Plafonarea tarifelor RCA ar putea duce la noi falimente pe piața de asigurări, atât pentru companiile care emit polițe de asigurare, cât și pentru cele de brokeraj, a spus la PROFIT NEWS TV, Sergiu Costache, președintele XPRIMM.
„Reducerea prețurilor se face pe spinarea asiguratorilor care își văd prețurile diminuate în condițiile creșterii prețurilor daunalităților, la service și la închirieri de mașini. Este împotriva normelor europene. Lucrurile astea s-au mai întâmplat în 2016-2017 și nu au rezolvat situația. Această limitare a prețurilor rezolvă doar pe termen foarte scurt niște lucruri, nu pe termen mediu și lung”, explică Sergiu Costache.
El atrage atenția că există riscul să apară alte falimente, prin adoptarea acestei măsuri.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Pericolul cel mai mare este să apară noi falimente. Prețurile City Insurance erau în mod deliberat mici, nu acoperau costurile și nu-și puteau plăti daunele și în felul acesta au ajuns în faliment. Dacă tu forțezi toți ceilalți asiguratori să practice prețuri mici care foarte probabil nu acoperă daunele, avem și inflația, prețuri mari la service, daunalitate mare, nu-i așa că și alte companii vor intra în faliment?”, subliniază Sergiu Costache.
Potrivit acestuia, există și posibilitatea unui boicot al companiilor de asigurare. Multe dintre ele vor renunța să mai vândă RCA.
„Nimeni nu te poate obliga să vinzi RCA dacă nu vrei. Nu cred că au fost luate în calcul toate aceste efecte. Trebuia discutat întâi cu piața. Plafonarea prețurilor este anticoncurențială. E rău privită de UE. Pe termen scurt aduce un beneficiu pentru consumator, dar va plăti mai mulți bani în viitor. Această economisire pe care o face consumatorul este plătită din buzunarul asiguratorilor care deja erau într-o situație neplacută. Pentru fiecare 100 de lei încasați pe polițe RCA, ei au de plătit daune de 130 de lei”, mai spune Sergiu Costache, adăugând că situația aceasta există de mai mulți ani.
„Mă întreb de ce mai vând asiguratorii RCA pentru că nu sunt profitabile. O politică graduală ar fi fost mult mai înțeleaptă”, afirmă el.
Falimente ar putea apărea și în rândul brokerilor de asigurări RCA, având în vedere limitarea comisionului lor la 5% față de o medie 17%, cât era înainte, ceea ce nu le permite să-și acopere nici măcar costurile de funcționare.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Șeful UNSAR, despre plafonarea tarifelor RCA: Nu are cum să fie cea mai bună soluție. Legea permite derapaje în zona de despăgubiri„Pentru ca aceste polițe să ajungă în mâinile șoferilor, intervine o rețea de distribuție de 35-40.000 de oameni. Brokerii nu sunt stimulați să facă distribuție, ceea ce va reveni în cârca asiguratorilor, iar asiguratorii nu mai au capacitatea să distribuie atât de multe polițe. Vorbim cam de un milion de polițe care mai sunt active în momentul asta din portofoliile City Insurance. În mod direct putem să asistam la retragerea unor brokeri din piață, la un faliment al acestora”, avertizează Sergiu Costache.
El susține că va urma și o concentrare a pieței de brokeraj, adică companiile mici și mijlocii vor fi absorbite de jucătorii mari.
„Nu vor putea la comision de 5% să reziste. Există însă riscul să nu mai intre noi asiguratori RCA pe piața românească pentru că la prețuri plafonate și la comisioane de distribuție mici nu-și vor putea face treaba. Un alt risc este ca alte companii să nu mai vândă asigurări RCA. Devine neprofitabil să mai vinzi asigurări RCA. Oamenii se vor reorienta către alte domenii. Vor rezista acei brokeri care nu sunt axați exclusiv pe RCA”, precizează acesta.
„Riscăm să asistăm la un val de câteva sute de mii de mașini care să circule fără polițe de RCA într-un interval de timp de sub 90 de zile”, mai semnalează Sergiu Costache.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Reincriminarea penală a reținerii unor taxe fără virare la buget - KPMG Legal: Există serioase îndoieli de constituționalitate a adoptării acestei măsuri. Ridică întrebări de legalitate! Finanțele introduc analiza Autoritățile au stabilit însă noi tarife de referință la polițele de răspundere civilă auto obligatorie (RCA), care, în comparație cu cele anunțate în august 2021, sunt în creștere semnificativă pentru toate categoriile de șoferi și autovehicule. Astfel, când Guvernul va semna plafonarea tarifelor RCA, anunțată la finele săptămânii trecute, asigurătorii vor fi obligați ca, timp de șase luni, să plafoneze prețurile, dar la noul nivel al tarifelor de referință, mai ridicat față de august 2021, consecința fiind că polițele RCA se vor scumpi pentru toți șoferii din România, relevă date analizate de Profit.ro.
Mai mult risc necesită mai mult capital pentru respectarea indicatorilor de solvabilitate și lichiditate. Suplimentarea capitalului se poate realiza prin infuzii de bani din partea acționarilor sau prin majorări de tarife. A doua variantă este mai facilă, prima necesitând parcurgerea unor etape, cum ar fi convocarea unei ședințe a acționarilor pentru aprobarea operațiunii, apoi avizarea operațiunii de către ASF și în final înregistrarea majorării la Registrul Comerțului.