelor pentru contractele de muncă temporară, evidența angajaților detașați sau cerința ca instituțiile publice să înființeze registrul pentru personalul plătit din fonduri publice.
Ministerul Muncii a publicat un proiect de modificare a Hotărârii Guvernului 500/2011 privind registrul general de evidență a salariaților.
Principalele modificări sunt motivate, se arată în nota de fundamentare, de necesitatea de avea o evidență a personalului plătit din fonduri publice, a angajaților cu contracte de muncă temporară și a celor detașați.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Datele transmise de angajatori ar urma să fie folosite, în cazul personalului plătit din fonduri publice, pentru elaborarea unei noi legi a salarizării în cursul anului 2016, iar în cazul celorlalte categorii de angajați, pentru controale.
Astfel, modificarea cadrului legislativ va permite Inspecției Muncii să gestioneze atât registrul general de evidență a salariaților care lucrează în mediul privat, cât și registrul general de evidență a personalului plătit din fonduri publice.
În ceea ce privește angajații detașați, nota de fundamentare arată că inspectorii nu au temei legal să ia măsuri și să aplice sancțiuni contravenționale pentru netransmiterea informațiilor referitoare la aceștia pentru că detașarea reglementată de Codul Muncii și detașarea transnațională reglementată de Legea nr. 344/2006 nu sunt diferentiate în acest moment.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Condițiile în care firmele și persoanele fizice din spațiul european vor mai cumpăra terenuri agricole în RomâniaDatele referitoare la salariații care, din dispoziția angajatorilor lor, prestează temporar activitate pe teritoriul unui stat care nu este stat membru al Uniunii Europene sau al Spațiului Economic European sunt necesare pentru activitatea de control a inspectorilor de muncă. Inspectorii trebuie să cunoască datele de identificare ale utilizatorilor la dispoziția cărora sunt puși salariații temporari pentru eficientizarea controalelor, arată nota de fundamentare a proiectului.
O altă modificare se referă la diferențierea de încadrare a faptei și de sancționare a angajatorilor care utilizează muncă nedeclarată.
Ce schimbări propune ministerul?
- fiecare instituție și autoritate publică are obligația de a înființa registrul general de evidență a personalului plătit din fonduri publice, cu respectarea dispozițiilor privind protecția datelor cu caracter personal;
- registrul general de evidență a personalului plătit din fonduri publice se completează și se transmite inspectoratului teritorial de muncă în ordinea angajării/numirii și cuprinde elementele de identificare ale tuturor persoanelor plătite din fonduri publice, data angajării/numirii, funcția, salariul, sporurile și cuantumul acestora, perioada și cauzele de suspendare a raportului de muncă sau de serviciu, perioada detașării și data încetării funcției;
- registrul general de evidență a personalului plătiți din fonduri publice va fi păstrat la sediul instituției/autorității publice și va fi pus la dispoziție inspectorului de muncă sau oricărei alte autorități care îl solicită, în condițiile legii
- la solicitarea oricărei persoane, Inspecția Muncii are obligația de a furniza date/informații din registrul privat/public cu privire la activitatea desfășurată de aceasta, la durata activității, la salariu, la vechimea în muncă, în meserie și în specialitate, într-un termen de 5 zile de la data solicitării;
- orice angajator are dreptul să solicite și să obțină de la Inspecția Muncii date din registrul privat/public cu privire la activitatea unui angajat/funcționar public, exclusiv cu privire la studii, vechimea în muncă, în meserie și în specialitate
- crearea unui sistem informatic care va permite transmiterea registrului privat/public de către angajatori, sistem ce va fi administrat de către Inspecția Muncii
- se introduce o dispoziție cu caracter tranzitoriu prin care instituțiile/autoritățile publice vor transmite către Inspecția Muncii datele solicitate într-un termen care nu va depăși 12 luni
- diferențierea între detașarea reglementată de Codul Muncii și detașarea transnațională reglementată de Legea nr. 344/2006 privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale, cu modificările și completările ulterioare
- stabilirea obligativității de a transmite datele de identificare ale utilizatorului în cazul contractelor de muncă temporară
- stabilirea obligativității, pentru angajatori, de a elibera o adeverință salariatului, la încetarea contractului individual de muncă care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă, meserie și în specialitate
- clarificarea unor reglementări din actuala hotărâre în ceea ce privește sancționarea muncii nedeclarate, precum și recorelarea/reformularea contravențiilor și sancțiunilor conform modificărilor și completărilor aduse prin prezentul proiect.