Facebook anunță modificări ale algoritmului care stabilește ordinea posturilor care ne apar în news feed.
Algoritmul de rankare a posturilor de Facebook suferă prima modificare pe anul acesta, dar una dintr-un șir destul de lung pe parcursul ultimelor 12 luni.
Și de data aceasta, motivul oficial al modificării este creșterea relevanței conținutului afișat. Neoficial, modificările sunt menite să te țină mai mult pe Facebook și să vezi mai multe reclame.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Până acum, ordinea posturilor era stabilită pe baza popularității acestora - like-uri, comentarii și share-uri. Acest sistem a dus la o explozie a posturilor de tip ”like & share”, posturi prin care publisher-ul cerșea sau condiționa anumite câștiguri de implicarea fanilor.
Acum, Facebook adaugă un ingredient nou și suficient de criptic pentru a justifica o viitoare lipsă de transparență: studiul. Facebook susține că a realizat diverse studii cu privire la relevanța posturilor și că va folosi elementele descoperite, alături de popularitatea posturilor, pentru a stabili ordinea în care sunt afișate posturile pe wall-ul utilizatorilor.
Aceste studii pot reprezenta alibiul perfect pentru ca Facebook să nu mai trebuiască să dea socoteală pentru ordinea în care apar posturile. Dar dincolo de aspectele negative evidente, am putea avea și surprize plăcute.
CITEȘTE ȘI Facebook va colecta datele personale ale utilizatorilor de WhatsAppLa aspecte negative intră frustrarea deținătorilor de pagini, care vor bâjbăi o vreme până vor descoperi ce elemente le ajută postările să rankeze mai bine. Iar asta pentru Facebook este un argument în plus care ar trebui să determine publisherii să plătească pentru promovare.
Ceea ce pentru publisheri reprezintă un aspect negativ, s-ar putea transforma într-unul pozitiv pentru utilizatori. Este doar o supoziție, dar schimbarea asta ar putea forța publisher-ul să se concentreze pe conținut de calitate (și știm cu toții ce formă monstruoasă iau postările pe Facebook ale celor mai multor site-uri de știri).
De exemplu, Facebook ar putea aplica tactica Google. Google, în algoritmul său de rankare, ia în calcul inclusiv performanța unui articol în rețelele de socializare. Așa și Facebook, dacă ar vrea să facă o treabă bună, s-ar putea uita și în afara rețelei pentru a vedea cu cine are de-a face. Ar putea să ia în calcul link-urile care trimit către un articol, numărul de comentarii ale unui articol și așa mai departe.
Procedând astfel, Facebook ar putea face diferența între un site cu conținut de calitate, eventual și original, și un agregator de informații lipsit de credibilitate. Postările paginii unui site ar putea fi judecate și din prisma calității de ansamblu a conținutului site-ului respectiv, nu doar a activității pe Facebook.
Acesta este doar un caz presupus de posibilă îmbunătățire a algoritmului Facebook. Nu există o informație concretă care să-l susțină și probabil nu va exista curând. Dar dacă logica socială contează, este o presupunere educată.
Va fi interesat de văzut și ce impact va avea această schimbare pentru paginile de Facebook. Traficul multor site-uri vine într-o proporție importantă din Facebook. Dacă aceste modificări vor duce la o scădere a vizibilității, atunci și traficul site-urilor va avea de suferit. La fel de valabilă este și reciproca.
Dar dacă ar reuși o fluctuație corectă, în sensul unei vizibilități mai bune pentru site-urile cu conținut de calitate și a unei expuneri reduse pentru ceilalți, ar fi o mare bilă albă pentru Facebook.