Gradul de intermediere în domeniul asigurărilor s-a dublat în ultimii opt ani, de la 30% în 2008 la aproape 60% la finele anului trecut, evoluție care creat disensiuni în piață și nu puțini au fost asigurătorii care au învinuit brokerii de rezultatele negative pe care le-au obținut, a declarat președintele asociației de profil (UNSICAR), Bogdan Andriescu.
“De-a lungul anilor, nu puțini au fost cei care s-au referit la brokerii de asigurare ca la un rău necesar. Unii foloseau această sintagmă punând accentul pe cuvântul rău, în timp ce alții accentau cuvântul necesar. Eu cred că brokerii și-au demonstrat necesitatea. În ultimii 8 ani, gradul de intermediere s-a dublat. Cu excepția a doi ani – 2010 și 2011 – volumul primelor intermediate a înregistrat creșteri susținute. Nu de puține ori, aceste creșteri au creat disensiuni în piață și nu puțini au fost asigurătorii care au învinuit brokerii de rezultatele negative pe care le-au obținut”, a afirmat Andriescu.
Prezent la Forumul Internațional Asigurări-Reasigurări (FIAR), seful UNSICAR explică evoluția brokerilor, în contextul în care piața de asigurări a înregistrat 6 ani consecutivi de scădere, prin redimensionarea rețelelor teritoriale, atât ale asigurătorilor, cât și ale brokerilor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Începând cu anul 2009, asigurătorii au început să închidă agenții, sucursale și să renunțe la oameni din propriile forțe de vânzare. În același timp, brokerii au realizat investiții serioase în extinderea rețelelor și în oameni. Mulți dintre vânzătorii la care au renunțat asigurătorii și-au găsit loc în piața de brokeraj. Aici, cred că este important să punctăm și faptul că asigurătorii care au luat decizia de a renunța la o bună parte din forța proprie de vânzare și de a lucra cu brokerii, au făcut acest lucru luând în calcul costurile unei astfel de decizii. Și, cu siguranță, aceste calcule au arătat că distribuția prin brokeri este mai ieftină decât cea directă”, a explicat Andriescu.
Al doilea factor major de influență a fost caracteristica de antreprenoriat a pieței de brokeraj, care a permis firmelor din domeniu o flexibilitate și o putere de decizie mai rapidă decât în cazul asigurătorilor, care au proceduri mai greoaie.
“Viteza de reacție și de adaptare a brokerilor la condițiile impuse de situația economică au susținut dezvoltarea lor și a atras o bună parte dintre consumatori”, a mai spus Andriescu.
Cel de-al treilea factor de influență, dar cel mai important, este legat de consumator.
“Pe parcursul celor 8 ani, consumatorul a găsit în piața de brokeraj posibilitatea de a-și alege serviciile și, în același timp, a pus presiune pe calitatea serviciilor. Pentru că, într-o piață în care existau peste 400 de brokeri, consumatorul avea de unde alege, iar concurența dă sens ideii de calitate. Cu cât ai acces la mai multe oferte, cu atât posibilitatea ca una dintre ele să corespundă nevoilor tale este mai mare. În plus, brokerii au venit cu servicii adiționale, cum ar fi asistența la daune, de exemplu. Și au pus presiune pe asigurători pentru produse dedicate, pe nișe de clienți”, a mai afirmat șeful asociației.
El a dat ca exemplu lansarea asigurărilor de asistență rutieră și a polițelor pentru biciclete, nișe care au oferit brokerilor posibilitatea să își deschidă noi oportunități de business, în condițiile în care piața este acaparată de RCA.
“Despre produsele pe care brokerii le-au făcut împreună cu asigurătorii se poate spune că sunt simple, ieftine, însă insuficient de promovate de către asigurători”, a arătat Andriescu.
Șeful UNSICAR spune că așteptările brokerilor, cel puțin pe termen mediu, sunt legate de patru aspecte, primele două legate de predictibilitatea legislativă și stabilitatea pieței.
“Ne dorim și predictibilitate legislativă și stabilitate, pentru că fără ele piața ar fi vulnerabilă în fața riscurilor externe și interne. De aceea, UNSICAR consideră necesar ca toate modificările de ordin legislativ să se bazeze pe studii de impact și să ia în calcul resursele financiare și umane de care dispune piața”, a explicat șeful asociației brokerilor.
Un alt aspect ține de transpunerea directivelor europene în legislația autohtonă, proces care trebuie realizat “cu dreaptă măsură”, luând în calcul specificul pieței românești și contextul social și economic general al României.
“Nu putem să ne așteptăm să avem de azi pe mâine o forță de vânzare ca aceea din piețele mature, atâta timp cât resursele noastre sunt departe de cele existente în aceste piețe. Un ultim aspect ține de dezvoltarea pieței asigurărilor, care poate fi susținută, în primul rând, de cele 3 aspecte menționate anterior”, a spus Andriescu
Șeful UNSICAR anticipează că piața de brokeraj de asigurare va continua să crească în termeni de prime intermediate, însă într-un ritm mai lent.
“Este posibil ca anul acesta brokerii să înregistreze un plus de 12% al volumului de prime intermediate și în 2017 unul de 10%. Însă, în următorii ani, creșterea va fi undeva între 5 și 10%, dacă dimensiunea pieței de asigurări se va stabiliza”, a mai spus șeful intermediarilor.
Profit.ro organizează, în 23-24 mai, la Hotel Sheraton, sala Platinum, cu începere de la ora 9.00, prima ediție Profit Financial Forum, un eveniment în care sunt invitați reprezentanții instituțiilor de supraveghere și reglementare, ai asociațiilor profesionale din domeniul bacar și asigurări, șefi de bănci, fonduri de investiții, reprezentanți ai pieței de capital, pentru a dezbate viitorul piețelor financiare.
Pentru detalii și înregistrări, click AICI.