2015 a fost un an plin de evenimente pentru piața de retail din România: achiziții, reducerea TVA la alimente și creșterea consumului, deschideri și închideri de magazine. De departe, cele mai importante evenimente din retail sunt preluare Billa de către Carrefour, ieșirea lui Ion Țiriac din acționariatul Metro și reducerea TVA la alimente, care a adus un plus consistent la creșterea vânzărilor magazinelor.
Carrefour a semnat preluarea Billa pe final de an
Carrefour a semnat luni, 21 decembrie, un acord cu compania germană Rewe pentru preluarea celor 86 de supermarketuri Billa din România. Tranzacția urmează să fie analizată de Consiliul Concurenței.
Valoarea tranzacției se situează între 95 și 100 de milioane de euro, au declarat pentru Profit.ro surse din piața de retail. Suma include datoriile Billa, evaluate de Carrefour.
Prin preluarea Billa, Carrefour România își întărește poziția pe segmentul de supermarketuri, iar afacerile totale ale retailerului se vor apropia de 1,5 miliarde de euro.
CITEȘTE ȘI Carrefour România preia rețeaua de supermarketuri BillaCarrefour România are o rețea de 186 de magazine, dintre care 29 hipermarketuri Carrefour, 106 supermarketuri Market, 43 magazine de proximitate Express, 10 magazine de proximitate Contact și un magazin online, cu o cifră de afaceri de 1,01 miliarde de euro (în 2014) și 10.000 de angajați. Compania mai operează pe plan local și 4 magazine Supeco. Carrefour este al doilea cel mai mare retailer din România, după Kaufland.
Anul acesta, Carrefour a deschis două hipermarketuri la Timișoara și București, 10 supermarketuri Market, un magazine de proximitate Express și trei Contact. Pe parcursul acestuia an, compania a închis patru magazine Express. Billa a deschis în acest an un singur magazin, în Gara de Nord din București.
Țiriac a vândut pachetul de 15% pe care îl deținea la Metro Cash &Carry România, care și-a pregătit relansarea
Omul de afaceri Ion Țiriac a ieșit din acționariatul Metro Cash&Carry România, în luna noiembrie, după ce a vândut grupului german pachetul de 15% din acțiuni pe care îl deținea prin firma Zareba Holdings Limited.
Vânzările Metro Cash&Carry România au scăzut în anul fiscal 2014/2015, respectiv octombrie 2014 - septembrie 2015, la 892 milioane euro, de la 909 milioane euro în anul anterior, perioadă în care a închis un magazin la Pitești și și-a redus numărul angajaților cu 582 persoane, la 4.349 salariați, potrivit unui raport al grupului german.
CITEȘTE ȘI Ion Țiriac a ieșit din acționariatul Metro Cash&CarryMetro Cash&Carry România a fost foarte afectată de criza financiară, din 2009 până în 2014, vânzările înregistrând un declin constant, de la 5,74 miliarde lei la 4,48 miliarde lei, potrivit datelor disponibile la Ministerul Finanțelor.
Directorul general al Metro Cash&Carry România, Gilles Roudy, declara că, deși Metro Cash&Carry a întârziat restartarea afacerii după perioada crizei, odată cu economia României în 2013-2014, după circa un an de reorganizare rețeaua este pregătită pentru următorii 20 de ani pe piața românească, mizând tot pe profesioniști: HoReCa și comercianții independenți.
De altfel, Roudy a anunțat relansarea conceptului de magazine de proximitate "La Doi Pași" și intenția de a tripla rețeaua în următorii 5 ani, de la 500 de magazine afiliate în prezent, iar pe segmentul de cash&carry remodelarea unor magazine.
Kaufland și Lidl, parte a grupului Schwartz, și-au încetinit expansiunea
Retailerul german Kaufland a deschis anul acesta doar 5 magazine, la jumătate față de 2014, când a inaugurat 11 hipermarketuri, și a ajuns la 107 unități pe piața românească.
Kaufland a deschis magazine Constanța, Sibiu și Timișoara, Brăila și Arad. 2005 este anul în care Kaufland a deschis cele mai puține magazine, respectiv trei.
În acest an, Kaufland a înapoiat 25 milioane euro proprietarilor, arătând că în prezent capitalul social al companiei depășește necesarul de resurse pentru derularea activității.
CITEȘTE ȘI IKEA reduce de astăzi TVA. Kaufland a anunțat o măsură similarăKaufland este cel mai mare retailer din România, cu afaceri de 1,8 miliarde euro anul trecut și peste 14.300 de angajați la sediul central în București, în magazine și la centrele logistice situate în Parcul Industrial Ploiești si Turda.
Și Lidl a continuat extinderea rețelei din România într-un ritm mai scăzut, cu opt deschideri de magazine și o relocare, rețeaua însumând 192 de unități. Lidl Discount avea 184 de magazine la finalul anului 2014, când a deschis 16 magazine, a schimbat zona a trei magazine și a închis o unitate.
Potrivit unor informații transmise anterior, un nou magazin Lidl presupune o investiție de peste 2 milioane de euro.
Auchan, un hipermarket nou, investiții în extinderi și un sistem un sistem prin care clienții își plătesc singuri produsele
Auchan a deschis în primăvară un hipermarket la Brașov, în centrul comercial Coresi și a ajuns la o rețea de 33 de hipermarketuri în România și a investit 2 milioane euro pentru extinderea cu 55% a hipermarketului din Oradea.
În această toamnă, Auchan a introdus, în teste, în magazinul din Titan, un nou sistem de case de marcat, unde casierii vor scana produsele, iar clienții le vor achita singuri, cash sau cu cardul, la niște terminale speciale.
CITEȘTE ȘI Auchan va negocia și pentru Metro achiziția de produse de marcă în RomâniaTotodată, operațiunile grupului francez Auchan în România vor fi conduse pentru prima oară de un român, Ionuț Ardeleanu, în locul lui Frederic Bellon, care preia o funcție în conducerea Auchan Franța.
Profi și Mega Image, campionii extinderii în acest an
Profi, deținut de fondul de investiții polonez Enterprise Investors, a fost cel mai dinamic retailer din acest an în ceea ce privește extinderea, încheind anul cu 93 de magazine noi și un plus de 40% al cifrei de afaceri, care se va apropia de 600 milioane de euro.
Profi operează trei tipuri de magazine: standard - cu suprafețe mari și o gamă largă de produse, City - cu suprafețe mai mici și cu o gamă mai restrânsă de produse și Loco - destinat localităților rurale. Rețeaua numără în prezent 367 de magazine și peste 9.000 de angajați.
Și Mega Image a continuat să se extindă, în principal în București și Ilfov, mai lent decât în anii anteriori, dar a avut peste 50 de deschideri. Retailerul a închis și trei magazine în București, aflate în clădiri cu risc seismic.
Astfel, rețeaua Mega Image numără 462 magazine în București, Constanța, Ploiești, Brașov, Târgoviște și alte orașe din țară, sub mărcile Mega Image (210), Shop&Go (248), AB Cool Food (1), Gusturi Românești (2). Anul trecut, Mega Image număra 410 magazine.
În luna iunie, grupul olandez Royal Ahold a anunțat că va prelua Delhaize pentru 9,32 miliarde euro în acțiuni, creând al patrulea mare retailer din Europa și al cincilea din SUA, cu un total de 6.300 de magazine și vânzări de peste 54 miliarde euro. Tranzacția se va finaliza în 2016
Cora a închis un hipermarket la Arad, sunt zvonuri de vânzare. Cele patru hipermarketuri Real, de asemenea la vânzare
Retailerul franco-belgian Cora a închis de la 1 iunie hipermarketul pe care îl deținea în centrul comercial Galleria Arad și a rămas cu 11 hipermarketuri. Afacerile retailerului au crescut în 2014 cu 6%, la 1,7 miliarde lei (380 milioane euro), dar și-a adâncit pierderile la 25 milioane lei (5,6 milioane euro), de la 14,5 milioane lei în 2013.
Surse din piața de retail spun că rețeaua ar fi la vânzare, la fel ca și cele patru hipermarketuri Real pe care Metro le mai are în România.
Metro a rămas cu cele patru magazine Real din Arad, Constanța, Oradea și Suceava după condițiile impuse de Consiliul Concurenței pentru realizarea tranzacției cu Auchan. Vânzările celor patru hipermarketuri Real pe care grupul german Metro le mai deține în România s-au situat, în anul fiscal 2014/2015, la 49 milioane euro, în creștere de la 42 milioane euro în 2013/2014.
Rezultatele celor patru hipermarketuri Real pentru perioada octombrie 2014 - septembrie 2015 sunt incluse în raportul grupului german la alte active, alături de activitățile de achiziții pentru companii terțe realizate de Metro în Hong Kong.
Rewe se va concentra pe dezvoltarea Penny Market în România
Grupul german Rewe se va concentra în continuare pe dezvoltarea rețelei de magazine de discount Penny Market în România, după vânzarea supermarketurilor Billa către Carrefour. Vânzările Penny Market România au crescut cu aproximativ 14% în primele nouă luni ale anului 2015, a anunțat compania.
Rewe a intrat cu Penny Market pe piața locală în 2005 și operează în prezent 173 de unități Penny Market și 8 magazine XXL Mega Discount.
În acest an, retailerul a deschis 11 magazine, în București, Fetești, Luduș, Focșani, Rovinari, Giurgiu, Sibiu, Corbeanca, Zimnicea și Bragadiru.
Selgros nu s-a extins, dar a deschis un depozit nou
Rețeaua cash&carry Selgros România a rămas cu același număr de magazine - 19, dar a investit aproximativ 4 milioane euro într-un centru de distribuție exclusiv pentru clienții HoReCa (hoteluri, restaurante și catering) din București și împrejurimi.
Compania este parte a Transgourmet Holding AG, a doua cea mai mare rețea cash&carry și comerț en-gros din Europa, cu operațiuni în Elveția, Franța, Germania, Polonia, România și Rusia.
2015, an bun pentru afacerile retailerilor, consumul a crescut cu 6-7%
Anul acesta, consumul a urcat cu 6-7%, pe fondul creșterii veniturilor populației și al reducerii TVA la alimente.
De altfel, cei mai mulți retaileri au anunțat creșteri ale vânzărilor după reducerea TVA la alimente. De la 1 iunie, TVA la alimente a scăzut de la 24% la 9%.
Carrefour a raportat pentru trimestrul al treilea al anului o creștere puternică a vânzărilor, în termeni comparabili, susținută de impactul pozitiv al reducerii TVA de la 1 iunie.
CITEȘTE ȘI Consumul va continua să crească și anul viitor, pe fondul reducerii TVA și al majorării salariilorȘi vânzările Mega Image au înregistrat o creștere de două cifre în trimestrul al treilea, comparativ cu perioada similară din 2014, pe fondul reducerii TVA la alimente, susținând rezultatul proprietarului său, grupul belgian Delhaize, în Europa de Sud-Est.
La rândul său, Profi spune că reducerea TVA la alimente a avut un efect pozitiv asupra vânzărilor, iar Metro Cash&Carry România arăta că vânzările au înregistrat o creștere de două cifre după scăderea taxei.
Potrivit unui raport al Consiliului Concurenței, reducerea TVA s-a reflectat mai mult în prețurile practicate de marii retaileri, care au ieftinit produsele în medie cu 11,9%, față de magazinele tradiționale, care au scăzut prețurile cu aproximativ 9,1%.