Probleme cu forța de muncă întâmpină și proprietarii de hoteluri și pensiuni din mediul rural, fiind nevoiți să aducă angajați din alte țări. Refugiații ucraineni reprezintă acum o oportunitate pentru business-urile din România.
„Forța de muncă este principala provocare în domeniu, mai ales cea calificată. Foarte greu găsim forță de muncă în comunitate, pentru că sunt foarte multe pensiuni și hoteluri în zonă și atunci trebuie să te duci cât mai departe să cauți pe cineva. În momentul în care ajungi la peste 20 de km distanță apar alte probleme, și noi am gășit soluția de a avea angajați care să rămână peste noapte la noi”, a spus, la PROFIT NEWS TV, Decebal Robu, Proprietar Amfiteatrul Transilvania.
Mare parte a angajaților care lucrează la Amfiteatrul Transilvania sunt din Republica Moldova, dar sunt și câțiva din Sri Lanka, care, după cum spune Decebal Robu, „sunt fantastici”. Și nu este singurul care apreciază forța de muncă externă. Mulți antreprenori locali spun despre angajații din zona Asiei sau din Africa că sunt „mult mai harnici decât românii”.
De altfel, cum a anunțat anterior Profit.ro, România va importa circa 30.000 de muncitori străini doar în prima jumătate a anului, potrivit datelor Work From Asia, una dintre companiile cu cea mai mare experiență pe piața serviciilor de recrutare a personalului asiatic din România, activă pe piață din 2010.
„Când deschidem al doilea restaurant atunci va trebui să facem un efort să găsim staff în același format, overnight. Noi ne-am dori să angajăm doar din România și din Republica Moldova dacă s-ar putea, dar nu mai găsim. Acum probabil că vom găsi angajați și din Ucraina în situația de față”, mai spune Decebal Robu.
El adaugă că și inflația reprezintă o provocare pentru business-ul său, iar la un moment dat va fi nevoit să majoreze prețurile pentru a putea continua activitatea.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV (Re)Descoperă România - Kozma Monika, Președinte Fundația Pro Economica Alapítvány: Prin aceste investiții vom avea cu 400 de camere mai mult în Mureș, Harghita și Covasna. Dublăm practic numărul turiștilor„Suntem legați la curent acolo și o mare parte din consum este pe curent. De asemenea, consumăm și destul de mult combustibil, fiind în vârf de munte. Am simțit chestiile astea. Momentan nu am luat măsuri prin creșterea prețurilor. Încercăm să găsim variante, dar în ritmul actual va trebui să facem niște ajustări, cum va face toată lumea.
În momentul în care îți cresc costurile, care aproape s-au dublat în mare parte, trebuie să-ți ajustezi prețurile, să le crești. E o presiune enormă. Momentan încercăm să nu facem lucrurile astea pentru că sperăm să se regleze și atunci ne asumăm cumva o partea din pierderi încercând ulterior să revenim la normal”, precizează proprietarul Amfiteatrul Transilvania.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV (Re)Descoperă România - Alin Gerbacea, Director Executiv Complexul Hotelier Cheile Grădiștei: Vrem să dezvoltăm o pârtie care să lege cele două locații de la Moeciu și Fundata. Deschidem și un patinoarPentru cei care vor să înceapă un business pe segmentul în care activează și el, de turism premium rural, Decebal Robu îi sfătuiești să fie autentici și să evite să copieze, pentru că astfel va crește competiția și se va vedea în prețuri.
„Trebuie să fie și pregătiți să se mute acolo. Nu este un business pe care să-l faci de la distanță, în care stai cu laptopul în față și nu este un business în care poți să externalizezi tot. Este imposibil. Mulți gândesc nișa asta ca un Airbnb rural”, mai spune acesta.