AmCham România solicită accelerarea procesului de lansare a apelurilor de proiecte din cadrul programelor operaƫionale 2014- 2020 și modificarea legislației din domeniul achiziƫiilor publice prin transpunerea la termen a noilor directive UE, având în vedere că termenul limită indicat de UE a expirat pe 18 aprilie 2016, informează un comunicat al organizației.
AmCham România își exprimă îngrijorarea atât cu privire la întârzierea lansării apelurilor de proiecte, implicit ghidurile solicitanƫilor, în cadrul axelor prioritate aferente programelor operaționale 2014 - 2020, cu efect negativ asupra gradului de absorbție, cât și în ceea ce privește transpunerea în dreptul național a noilor directive ale Uniunii Europene (UE) în domeniul achizițiilor publice (clasice și sectoriale) printr-o nouă legislație primară și una secundară, având în vedere termenul limită indicat de UE ce a expirat la data de 18 aprilie 2016.
“Solicităm Guvernului să facă public modul de combinare a surselor de finanțare, respective proveniența banilor necesari pentru implementarea strategiilor impuse de condiționalitățile ex-ante vizavi de accesarea fondurilor europene. De asemenea, considerăm necesară o identificare exhaustivă a nevoilor de investiții pe care România trebuie să le îndeplinească din perspectiva evitării procedurilor de infringement privind netranspunerea directivelor UE în legislația națională într-o serie de domenii prioritare precum mediu, energie, sănătate”, se arată în comunicat.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De asemenea, reprezentanții AmCham consideră imperativ necesară introducerea în legislația secundară aferentă achizițiilor publice a două principii extrem de importante, respectiv consultări publice obligatorii asupra specificațiilor tehnice și analiza comparativă / benchmarking în specificațiile tehnice.
Astfel, în vederea aplicării corecte a primului principiu, este necesar ca, înaintea lansării procedurii de selecție de licitație, entitatea contractantă să supună consultării publice documentațiile tehnice ce urmează a fi utilizate în cadrul acesteia; procedura de consultare publică se va organiza în conformitate cu legislația în vigoare. În cazul celui de-al doilea principiu, susținem obligativitatea entității contractante de a preciza în caietul de sarcini, ghidurile solicitantului sau orice alte documentații folosite în procedura de achiziții publice - legislația națională, internațională - standardele în vigoare în conformitate cu care s-au stabilit cerințele tehnice incluse în respectiva documentație (limite maxime, minime, caracteristici tehnice etc).