Un fost ministru din Guvernul Cioloș și-a deschis un business prin care sprijină mediul privat, firme și ONG-uri să elaboreze propuneri de politici publice

Un fost ministru din Guvernul Cioloș și-a deschis un business prin care sprijină mediul privat, firme și ONG-uri să elaboreze propuneri de politici publice
scris 15 mai 2017

Violeta Alexandru, fost ministru pentru Consultare Publică și Dialog Civic în Guvernul Cioloș, și-a înființat o firmă de consultanță în domeniul politicilor publice, prin care își propune să ajute mediul de afaceri să-și dezvolte capacitatea de a influența, transparent, politicile publice din rândul comunității. 

Trendul ascendent al interesului pentru politici publice este continuat, astfel, de Mind - Policy for Communities, nou creatul concept-boutique care vorbește despre nevoia de profesionalizare a acestei zone. „Calitatea politicilor publice este dată, printre altele, de implicarea competentă a mediului privat, iar reprezentativitatea propunerilor acestuia depinde de capacitatea de a mobiliza comunitatea. O firmă sau o coaliție de firme care ignoră dialogul cu membrii comunității și se concentrează exclusiv pe influențarea decidenților nu pune umărul la politici publice durabile să nu se mire dacă astăzi reușește ceva ce mâine se schimbă radical.”

Înainte de a înființa compania la începutul acestui an, Violeta Alexandru a fost ministru în Guvernul Cioloș, ducând dialogul dintre decidenți și comunitate la un alt nivel. Acolo a văzut cât de necesară este profesionalizarea domeniului privat și cum această profesionalizare, pe baza unor reguli de transparență cunoscute, conduce la creșterea calității politicilor publice. Nu de puține ori propuneri ale Guvernului nu beneficiau de input din partea mediului privat, parte din incapacitatea sau inabilitatea acestuia de a se organiza eficient. 

Urmărește-ne și pe Google News

După ce s-a schimbat Guvernul, a decis să dezvolte acest business într-un domeniu pe care îl cunoștea foarte bine, pentru că lucrează din 1995 în proiecte dependente de deciziile administrației. "Sunt ani de zile de când lucrez în relația cu autoritățile locale, de la nivel local, în teren, și până la nivel central, până la guvern", spune ea. „Văd lucruri și reguli schimbate în administrație, parte din ele – cu toată lipsa de modestie – mi se datorează cât de puțin; este momentul să ajut, alături de echipa mea, în creșterea capacității mediului privat, companii și ONGuri, să promoveze, cu instrumente democratice eficiente, idei bune de politici publice și neapărat prin mobilizarea comunităților – beneficiarii politicilor publice, pentru durabilitatea acestor propuneri”.

Ați văzut corporatiști relaxați? E posibil să fi dansat aseară CITEȘTE ȘI Ați văzut corporatiști relaxați? E posibil să fi dansat aseară

Violeta Alexandru a lucrat, în trecut, în Institutul pentru Politici Publice, unde se ocupa chiar de lucrul direct cu autoritățile locale, cu primăriile și consiliile județene. Practic, a acumulat o experiență bogată în activități de sprijin a administrației locale, "cu precădere să devină transparentă și să dea dovadă de deschidere spre dialog către comunitate". Aceasta, spune ea, este prima abordare structurată care vizează mediul privat.

Business-ul pe care îl dezvoltă este o micuță companie care sprijină un proces autentic participativ de elaborare a politicilor publice și care aduce în România un concept de sprijin activ al clienților în jurul inițiativelor de politică publică. Aducem, completează ea, vocea comunității alături de cea a companiilor în influențarea democratică a politicilor publice.

"MIND" înseamnă o nouă abordare participativă și la nivelul comunităților locale prin care se încurajează mediul de afaceri să se reconecteze la comunități și, împreună cu acestea, să pună "mai articulat" pe agenda publică nevoile de schimbare pe care ei le propun. Cu alte cuvinte, fostul ministru sprijină mediul privat să învețe un alt limbaj și să vină cu o altă atitudine prin care să se întoarcă spre comunități și să le explice acestora care sunt intențiile lor de influențare a politicilor publice, ca mijloc de legitimare și de asigurare a durabilității propunerilor lansate. Ea pune în legătură cele două părți, care să poată, astfel, să facă un parteneriat pentru punerea subiectelor pe agendă.

Noua firmă lucrează foarte mult în zona industriilor creative, în domenii vitale unei comunități precum educația dar și sănătatea, accentul rămâne însă în zona serviciilor publice. Servicii precum: iluminat, deșeuri, zona de amenajare a infrastructurii urbane dar și în domeniul sănătății de care noua firmă este, în mod particular, interesată. "Lucrăm acum în cadrul unei coaliții în care sunt implicate mai multe companii care doresc să propună guvernului soluții alternative la construcția de creșe și grădinițe prin amenajarea, la parterul clădirilor de birouri, de către companii a unor spații educative tip creșă pentru angajații lor, în condițiile accesării unor credite preferențiale sau a unui sprijin pe care se așteaptă să îl primească de la stat pentru a face această activitate. În acest registru lucrăm împreună pentru ca ei să popularizeze această idee în rândul companiilor și angajaților acestora, îi sprijinim și îi încurajăm să discute și să argumenteze direct cu angajații și să nu se mai limiteze la metodele clasice de tipul <<material publicitar difuzat la televizor, cu așteptarea falsă că, după spotul respectiv, o să și dea năvală angajații să semneze o petiție>>", povestește Violeta Alexandru. MIND a înțeles faptul că o inițiativă de politică publică este acceptată de către comunitate iar atunci când apare schimbarea, comunitatea nu o mai respinge ci militează chiar ea, natural, mai departe, pentru idee, întrucât crede în ea. 

"Unde nu se procedează așa, pe moment companiile câștigă, dar nu și pe termen mediu și lung. Se vor confrunta oricând cu pericolul ca decidenții, știind că acest lucru - anume că subiectul/decizia de politică publică nu este suficient de cunoscut(ă) de către comunitate, pot să se răzgândească și să-și schimbe decizia respective.  Între membrii comunității respective, atâta vreme cât nu este înțeles subiectul, oricând se poate crea o stare de rezistență la schimbare iar companiile sau ONGurile vor ajunge să investească foarte mult timp și bani să dezarmoseze situația tensionată pentru că nu a știut sau a ignorat de la început să câștige, cu argumente și disponibilitate la dialog, comunitatea de partea ideii sale. Sunt multe subiecte care au fost prea puțin dezbătute și reticența la noutate este totală", explică fostul ministru. Numai prin dialog și participare vom avea politici publice durabile, spune Violeta Alexandru.

“Săptămâna minților creative” este un proiect editorial dezvoltat de Profit.ro împreună cu UniCredit Bank.

viewscnt
Afla mai multe despre
violeta alexandru
mind