News feed-ul Facebook ar putea primi în curând un important upgrade care să-l transforme, în sfârșit, într-o sursă organizată și relevantă de știri.
Spre deosebire de Twitter, care este o sursă excelentă de informații, în primul rând datorită caracterului său real-time, Facebook nu poate fi văzut în prezent ca o sursă completă și organizată de știri. Algoritmul pe baza căruia sunt afișate posturile în news feed face ca acestea să apară și cu câteva zile întârziere, ceea nu ajută Facebook să fie o sursă de încredere pentru cei care vor să aibă acces imediat la informație.
Cei de la Facebook nu au ascuns că unul din scopurile lor este acela de a deveni o sursă promptă, organizată și completă de informații în care conținutul publisherilor să ajungă când și la cine trebuie. O nouă facilitate, testată în prezent pe un număr limitat de conturi, ar putea face exact acest lucru.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Testul cu pricina, observat în cadrul aplicației mobile, împarte news feed-ul Facebook pe categorii. Există categorii de conținut pentru politică, economie, tehnologie, știință, muzică, film etc. Și mai mult, aceste categorii includ o mulțime de subsecțiuni, ceea ce denotă o organizare minuțioasă a conținutului.
Opțiunile de personalizare disponibile permit utilizatorului să aleagă atât categoriile și subcategoriile preferate, cât și paginile din fiecare subcategorie. În altă ordine de idei, utilizatorul nu trebuie să se mulțumească cu modul de organizare implicit, ci poate modifica după bunul plac conținutul categoriilor și al subcategoriilor disponibile.
Aceste categorii de news feed-uri seamănă cu o facilitate existentă pe care puțini utilizatori o folosesc: listele de interese. Acestea nu sunt altceva decât news feed-uri alternative pe care utilizatorii le pot crea adăugând diverse conturi și pagini într-o listă tematică.
Deosebirea majoră este că listele de interese se crească 100% manual, pe când categoriile din testul menționat sunt create și organizate de cei de la Facebook, reprezentând pentru utilizator o cale de a descoperi noi pagini interesante și, totodată, de a beneficia de un news feed tematic fără niciun efort.
Spre deosebire de listele de interese, care sunt ascunse în submeniurile aplicației mobile, noile categorii vor putea fi accesate rapid, cu un simplu swipe (trasarea unei linii cu degetul pe ecran) orizontal.
E clar că noutatea este dedicată consumatorilor de știri. Nu este însă clar dacă aceste news feed-uri secundare vor fi supuse algoritmului de rankare standard, dacă posturile vor fi afișate cronologic, sau dacă, măcar, va fi folosit un algoritm modificat față de news feed-ul principal, în care criteriul cronologic să joace un rol mai important în ordinea de afișare a știrilor.
Criteriul cronologic este esențial pentru un news feed de știri, iar Facebook știe asta. Pe de altă parte, fără un algoritm care să manipuleze ordinea posturilor, Facebook nu ar mai avea instrumentul prin care să forțeze publisherii să plătească pentru o vizibilitate mai bună a propriilor posturi.
În mod normal, pentru un news feed de știri relevant, dar care să aducă și venituri, Facebook ar trebui să vină cu alte mijloace de monetizare decât în cazul news feed-ului principal. Ar putea, mă gândesc, să ofere publisherilor care doresc să plătească pentru creșterea conversiei un format de post cu un design deosebit, care să fie evidențiat față restul fluxului de știri. În acest fel s-ar putea obține ordonarea cronologică a posturilor și monetizarea noii facilități în același timp.
Există, bineînțeles, posibilitatea ca Facebook să ignore în continuare importanța criteriului cronologic pentru știri și să folosească algoritmul standard și pentru noile categorii de news feed-uri. Această abordare, însă, nu va crește relevanța Facebook ca sursă de știri în timp real și o va transforma într-o alternativă la aplicațiile mobile de știri precum Flipboard sau Play News a lui Google.
Deocamdată nu se știe când vor deveni disponibile pentru toți utilizatorii noile categorii de news feed-uri și nici dacă această facilitate va fi exclusivă pentru aplicația mobilă.