Considerată mașina viitorului, fiind electrică și conducându-se aproape singură, Tesla Model S a suferit un eșec lamentabil la testele efectuate de Consumer Reports, în urma căruia acțiunile gigantului american s-au depreciat cu nu mai puțin de 9% într-o singură zi.
Dacă în deschiderea ședinței de marți, acțiunile Tesla se tranzacționau la un nivel de 228 dolari, până la ora 12, acestea coborâseră la 200 de dolari, pentru ca apoi să revină până la 210 dolari, nivel la care au staționat și în cursul zilei de miercuri.
Scăderea de marți a determinat o decapitalizare bursieră a gigantului american în valoare de 2,5 miliarde dolari.
Explicația impactului avut de raportul Consumer Reports constă în faptul că piața a fost luată prin surprindere, în urmă cu numai două luni, raportul aceleiași publicații fiind unul extrem de favorabil. Potrivit Quartz, în august Consumer Reports numea Tesla Model S “cel mai performantă mașină pe care a testat-o vreodată”, atât de performantă încât a reușit să dea peste cap sistemul de notare al publicației, obținând un punctaj de 103 din 100 de puncte.
Evoluția acțiunilor Tesla în urma apariției raportului Consumer Reports
Probleme cu trenul de rulare, consola centrală, echipamentul electric și cel de încărcare a bateriilor
La numai două luni, după ce a chestionat peste 1400 de proprietari de Tesla Model S, Consumer Reports a semnalat probleme de fiabilitate ale trenului de rulare, echipamentului electric, celui de încărcare a bateriilor și consolei centrale. În plus, sașiul și tavanul mașinii sunt deficitare la rândul lor, apărând scurgeri, dar și zornăituri și scârțâieli.
“Din datele primite estimăm că un proprietar al unui astfel de model Tesla va întâmpina probleme mult mai multe și mai importante decât media pieței”, a notat expertul Consumer Reports Mark Rechtin, care a precizat totodată că Model S nu va primi recomandarea publicației. Consumer Reports recomandă o mașină atunci când estimează că rata problemelor estimate a apărea în viitor se situează sub media pieței.
Tesla a ripostat imediat și a emis un comunicat în care se laudă că potrivit “Consumer Reports, clienții Tesla apreciază serviciile și loialitatea companiei drept cele mai bune din lume” și că “update-urile software-urului autovehicului permite Tesla să efectueze o diagnosticare și o reparare rapidă a problemelor fără ca mașina să fie adusă în service.”
Nota de plată ar putea pune în pericol succesul Modelului 3, ce urmează a fi lansat peste doi ani
Cu toate acestea, Consumer Reports avertizează că nota de plată a unui proprietar de Model S ar putea crește exponențial odată cu încheierea perioadei de garanție a mașinii. Dat fiind actualul profil al clientelei Tesla, aceasta nu ar fi o problemă, însă, în cazul în care tehnologia Tesla nu va fi pusă la punct va deveni un obstacol în calea planului Tesla de a lansa în doi ani un model “pentru publicul larg”, Model 3, cu un preț de pornire de 35.000 de dolari.
“Una este să vinzi 20.00 de exemplare pe an ale unei mașini excentrice și controversate către o piață reprezentată de clienți bogați care dețin cel puțin un autovehicul de rezervă și alta este să vinzi 200.000 de mașini Model 3 în 2020 către o clientelă care nu deține mijloacele financiare să-și permită să fie atât de îngăduitori”, precizează Consumer Reports.