Luderul ALDE și președintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, solicită găsirea unei formule în care serviciile de taxi și cele de ridasahring să funcționeze complementar, în beneficiul cetățeanului.
Tăriceanu arată, într-un mesaj public, că una dintre profesiile care l-au intimidat dintotdeauna este cea de șofer de taxi.
”Mereu în goană de la un client la altul, într-un trafic infernal, pe drumuri de coșmar, obligat să calci des regulile de circulație pentru că ai un client grăbit și nervos, dar și cu gândul că dacă rămâi fără permis, rămâi fără pâine o lună sau trei. Trăind zilnic cu spaima că nu vei face plafonul ca să dai obolul firmei și să-ți rămână și ție ceva să duci acasă... Hotărât lucru, e pâine amară de mâncat în taximetrie. Tocmai de aceea, sunt alături sufletește de șoferii de taxi și le înțeleg nemulțumirea față de rivalii de la UBER; e firesc ca oamenii să își apere ”felia”, arată liderul ALDE.
Acesta subliniază însă că viitorul aparține noilor noilor tehnologii.
CITEȘTE ȘI BMW anunță, ca păcăleală de 1 aprilie, o nouă invenție făcută la sugestia românilor: ștergătoarele de geamuri laterale”Și totuși... Mi-e teamă că problema e mai complicată decât pare, pentru că progresul e nemilos, adesea. În secolul 18, un englez a inventat războiul de țesut cu aburi, iar în următorii 10 ani industria de profil a crescut de peste 10 ori. Numai că țesătorii tradiționali nu au fost prea încântați de concurența mecanizată, iar lupta lor a inclus devastarea halelor industriale și distrugerea mașinilor, în semn de protest. Până într-acolo încât, în scurt timp, britanicii au dat o lege care pedepsea cu moartea pe oricine distrugea vreo mașină industrială. Țesătorii au trebuit să înțeleagă și să se adapteze vremurilor. (...) La această oră, taximetria reprezintă o afacere de 108 miliarde de dolari la nivel mondial, partea taximetriei digitale, cum i se mai spune, UBER, Didi, Lyft ș.a.m.d., fiind de 36 de miliarde de dolari. Numai că un studiu al companiei Goldman Sachs relevă că în următorii 11 ani, industria taximetriei va atinge 285 de miliarde de dolari, iar felia taximetriei digitale va ajunge majoritară. UBER, mai mult decât o concurență, reprezintă o provocare pentru taximetria tradițională și un îndemn la adaptare la noile vremuri”, mai arată liderul ALDE.
Tăriceanu face, în cele din urmă, un apel la găsirea unei soluții în care cele două tipuri de servicii să poată funcționa împreună.
”Haideți să găsim o formulă în care cele două să fie complementare într-o competiție corectă din care să câștige în primul rând cetățeanul. De la UBER așteptăm garanții că au șoferi atestați și că viața noastră este în siguranță în mâinile lor. De la taximetria clasică așteptăm să aibă același fel de răspuns rapid la observațiile noastre privitoare la șoferi, mașina, cursa, iar cei care nu rezistă la o relație bună cu clientul să fie obligați rapid să respecte regulile pe care singuri vi le-ați fixat. Nu uitați că pe clientul vostru, fie al taximetriei clasice, fie al UBER, îl interesează mai puțin ce scrie pe plăcuța de pe mașină, ci îl interesează siguranță, confort și respect”, afirmă Tăriceanu.
Guvernul a eliminat sintagma "în mod repetat" din Legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, încât "sancțiunea să fie aplicabilă atât persoanelor fizice, cât și persoanelor juridice pentru efectuarea de transport public în mod ilegal", dar va reglementa și activitatea de ridesharing printr-un act normativ care va fi adoptat în maxim două - trei săptămâni, a declarat vineri vicepremierul Daniel Suciu.
CITEȘTE ȘI ITP-ul nu va mai fi obligatoriu pentru mașinile casate în programul Rabla"Vreau să fac mențiunea că acest act normativ nu este îndreptat împotriva nimănui, împotriva niciunei activități economice, ci, din contră, ne dorim să reglementăm și punem stop și capăt pirateriei din domeniul transporturilor, ceea ce patronatul din transporturi ne-a solicitat de foarte mult timp. În ultimele zile, am avut discuții și nu puține cu reprezentanții platformelor de ridesharing și, de asemenea, până la intrarea în vigoare a acestei ordonanțe, vom emite un alt act normativ astfel încât și activitatea de ridesharing să fie reglementată. Ultima discuție pe care am avut-o a fost alaltăieri, s-a constituit un grup de lucru alături de colegii noștri de la Ministerul Transporturilor și vă confirm că în maxim două - trei săptămâni, așa cum evaluăm, vom avea și un act normativ care să reglementeze activitatea de ridesharing. Repet, nu este un act normativ îndreptat împotriva niciunei activități economice, ci, din contră, cei din ridesharing ne-au solicitat să reglementăm această activitate și tocmai acest lucru - vă pot confirma - că-l vom face în perioada imediat următoare", a mai spus Suciu.
Compania de ridesharing Uber a anunțat, vineri, că OUG aprobată de Guvern nu aduce nicio schimbare pentru companie, aceasta urmând să opereze ca până acum.
Compania a transmis că acest OUG nu schimbă situația companiei în România.
”Ordonanța de azi nu schimbă cu nimic lucrurile pentru Uber în România - vom continua să operăm ca până acum. Mai mult, Guvernul și-a exprimat clar intenția de a reglementa sectorul de ridesharing printr-o ordonanță separată, în săptămânile următoare. Apreciem angajamentul Guvernului de a grăbi adoptarea unei legislații moderne pentru a răspunde nevoilor pasagerilor și șoferilor din România”, au transmis reprezentanții Uber România.
Ordonanța de urgență, care ar putea afecta serviciile de ridesharing, intră în vigoare după 60 de zile de la adoptarea sa, timp în care Guvernul a spus că intenționează să treacă un alt OUG pentru a reglementa sectorul de ridesharing.