În decurs de doar câteva ore, atât Google, cât și Facebook au anunțat măsuri care vizează din ce în ce mai numeroasele site-uri care publică conținut mincinos pe internet.
”Buba” s-a spart odată cu anunțarea rezultatului alegerilor din Statele Unite. Treziți cu Trump președinte ales, americanii au acuzat marile companii de tehnologie online, în frunte cu Facebook și Google, că acestea creează o așa-numită bulă în jurul utilizatorului, care are rolul de a distorsiona realitatea.
Printre acuzele din ce în ce mai frecvente la adresa marilor companii se numără și faptul că acestea nu fac nimic pentru a limita răspândirea conținutului mincinos. Așa-numitele fake news se regăsesc în toate țările, nici România nefiind scutită de o mulțime de bloguri care profită de caracterul viral al rețelelor de socializare pentru a răspândi minciuni.
Indiferent că acest lucru este făcut pentru trafic sau în scopul manipulării, conținutul mincinos ne arată cel mai clar de ce site-uri precum Facebook nu ar trebui folosite ca surse de informare. Oamenii ar trebui să acceseze direct site-urilor publicațiilor, în loc să dea share pe Facebook oricărei informații neverificate.
CITEȘTE ȘI Google lansează Daydream View, o nouă cască de realitate virtualăPentru a limita impactul știrilor mincinoase, Google a anunțat că nu va mai permite acestor site-uri să folosească serviciul de publicitate Adsense pentru a-și promova conținutul sau a obține venituri.
La doar câtva ore după anunțul celor de la Google, Facebook a urmat același trend, modificând condițiile pentru utilizarea reclamelor în cadrul rețelei sale sociale. Facebook a anunțat că nu va mai permite site-urilor care publică știri false să folosească reclamele în cadrul rețelei.
Toate bune și frumoase, însă până nu știm cât de eficient vor fi identificate site-urile și conținutul mincinos, anunțurile celor două companii sunt doar mutări de marketing. Măsurile de combatere a știrilor false ar trebui să fie eficiente și răspândite la nivel global.