Apple se confruntă cu noi provocări în China, una dintre cele mai importante piețe ale sale, vânzările sale pe această piață scăzând în ultimul trimestru al anului 2023 cu aproape 13%, la 20,8 miliarde de dolari, transmite CNBC.
China era considerată odată principalul motor de creștere al companiei, dar anul trecut prudența consumatorilor, combinată cu o competiție intensă, în special din partea unui Huawei revitalizat, a reprezentat o provocare pentru gigantul cu sediul în Cupertino, California, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În 2024, situația s-ar putea să nu devină mai bună.
"Doi factori cheie au tras înapoi Apple în trimestrul patru 2023 - o prudență și o raționalizare a cheltuielilor și provocarea din partea Huawei, care a creat mai multă agitație pe piață decât noua serie iPhone 15", a declarat Will Wong, manager senior de cercetare la IDC, pentru CNBC.
"Nu ne așteptăm ca creșterea livrărilor iPhone-ului să revină în teritoriul pozitiv în 2024 în China, Huawei fiind așteptat să rămână principalul competitor, în timp ce tehnologiile mai avansate precum inteligența artificială și ecranele pliabile atrag mai multă atenție din partea consumatorilor", a adăugat Wong.
Deci, cu ce provocări se confruntă Apple în a doua cea mai mare economie a lumii?
Revenirea Huawei
Anul trecut, Huawei a lansat un smartphone numit Mate 60, cu conectivitate 5G. Aceasta a fost o surpriză majoră pentru lume. Motivul este că în 2019 și 2020, guvernul SUA a lovit Huawei cu numeroase sancțiuni care i-a oprit accesul la cipurile și tehnologia necesare pentru 5G, care este internetul mobil de ultimă generație, cu descărcări super-rapide.
Sancțiunile, care au restricționat și accesul Huawei la software-ul Google, au paralizat efectiv afacerea cu telefoane a gigantului tehnologic chinez.
Huawei, care a fost cândva cel mai mare producător de smartphone-uri din lume, a fost într-adevăr singurul oponent major al Apple în China în topul pieței.
Odată ce telefoanele Huawei și-au pierdut competitivitatea din cauza lipsei 5G și a lipsei semiconductorilor de ultimă generație, clienții au apelat la iPhone-uri.
Acum, cu Mate 60, Huawei vede primele semne ale unei renașteri.
”Revenirea Huawei pe [piața] premium îi atrage înapoi pe dezertorii Huawei care au trecut la Apple, deoarece Huawei nu a putut lansa un smartphone 5G în ultimii trei ani”, a declarat Neil Shah, partener la Counterpoint Research, pentru CNBC.
CITEȘTE ȘI ANUNȚ Cel mai mare contract pentru o serie de podcasturiÎn trimestrul patru al anului 2023, Huawei a revenit pe lista primilor cinci mari producători de smartphone-uri din China.
Concurență la vârf
Nu doar Huawei concurează Apple. Alte mărci autohtone, de la Xiaomi la Oppo, au ajuns încet pe piața high-end, dar la prețuri mai ieftine.
”Aceste dispozitive de ultimă generație nu numai că au prețuri competitive, începând predominant de la 3.999 RMB (563 USD), dar se laudă și cu funcții asemănătoare celor găsite în smartphone-urile premium. Această concurență sporită exercită presiune atât asupra modelelor mai vechi ale Apple, cât și asupra modelelor de bază ale noii sale serii”, a spus Shah.
Prundența consumatorilor
Anul trecut, economia chineză s-a confruntat cu mai multe provocări, de la prăbușiri în sectorul său imobiliar la cererea slabă a consumatorilor. Aceste provocări ar putea continua până în 2024 și ar putea afecta încrederea consumatorilor. Dacă consumatorul chinez rămâne slab, acele modele high-end mai ieftine ar putea fi atractive.
”Cred că ceea ce vedeți în China este un consumator cu efecte economice, care este obosit de propriul consum personal și care se gândește pentru sine: Nu trebuie să plătesc pentru acest telefon când pot obține o versiune mai ieftină a acestuia”, a declarat Josh Koren, fondatorul Musketeer Capital Partners, vineri, pentru CNBC.
Apple nu mai este cool?
Multă vreme, Apple a fost văzut ca un brand de lux în China, fiind atractiv în rândul publicului mai tânăr. Asta se poate schimba.
”Cred că marca Apple nu mai are acel luciu – nu are această reputație în rândul generației Z”, a spus Koren.
În timp ce mulți concurenți, de la Samsung la Honor ,au lansat smartphone-uri pliabile, Apple nu na făcut-o. Adesea nu este primul producător care lansează produse noi și așteaptă să vadă dacă o categorie ia avânt.
Mulți producători de smartphone-uri vorbesc, de asemenea, despre funcțiile de inteligență artificială de pe dispozitivele lor, ceva ce Apple nu a făcut încă. Acest lucru i-a determinat pe mulți să pună la îndoială inovația Apple în arena smartphone-urilor.
Koren a sugerat că acesta poate fi unul dintre motivele pentru care marca Apple suferă.
”Cred că, până când Apple va putea inova până la punctul în care să poată readuce reputația că a avea iPhone este o necesitate, va fi dificil”, a spus Koren.
CITEȘTE ȘI FOTO Unul dintre hanurile renumite ale Bucureștiului, astăzi în pericol major de prăbușire, intră în conservareGeopolitică
La fel ca multe firme de tehnologie străine care operează în China, spectrul geopoliticii planează constant. Bloomberg, citând oameni familiarizați cu problema, a scris anul trecut că China a extins măsura de a ordona personalului agențiilor guvernamentale și firmelor susținute de stat să nu mai aducă iPhone-uri și alte dispozitive străine la lucru.