Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a anunțat, în emisiunea Talk News de la Profit News TV, că a prezentat Comisiei Europene trei scenarii pentru compania CFR Marfă, aflată în proces de faliment, iar cel pe care îl preferă, fiind și cel mai simplu, este să fie aplicat modelul companiei erieene italiene Alitalia, care a intrat în faliment, a închis după 3 luni, iar apoi statul a cumpărat din active și a lanst o nouă companie, ITA. "Este de datoria mea este să le prezentăm pe toate trei și să alegem unul din ele, cu argumentele pe care le avem", a spus ministrul.
CFR Marfă a făcut un salt uriaș în clasament, de la datorii la bugetul de stat de 13,8 milioane de lei în 2020 la 1,9 miliarde de lei la finalul trimestrului III din 2021, o creștere de 99%. Practic, compania nici măcar nu exista în top 50 cele mai îndatorate societăți la ANAF realizat pe anul 2020, iar acum se situează pe a doua poziție, luându-i locul Societății Complexului Energetic Hunedoara SA. Creșterea abruptă a datoriilor înregistrate de CFR Marfă către ANAF vine ca urmare a eșuării procesului de privatizare, aprobat de Guvern la 13 februarie 2013. Eșecul și o investigație de la Bruxelles au reactivat datorii istorice.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“În vederea privatizării, toate datoriile cumulate de societate până la acel moment au fost stinse prin conversie în acțiuni. Principalele datorii au fost înregistrate către bugetul de stat și către CN CFR SA. Ca urmare a eșuării procesului de privatizare, respectiv finalizării în cursul anului 2020 a investigației Comisiei Europene, care a stabilit faptul că, în lipsa privatizării societății, conversia în acțiuni a datoriilor acesteia a constituit ajutor de stat ilegal, sumele respective au fost repuse în balanța CFR Marfă ca datorii către ANAF și CN CFR SA”, a declarat pentru Profit.ro, la începutul anului, conducerea societății CFR Marfă.
”La CFR Marfă, din păcate lucrurile sunt cele pe care le știm, faliment, datorii de aproximativ 4,5 miliarde de lei”, a spus acum ministrul, arătând că societatea se află în concordat, forma juridică, intermediară, auxiliară falimentului.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Este posibil să avem fluctuații considerabile pe piața criptomonedelor în perioada următoareMinistrul Transporturilor a afirmat că a vorbit cu comisarul european pe Transporturi și i-a spus că are trei scenarii pe care lucrează.
”Noi încercăm de cam 12 ani să îi ducem cu zăhărelul pe cei de la Comisie (..) În acest moment, suntem în această situație. Nu mai vreau să mințim, vreau să ne asumăm lucruri pentru că așa stau, este realitatea”, a afirmat ministrul.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Este posibil să avem fluctuații considerabile pe piața criptomonedelor în perioada următoareSorin Grindeanu a menționat că primul scenariu, care este și cel mai simplu, ”este să se aplice la CFR Marfă scenariul Alitalia, care a intrat în faliment, au închis peste 3 luni, iar apoi statul a cumpărat din active și a făcut o nouă companie, ITA”.
Sorin Grindeanu a mai spus că al doilea scenariu este de a avea o ordonanță de urgență de dare în plată. El a eplicat că multe din activele de la CFR Marfă sunt sub sechestru la ANAF, respectiv 2 miliarde, și 2 miliarde sunt datorii la CFR infrastructură. ”Darea în plată înseamnă să nu vină ANAf să ia 100 de vagoane să le scoată la licitație, ele au fost evaluate, le dă mai departe către cei care vor continua activitatea pe acest domeniu, prin darea în parte”, a spus ministrul.
Sorin Grindeanu a prezentat și al treilea scenariu, și anume să reunească CFR-urile, Călători, Marfă și Infrastructură, un punct în plus fiind că, dintr-odată, din 4 miliarde lei - 2 miliarde lei fiind la infrastructură - ar exista o degrevare. Partea negativă, potiivit ministrului, este de contaminare la celelalte companii.
”Este de datoria mea este să le prezentăm pe toate trei și să alegem unul din ele, cu argumentele pe care le avem și să ne ținem de ele. Aș înclina pe acel scenariu valabil la nivel european, scenariul Alitalia”, a mai spus ministrul Transporturilor.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: În acest moment, atenția investitorilor se duce mai mult către zona de cripto. Bitcoin este în continuare favorizatCFR Marfă se află, din primăvara anului trecut, în procedură de concordat preventiv, respectiv de preinsolvență, în care a intrat la cererea proprie. Planul de redresare aprobat atunci de creditori și omologat de instanță prevede eficientizarea companiei, astfel încât să genereze profit operațional din cel de-al doilea an al derulării procedurii de concordat, și obținerea de venituri prin valorificarea și darea în plată a unor active, cu scopul capitalizării sale și al achitării creanțelor.
Intrarea în concordat preventiv a fost decisă după ce Comisia Europeană a anunțat, în februarie 2020, în urma unei investigații demarcate în 2017, că statul român trebuie să recupereze de la CFR Marfă ajutoare de stat ilegale în sumă totală de cel puțin 570 milioane euro, acordate prin anularea sau neîncasarea unor datorii.
Pentru a recupera din datorii, ANAF a scos la vânzare 200 de vagoane ale CFR Marfă. Potrivit unui raport al Curții de Conturi, compania avea în 2018 circa 30.000 de vagoane, din care doar o treime erau în exploatare, active, cu revizii la zi. Restul erau în conservare sau cu reviziile expirate de mulți ani.
Anul trecut, cifra de afaceri a scăzut, de la 674,8 milioane lei în 2019, la 516,85 milioane lei în 2020. Pierderea societății s-a majorat de la 237,4 milioane lei, la 335,1 milioane lei.