Clienții, care nu vor putea să-și soluționeze litigiile prin reclamații adresate direct băncilor, se vor putea adresa unui viitor Centru de soluționare alternativă a litigiilor din sistemul bancar. Noua instituție va fi condusă chiar de către bănci, prin reprezentanți numiți de Asociația Română a Băncilor, Banca Națională a României și de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorior și asociațiile de consumatori. Tot băncile, care s-au confruntat cu mii de procese cu clienții în ultimii ani, vor asigura și banii pentru funcționarea instituției.
Guvernul a aprobat, cu o întârziere de două luni, o ordonanță prin care este adoptată Directiva 11 din 2013 privind soluționarea alternativă a litigiilor.
Potrivit textului de lege, reclamațiile împotriva comercianților vor putea fi prezentate de către consumatori, în mod voluntar, unor entități care aplică proceduri de "soluționare alternativă a litigiilor" (SAL).
Prevederi speciale pentru bancheri, la cererea bancherilor
Legea prezintă cadrul general în care se desfășoară procedura și modul de organizare a acestor organisme de soluționare. Pentru toate litigiile izvorâte din contractele încheiate cu consumatorii, autoritatea competentă este Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici și Mijlocii și Mediului de Afaceri. Entitatea care realizează efectiv soluționarea litigiilor este în subordinea ANPC sau a altei autotități publice centrale. Excepție fac litigiile cu băncile.
Exclusiv pentru domeniul bancar, se va înființa Centrul de soluționare alternativă a litigiilor din sistemul bancar, denumit în ordonanță Centrul SAL. Această enitate va avea dreptul exclusiv de a aplica procedurile de soluționare alternativă a litigiilor.
Potrivit legii, instituția nu se va afla sub oblăduirea ANPC, ci va funcționa ca entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică. Sediul instituției se va afla în București.
Bancherii, prin ARB, au cerut ca băncile să fie reprezentate în noua structură. Potrivit proiectului inițial de lege întocmit de ANPC, structura se afla în subordinea directă a Autorității.
Băncile au pierdut mii procese cu clienții în ultimii cinci ani, mai ales pe tema clauzelor abuzive din contractele de credit și riscă să piardă alte procese cu efecte la nivelul întregului portofoliu de credite, ceea ce le-ar diminua considerabil încasările din dobânzi și comisioane. Rezolvarea litigiilor pe cale amiabilă ar putea avea efecte mai puțin dăunătoare la nivelul bilanțurilor și ar scuti băncile de amenzi și de cheltuielile cu avocații.
Procedura acoperă toate băncile din sistemul bancar din România, inclusiv sucursalele băncilor străine.
Finanțarea Centrului va fi asigurată de către comercianții care activează în domeniul bancar, din veniturile proprii ale instituției, constituite din comisioane și sume percepute terților, precum și din donații sau sponsorizări.
Litigiile ar putea fi rezolvate mai rapid și mai ieftin
Atunci când un litigiu între un client și bancă nu poate fi soluționat în urma unei reclamații prezentate direct de client băncii, instituția bancară respectivă va trebui să informeze clientul, pe suport de hârtie sau pe un alt suport "durabil", despre posbilitatea de a se adresa Centrului SAL. Doar consumatorii au dreptul să inițieze această procedură, legea nefiind aplicabilă itigiilor declanșate de societăți.
Existența acestei proceduri nu împiedică clienții băncilor să se adreseze cu plângeri direct la ANPC sau la instanțe. Avantajul acesteia este acela că petentul nu plătește nimic și obține un răspuns în maximum 90 de zile.
Soluția oferită poate fi de tipul opțional și, ca în cazul medierii, trebuie agreată de ambii litiganți, sau impusă. Pentru ultimul caz, consumatorul este cel care își dă acordul de la început și soluția izvorâtă devine obligatorie și niciuna in părți nu se mai poate retrage din procedură. Hotărârea produce efecte de la momentul în care este motivată și poate fi atacată în termen de 15 zile la instanțele comptente, iar dacă nu este atacată atunci devine titlu executoriu. Consumatorii pot cere despăgubiri în instanță în orice situație.
Procedurile de funcționare sunt încă necunoscute
Conducerea generală a Centrului SAL va fi asigurată de Colegiul de Coordonare, care, pentru conducerea curentă a instituției, va numi un director.
Colegiul de Coordonare va fi alcătuit din cinci membri. Primii patru vor fi desemnați de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Asociația Română a Băncilor, Banca Națională a României și de către asociațiile de consumatori, în timp ce un al cincilea membru independent va fi desemnat de ceilalți patru membri.
Durata mandatului membrilor Colegiului va fi de 5 ani, iar un membru nu va putea deține mai mult de două mandate. Colegiul de Coordonare va fi condus de un președinte, ales la prima întrunire a Colegiului dintre membrii acestuia, prin rotație, pentru un mandat de un an.
Soluționarea practică a litigiilor dintre clienți și bănci se va realiza de către membrii Corpului conciliatorilor, ale căror criterii de selecție vor fi stabilite de Colegiul de Coordonare. Membrii Corpului conciliatorilor vor trebui să fie independenți, imparțiali și vor trebui să aibă o bună reputație precum și o expertiză adecvată.
Băncile vor fi obligate să-și informeze clienții cu privire la existența Centrului SAL, inclusiv cu privire la adresa de interent a acestuia. Informațiile respective vor trebui, de asemenea, să se regăsească pe site-urile băncilor.