Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a amendat Telekom România Mobile Communications cu 15.000 lei pentru că ar fi refuzat portarea (mutarea) unui abonament de telefonie mobilă al unui alt operator, pe cartelă preplătită (prepaid), în rețeaua companiei. Instanța a respins contestația operatorului, cu posibilitate de apel, demers pe care Telekom România Mobile Communications nu l-a pus în practică până la publicarea știrii.
"Societatea Telekom România Mobile Communications nu a respectat obligațiile impuse în temeiul prevederilor articolului 75, aliniatul 3 din OUG nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, prin dispozițiile articolului 7, aliniatul 4 din Decizia președintelui ANCOM nr. 144/EN/2006. Pentru nerespectarea prevederilor menționate anterior, operatorul a fost sancționat cu amendă contravențională în cuantum de 15.000 lei", a transmis ANCOM pentru Profit.ro.
Potrivit datelor publice din dosar, Telekom Mobile a solicitat, în cererea adresată instanței, să constate încălcarea dreptului la un proces echitabil de către personalul din cadrul ANCOM, care ar fi acționat în afara limitelor acțiunii de control, provocând săvârșirea unei pretinse fapte contravenționale și obținând astfel probe.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"În susținerea plângerii, petenta a precizat că beneficiază de prezumția de nevonovăție și principiul in dubio pro reo (îndoiala acuzatorului devine favorizantă persoanei acuzate - n.r.). Totodată, a apreciat petenta că pretinsa fapta contravențională nu întrunește toate elementele sale constitutive, lipsind subiectul pasiv, agentul constator fiind cel care a formulat cerere de portare și a fost refuzat nejustificat, însă acesta se afla în magazinul Telekom în exercitarea funcției sale și nu de abonat persoană fizică", se arată în preambulul motivării unei hotărâri a Judecătoriei Ploiești din 20 octombrie 2020.
ANCOM a susținut că "organele de control ale instituției" au efectuat o operațiune de control la un magazin Telekom din Ploiești, cu scopul verificării repectării prevederilor legale în domeniul portabilității numerelor.
CITEȘTE ȘI Telekom câștigă definitiv un proces cu Protecția Consumatorului. Amendă pentru că ar fi taxat suplimentar un client care și-a reziliat contractul înainte de expirarea perioadei minime contractuale"În continuare a precizat intimata (ANCOM - n.r.) că în cadrul acțiunii de control, personalul de specialitate al ANCOM, fără a se legitima, a solicitat reprezentantului magazinului portarea unui număr nongeografic, utilizat pe bază de abonament în rețeaua societății Vodafone România, în rețeaua Telekom Mobile în vederea utilizării de servicii de comunicații electronice pentru care plata se realizează în avans (cartelă prepaid). Acestă solicitare a fost respinsă (...)", se spune în document.
Controlul ANCOM a fost inițiat în urma sesizări făcute de o persoană fizică, prin care se reclama refuzul unui angajat din cadrul unui magazin Telekom din Ploiești, de a porta “un număr de abonament Orange pe o cartelă Telekom”.
CITEȘTE ȘI Telekom: Vrem mai multă telefonie mobilă, dar concomitent cu diminuarea graduală a telefoniei fixe"A mai arătat intimata (ANCOM - n.r.) că modalitatea în care s-a desfășurat controlul la data de 05.03.2020 nu diferă cu nimic față de controale anterioare, agenții putând efectua controale inopinate, astfel cum prevede și articolul 138 din OUG 111/2011. Mai mult, la momentul încheierii procesului verbal de contravenție, petentei i s-a respectat dreptul la apărare, în acest sens fiind și obiecțiunile consemnate în cuprinsul procesului verbal de contravenție. Intimata a învederat că nu se poate reține existența unei provocări din partea agenților constatori, cât timp aceștia doar au solicitat îndeplinirea unei obligații legale", scrie în motivare.
Instanța a respins cererea Telekom Mobile pentru că operatorul "nu a reușit să răstoarne prezumția de temeinicie a procesului verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii DEMC-SCC/1568/05.03.2020, aceasta fiind chiar întărită de probele administrate în cauză".
"Din declarația reprezentantantei magazinului ce a discutat cu personalul de control din cadrul ANCOM, s-a reținut că, la solicitarea celui din urmă de a se porta pe o cartelă reîncărcabilă, aceasta a insistat să-i prezinte avantajele unui abonament, cu sau fără perioada contractuală. În finalul declarației, aceasta recunoaște că a susținut în fața personalului de control că este necesar ca prima dată să se facă trecerea de la abonament la cartela reîncărcabilă chiar la operatorul la care are deja contract, susținând că aceasta a fost doar o recomandare. (...) Nici susținerea potrivit căreia percepția reprezentantei magazinului a fost că discuția este mai mult de informare, fără o intenție clară de portare, nu poate duce la înlăturarea caracterul contravențional al faptei, reprezenta magazinului având obligația de a furniza informațiile solicitate de clienți în mod corect și complet, indiferent de percepția acesteia despre client", scrie în motivare.
CITEȘTE ȘI Telekom vrea să protejeze BNR de atacurile ciberneticeInstanța a mai apreciat că sancțiunea aplicată Telekom Mobile ar fi proporțională cu gravitatea faptei și aptă să asigure "reeducarea contravenientului", iar aplicarea unui avertisment sau reducerea amenzii ar fi ineficiente.
Datele centralizate de ANCOM arată că, în intervalul ianuarie - septembrie 2020, RCS&RDS a primit în rețea prin portare 266.661 de numere de telefonie mobilă, urmat de Telekom Romania Communications - cu 107.830 de numere portate, Vodafone - 95.640, Orange - 87.790 și Telekom Romania Mobile Communications - 65.138. În ceea ce privește telefonia fixă, RCS&RDS a primit în rețea 18.491 de numere, Orange - 11.152, Vodafone - 9.556, GTS Telekom - 2.198 și Telekom Romania Communications - 796.