Este momentul ideal pentru România de a-și consolida poziția strategică atât în Europa, cât și la nivel mondial dacă profită de oportunitățile generate de războiul din Ucraina, susține Mihai Aniței, vicepreședinte al Confederației Patronaledin Industrie, Agricultură, Construcții și Servicii din România (Conpirom).
„România începuse în ultimii 5-6 ani să devină un jucător important în Marea Neagră datorită cerealelor. Acum, cu războiul, poate deveni un jucător regional și chiar global pentru Marea Neagră. Este momentul ideal pentru România. A mai trecut pe lângă momente și oportunități, sperăm ca valul ăsta să-l prindem”, a spus, la PROFIT NEWS TV, Mihai Aniței.
El adaugă că, în ceea ce privește cantitățile enorme de cereale care ajung în țară din Ucraina, unul dintre cei mai mari exportatori globali, România este, în momentul de față, un fel de „l'ombelico del mondo” (n.red. buricul pământului).
„Portul Constanța a devenit foarte important în a extrage cerealele din Marea Neagră pentru Ucraina. Acum un an nu trecea nicio tonă de cereale din Ucraina printr-un port românesc, decât excepțional”, mai spune Mihai Aniței.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Radu Magdin, analist politic: Există un grad foarte mare de rezistență asumată a Kremlinului la orice fel de pachet de sancțiuni. Rusia și-a făcut proviziiPotrivit vicepreședintelui Conpirom, portul Constanța are capacitate de stocare, însă toate aceste importuri de cereale care au ajuns în țară de la începutul războiului nu ar trebui să blocheze industria feroviară a țării. Sunt necesare investiții în infrastructură.
„E oportunitate foarte mare de a crea infrastructură. Având în vedere că, după război, vor fi necesare tot felul de materiale pentru a reconstrui Ucraina, cred că România poate juca un rol important în a aduce produsele din Europa spre Ucraina. Este necesară dezvoltarea unor interconexiuni modale între port și feroviar și port și autostrăzi, astfel încât să putem deveni poarta de est a Europei în adevăratul sens al cuvântului”, precizează acesta, adăugând că România are nevoie de transport feroviar de la Constanța la Arad, astfel încât să se elibereze portul Constanța.
„Portul Constanța, înainte de revoluție, avea o capacitate de 120 de milioane de tone. Iar anul trecut s-au realizat 67 de milioane de tone. Eu cred că anul ăsta, având în vedere conjunctura geopolitică și situația din Ucraina, se poate atinge 80 de milioane de tone, care ar fi un record în ultimii 30 de ani. Suntem un jucător important în Marea Neagră. Singurul lucru care ne lipsește este infrastructura”, continuă el.
„România nu este echipată pentru importul de cereale, cel puțin in land, adică feroviar și auto. Întotdeauna România a fost un exportator. Drept urmare, noi nu avem hub-uri de transportare din linia rusească către linia europeană”, mai spune Mihai Aniței.