Propunerea de hotărâre de guvern care are în vedere limitarea tarifelor RCA la nivelul tarifelor de referință, pentru o perioadă de 6 luni, nu este cea mai bună soluție pentru piața asiguratorilor din domeniu, atrage atenția Alexandru Ciuncan, directorul Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR). Alte măsuri sunt necesare pentru scăderea tarifelor din piață.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a transmis Ministerului Finanțelor Publice o propunere de hotărâre de guvern referitoare la limitarea tarifelor RCA la nivelul tarifelor de referință, pentru o perioadă de 6 luni. Ministrul Finanțelor a acceptat propunerea ASF.
Autoritățile au stabilit însă noi tarife de referință la polițele de răspundere civilă auto obligatorie (RCA), care, în comparație cu cele anunțate în august 2021, sunt în creștere semnificativă pentru toate categoriile de șoferi și autovehicule. Astfel, când Guvernul va semna plafonarea tarifelor RCA, anunțată la finele săptămânii trecute, asigurătorii vor fi obligați ca, timp de șase luni, să plafoneze prețurile, dar la noul nivel al tarifelor de referință, mai ridicat față de august 2021, consecința fiind că polițele RCA se vor scumpi pentru toți șoferii din România, relevă date analizate de Profit.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Decizia vine în urma scumpirilor apărute în piața RCA după falimentul City Insurance, care avea, la finele primului trimestru al acestui an, conform celor recente date publice disponibile, o cotă de 45% pe segmentul RCA. După retragerea autorizației de către ASF, ceilalți asigurători care emit asigurări RCA se confruntă cu un aflux mai mare de clienți și, implicit, mai mult risc preluat în asigurare.
Mai mult risc necesită mai mult capital pentru respectarea indicatorilor de solvabilitate și lichiditate. Suplimentarea capitalului se poate realiza prin infuzii de bani din partea acționarilor sau prin majorări de tarife. A doua variantă este mai facilă, prima necesitând parcurgerea unor etape, cum ar fi convocarea unei ședințe a acționarilor pentru aprobarea operațiunii, apoi avizarea operațiunii de către ASF și în final înregistrarea majorării la Registrul Comerțului.
„Ca principiu o plafonare într-o economie de piață nu are cum să fie cea mai bună soluție. Chiar din contră, mai ales dacă ne raportăm la un termen mediu sau lung. Nu ar fi prima oară când se recurge la o astfel de soluție. Am mai avut un episod similar undeva în 2016-2017. Poate că ar fi bine să ne întrebăm dacă nu cumva ar trebui să rezolvăm cauza și nu să tratăm efectul”, a spus, Alexandru Ciuncan, la PROFIT NEWS TV.
Cauza principală, potrivit acestuia, ține de frecvența accidentelor rutiere, unde România este campioană în UE, și de despăgubirile din ce în ce mai mari care sunt plătite de către asiguratori.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Reincriminarea penală a reținerii unor taxe fără virare la buget - KPMG Legal: Există serioase îndoieli de constituționalitate a adoptării acestei măsuri. Ridică întrebări de legalitate! Finanțele introduc analiza„La fiecare 100 de lei pe care o companie de asigurări îi încasează din RCA, asiguratorii trebuie să contribuie suplimentar cu circa 30 de lei”, adaugă șeful UNSAR.
El propune, ca soluție, aplicarea legii RCA în totalitate, pentru că sunt anumite prevederi care încă nu s-au pus în practică, deși legea a fost adoptată în 2007
„Mă refer la baremul traumatologic și la introducerea unui preț de referință orientativ pentru tot ceea ce înseamnă evaluarea despăgubirii. În al doilea rând, legea permite niște derapaje pe zona de despăgubiri și ar trebui modernizată. Poate ar trebui gândit și un pachet legislativ, ceva mai amplu, care să ia în calcul cauzele. Încercăm să tratăm efectele și nu ne uităm la cauză. În România au loc aproape de trei ori mai multe accidente decât în Cehia și semnificativ mai multe decât în Germania”, mai spune acesta.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Jurma: Renunțarea la starea de alertă este cuiul din coșciug. Mai vine un val COVIDDirectorul UNSAR atrage atenția că în fiecare an mor mai mulți români pe șosele, decât la cutremurul din 1977 și că este necesar un dialog între toate părțile implicate.
„Costul unei polițe RCA, și a unei polițe de asigurări în general, trebuie să fie corelat cu desbăgubirile, care sunt tot mai mari, pentru că din acest fond care se constituie ca urmare a plăților de asigurare, de aici se plătesc despăgubirile. Cifrele ASF arată foarte clar. Toți indicatori tehnici ai industriei sunt pe o zonă roșie și atunci e clar că trebuie să facem ceva”, continuă el.