TUI Group, cel mai mare grup de turism din lume, semnalează că industria de turism a înghețat pentru moment, afectată de nesiguranța generată de războiul din Ucraina, dar își va reveni brusc, foarte rapid, cu o traiectorie în V, dacă războiul se va încheia. Într-un astfel de context, Heinz Zangerl, Director TUI Group pentru Europa de Est, a venit la București.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Grupul german de turism a reintrat recent în atenție după ce miliardarul rus Aleksei Mordașov, cel mai bogat om din Rusia, a demisionat din Consiliul de Supraveghere, unde era și acționar principal.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Directorul nu a comentat demisia, punctând doar faptul că, la nivelul CEE, turismul arată promițător, iar cifrele se apropie de nivelul din 2019.
„Vedem o creștere semnificativă de la începutul anului în țările din regiunea CEE, care încă se menține. Suntem aproape de nivelul din 2018-2019. Dacă cererea continuă în ritmul acesta, vom ajunge curând la cifrele înregistrate înainte de pandemie. Acesta este principalul plan al grupului. Nu știm încă cum ne va afecta războiul din Ucraina”, spune Heinz Zangerl pentru Profit.ro.
Franciza locală a grupului german este TUI TravelCenter. Planul companiei, divulgat acum, este de a ajunge la o rețea de 45 de agenții în următorii cinci ani, Bucureștiul urmând să concentreze cele mai multe dintre unități.
CITEȘTE ȘI 7 zile, 7 nopți și 7 experiențe de trăit în Malta, Insula Mierii„Momentan avem 5 agenții deschise, dar vom ajunge la 12 până în aprilie. Vom mai adăuga încă 10 agenții în 2023. Vrem să avem cam 45 de agenții deschise în următorii cinci ani. Nu vom face rabat de la investiții. Vom investi în tehnologie și vom căuta soluții de B2B, B2C, care pot porni de la câteva zeci de mii de euro până la câteva sute de mii de euro. Doar pentru anul acesta avem programate investiții de câteva milioane de euro, dintre care 300.000 de euro doar în deschiderile de agenții și tehnologie”, declară pentru Profit.ro Ștefan Joos, Director General TUI TravelCenter.
Pe piața locală, franciza TUI va opera momentan în Iași, Cluj, Timișoara, Târgul Mureș, Sibiu, Oradea și București, urmând ca pe viitor să se extindă și în alte orașe.
„O să ajungem la aproape 50 de angajați în 2022 pe toată rețeaua, iar în 2023, pentru că ne vom extinde cu alte 10 locații, vor fi undeva între 20-30 de angajați noi, în funcție de localizarea sediului. Un sediu în mall, spre exemplu, are nevoie de mai mulți angajați”, mai spune acesta.
CITEȘTE ȘI Războiul din Ucraina lovește industria de transport aerianPentru 2022, TUI TravelCenter targetează vânzări de 10 milioane de euro, însă atingerea țintei propuse la începutul anului depinde de evoluția războiului dintre Rusia și Ucraina, care ar putea da peste cap planurile agenției de turism.
„Nu ne vom schimba targetul, ci ne vom ajusta strategia pentru 2022. Primele două luni ale anului ne-au arătat că românii sunt dornici să călătorească. Cred că evoluția pieței va fi direct proporțională cu durata războiului.
Pentru moment, piața a înghețat un pic. Există un anumit grad de nesiguranță, de incertitudine, și lumea preferă să stea în așteptare, să vadă ce se întâmplă, cum evoluează lucrurile. Apreciem că cele mai multe vânzări vor fi last minute”, explică Ștefan Joos.
În schimb, dacă războiul se va termina, piața de turism își va reveni brusc, dar încă sub nivelul vânzărilor din 2019.
„O să fie o revenire în V, foarte rapidă. Dar încă nu putem compara cu volumele din 2019, chiar dacă nu exista acest conflict militar. Ne-am fi apropiat însă de 80-90% din vânzările de dinaintea pandemiei”, continuă Directorul General al TUI TravelCenter.
CITEȘTE ȘI Numărul turiștilor străini care au venit în România în ianuarie a crescutCei care aleg să călătorească se vor orienta către destinații mai sigure, departe de conflictul militar de la graniță. Cererea este pe destinațiile exotice, precum Zanzibar, Africa, Tanzania sau Republica Dominicană.
„Spre deosebire de pandemie, unde turismul intern era considerat o destinație sigură, acum este vorba de cu totul alt context și altă amenințare. S-ar putea să fie destinații mai sigure Spania sau Italia, cât mai departe de conflictul militar pe care îl avem acum la graniță. Cert este că nu vedem o explozie de cerere pentru piața din România în acest moment. Nu dă acest sentiment de siguranță”, mai spune Ștefan Joos.
TUI, cel mai mare operator mondial de turism, ieșise de pe piața românească după ce Dragoș Anastasiu a vândut către Dertour lanțul de agenții de turism, care funcționau sub brandul TUI, dar a revenit pe piața locală, în franciză.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Aeroporturile din țară își revin lent în urma pandemiei. Există și excepții notabileÎn 2020, România număra 3.418 de agenții de turism aflate în stare de funcțiune, care totalizau o cifră de afaceri de circa 1,5 miliarde de lei. Aproape jumătate dintre acestea au raportat pierderi cumulate de 183 de milioane de lei, în timp ce restul au reușit totuși să înregistreze un profit însumat de aproximativ 123 de milioane de lei. O diferență uriașă față de profitul net înregistrat în 2019, de 349 de milioane de lei, și o cifră de afaceri cumulată de 4 miliarde de lei.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ UPDATE Rusia își închide spațiul aerian și pentru RomâniaGrupul TUI este lider mondial în industria turismului, cu peste 1.600 de agenții deschise la nivel internațional, cinci companii aeriene, care totalizează circa 150 de avioane, peste 400 de hoteluri și 16 linii de croazieră. Planurile grupului includ și extinderea rețelei de hoteluri, în Europa, Asia, Africa și Insulele Caraibe.
TUI este listat pe bursa de la Frankfurt și de la Hanover, fiind inclus în indicele FTSE 250.