„Primul trimestru a fost mai bun ca anul trecut pentru că s-au ridicat multe restricții. Excepție o fac evenimentele din Ucraina, care au început să creeze îngrijorări din cauza mișcărilor din zona de energie, precum scumpirile la carburanți. Pe de altă parte, flote importante care operau în Ucraina și Rusia și care sunt din spațiul european, în special din țările baltice, Polonia, trebuie să se repoziționeze”, a spus, la PROFIT NEWS TV, Ion Lixandru, Proprietar al Camion Logistic, companie care oferă servicii logistice, și Romtrailer, furnizor de servicii de reparații și piese de schimb pentru autovehicule de mare tonaj.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Omul de afaceri susține că firmele mici vor fi cele mai afectate de războiul din Ucraina, în timp ce pentru companiile mari, momentan, nu există un impact semnificativ.
„Schimbări au apărut la firmele foarte mici care erau dependente. Au fost foarte multe companii care operau în spațiul ex-sovietic de logistică. Acolo, în momentul în care au apărut aceste schimbări, firmele mici au început să piardă oameni, să nu mai aibă management și au trebuit să încerce să bată la alte uși. Companiile mari de transport nu au probleme din cauza războiului din Ucraina pentru că, în spațiul Europei Centrale și de Vest, marfa de mișcă bine”, mai spune acesta.
Față de transportul rutier, mai multe schimbări există în sectorul de transport maritim, porturile ucrainene și rusești fiind acum destinate operațiunilor militare.
„România fiind pe flancul de sud, multe trailere care în loc să transporte materiale pentru investiții, transportă echipamente militare. De asemenea, contractele încheiate pentru exporturile de metal din Ucraina, Rusia nu mai sunt sau se fac cu mare greutate sau pe alte trasee, ceea ce ridică mari probleme. Aluminiul s-a scumpit enorm datorită problemelor din sectorul energetic. Piața nu este pregătită. Sunt contracte în derulare. S-a cărat jumătate de marfă și cea rămasă și-a triplat prețul și nu mai are cine să o achite”, precizează Ion Lixandru.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Aurica Sereny, Președinte Asociația Producătorilor de Mobilă: Lipsa de lemn este și mai acută. Prețurile au luat-o razna. E o degringoladă totalăEl atrage atenția că decidenții trebuie să intervină cu măsuri atât la nivel european, cât și în țară.
„Dacă prin achiziții publice am un preț și acum a sărit de 4-5 ori, vor fi șantiere blocate dacă nu se iau decizii rapide. Asta automat că blochează și contractele de transport. Problema este a investițiilor, pentru că dacă nu investim, iar România are nevoie de investiții în infrastructura mare, de acolo o să pierdem în fiecare an”, atrage atenția antreprenorul.
Creșterea dobânzilor, avertizează el, este un pericol mult mai mare pentru companiile de transport decât conflictul din Ucraina.
„Cheltuiala de finanțare a crescut foarte mult și acesta este un pericol mult mai mare decât să spunem partea de transport”, mai spune acesta.