Fotbal Club Steaua București (FCSB) a înregistrat, în anul competițional 2014-2015, cel mai mare profit net dintre cluburile din Liga 1 Orange, peste 4,5 milioane de euro.
FCSB este urmată, potrivit unui document al Ligii Profesioniste de Fotbal (LPF), de echipa patronată și antrenată de Gică Hagi, Viitorul Constanța, cu un profit net de peste 1,5 milioane de euro.
Podiumul echipelor profitabile din Liga 1 Orange este completat de Astra Giurgiu, care se situează pe poziția a treia, cu un profit de peste 800.000 de euro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ultima echipă care a înregistrat profit net în anul competițional precedent este Pandurii Târgu Jiu, cu peste 100.000 euro.
Dacă în cazul Stelei și Astrei, participarea în faza grupelor UEFA Europa League a cântărit decisiv în realizarea profiturilor nete, surprinde poziția echipei patronate de Gigă Hagi, Viitorul Constanța, care însă își bazează modelul de business pe plata unor salarii modeste, dublată de vânzarea de jucători.
Steaua, Astra și Pandurii realizează venituri cuprinse între 8 și 10 milioane de euro
O altă explicație pentru configurația topului profiturilor nete ar fi aceea că, tot cu excepția Viitorului, Steaua, Astra și Pandurii sunt singurele echipe din campionatul României care au obținut venituri cuprinse între 8 și 10 milioane de euro.
Majoritatea echipelor din Liga 1 (CFR Cluj, FC Botoșani, Petrolul Ploiești, Viitorul Constanța, Dinamo, ASA Târgu Mureș, CSU Craiova) obțin venituri cuprinse între 4 și 6 milioane de euro.
Trei dintre ultimele cinci echipe clasate în prezent pe ultimele locuri ale clasamentului Ligii 1, Voluntari, Chiajna și ACS Poli Timișoara, au venituri de sub 4 milioane de euro pe an. Singura echipă cu venituri mai mici de 4 milioane de euro pe an care evoluează pește așteptări, este Poli Iași, în prezent clasată pe poziția a 8-a.
Doar 5% din veniturile cluburilor provin din vânzarea de bilete
Din veniturile obținute de cluburilor din Liga 1 Orange, 36% provin din drepturi de televizare, 18% din premii UEFA, 5% din vânzarea de bilete, 28% din sponsorizări/comercial și 13% reprezintă alte venituri.
Spre comparație, în medie, cluburile din cele mai importante competiții naționale europene (Anglia, Spania, Germania, Italia, etc) realizează 34% din venituri din drepturi TV, 8% din premiile UEFA, 16% din vânzarea de bilete, 33% din sponsorizări și 9% din alte activități.
În prezent, LPF împarte 30% din banii proveniți din drepturile tv în mod egal între cele 14 echipe, iar 70% în funcție de locul ocupat în campionat.
5 echipe finanțate privat și 9 finanțate majoritar din bani publici
Diferența mare procentuală dintre veniturile obținute din vânzarea de bilete în România comparativ cu cele încasate în campionatele importante ale Europei poate fi doar parțial explicată prin raportul dintre puterea de cumpărare a românilor și a fanilor englezi, spanioli sau germani. Potrivit secretarului general al LPF, Justin Ștefan, există o legătură directă între starea stadioanelor din România și încasările din bilete, cu o singură excepție, Rapid București. Încasările sunt mult mai ridicate pe stadioanele noi, moderne, decât pe cele vechi. În plus, din diferite motive, greu de înțeles, autoritățile locale refuză să concesioneze arenele pe termen lung echipelor, pentru ca finanțatorii acestora să poată investi în acestea. Și asta în pofida faptului că din cele 14 echipe ale Ligii 1 Orange, doar 5 sunt finanțate privat, 9 fiind finanțate majoritar din bani publici.
De altfel, potrivit secretarului general al LPF, Liga își propune pentru sezonul 2016-2017 creșterea cu 10% a prezenței pe stadioane, dar și deschiderea unui magazin cu produse cu mărcile celor 14 cluburi din Liga 1.
În total, cluburile din Liga 1 au generat în 2014 venituri totale de 66 milioane de euro, campionatul românesc fiind apropiat ca valoare de cel din Cehia (69 milioane euro), Polonia (77 milioane euro) sau Israel (56 milioane euro).