Numărul pasagerilor care au călătorit cu trenul, în primul trimestru din 2024, a fost de 17,408 milioane, în scădere cu 3,6% comparativ cu perioada similară a anului trecut, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS).
Dintre aceștia, 17.346 pasageri au călătorit în țară, iar 62.000 eu efectuat călătorii internaționale, scrie Agerpres.
Transportul feroviar de pasageri a avut, în primele trei luni ale anului, o pondere de 16,8% în transportul total de pasageri, fiind depășit, de departe, de transportul rutier, cu o pondere de 77,8%.
În ceea ce privește transportul feroviar de mărfuri, volumul a înregistrat scădere cu 11,3% față de trimestrul I din 2023, cauzată de evoluții negative ale tuturor componentelor. Astfel, au fost transportate 11,086 milioane de tone de mărfuri, din care 79,6% în transport național. Parcursul tarifar al mărfurilor a înregistrat scădere cu 3%, înregistrându-se creștere doar în transport național, cu 4,6%, potrivit INS.
Ponderi semnificative în totalul mărfurilor transportate au fost înregistrate pentru diviziunile: cocs, produse rafinate din petrol (23,5%) și cărbune și lignit; țiței și gaze naturale (18,7%). Referitor la parcursul mărfurilor, 29,4% din total este reprezentată de diviziunea cocs, produse rafinate din petrol și 24% produse agricole, din vânătoare și silvicultură; pește și alte produse din pescuit.
INS menționează, totodată, că majoritatea indicatorilor tehnico-economici de utilizare a parcului de vehicule în transportul feroviar au înregistrat o evoluție negativă comparativ cu primele trei luni ale anului trecut.
O dinamică pozitivă s-a înregistrat la timpul mediu de rulaj al vagoanelor de marfă (zile) - creștere cu 14,5%, și la parcursul mediu zilnic al vagoanelor de marfă (km/zi) - creștere cu 3,3%.
CITEȘTE ȘI CFR Călători - Pasagerii care deschid ușa trenului în timpul mersului riscă amenzi de până la 400 leiÎn schimb, în ceea ce privește vagoanele încărcate intrate din străinătate (mii vagoane), s-a consemnat o scădere cu 16,7%, iar la parcursul mediu zilnic al locomotivelor folosite pentru transportul mărfurilor (km/zi), o reducere cu 12,7%. Vagoanele încărcate pe rețeaua CFR (mii vagoane) au scăzut cu 12,2%, iar viteza medie comercială a trenurilor de marfă (km/h) s-a diminuat cu 8,9%.
Greutatea medie brută a vagoanelor de marfă (tone/tren) s-a redus cu 6,8%, viteza medie comercială a trenurilor de pasageri (km/h) a scăzut cu 3,8%.