PROFIT NEWS TV Creșterea prețurilor materialelor de construcții - Criza transporturilor și războiul comercial dintre SUA și China, principalele influențe. Claudiu Bisnel, Fondator Brisk Group: Nu vor mai reveni niciodată la nivelurile pre-pandemice

PROFIT NEWS TV Creșterea prețurilor materialelor de construcții - Criza transporturilor și războiul comercial dintre SUA și China, principalele influențe. Claudiu Bisnel, Fondator Brisk Group: Nu vor mai reveni niciodată la nivelurile pre-pandemice
scris 15 dec 2021

Tot mai multe probleme lovesc din plin sectorul construcțiilor din România. Prețurile materialelor de construcții vor continua să crească, lipsa acută de personal calificat provoacă pierderi financiare grave pentru întreaga industrie, în timp ce criza transporturilor sufocă jucătorii din domeniu, la care se mai adaugă și războiul comercial dintre China și SUA. 

După un an 2019 excelent pentru industria construcțiilor din România și un an 2020 la fel de bun, în 2021 încep să se resimtă anumite corecții, însă nu sunt niște corecții naturale, care apar de obicei după o perioadă lungă de creștere, ci vin pe fondul provocărilor prin care trece sectorul în momentul de față.

Urmărește-ne și pe Google News

O scurtă retrospectivă a ultimilor doi ani ar explica scăderile pe care le înregistrează piața de construcții în momentul de față. Important de precizat este că sectorul construcțiilor a început să crească susținut din 2019, după introducerea facilităților fiscale pentru angajații din domeniu, care îi scuteau pe aceștia de anumite taxe și le majorau salariile. Deși inițial aceste facilități erau prevăzute a fi valabile pentru o perioadă de 10 ani, Guvernul Cîțu a anunțat în vara acestui an că se ia în calcul eliminarea lor, pe motiv că ar dăuna bugetului statului. 

De asemenea important este că doar cu ajutorul acestor facilități piața de construcții din România a mai avut forță de muncă în ultimii doi ani, situația care a început să se schimbe după anunțul Guvernului. În plus, chiar și cu facilitățile fiscale, România tot are un deficit major de muncitori în construcții. După eliminarea lor, marii jucători din domeniu estimează că peste 100.000 de muncitori se vor alătura celor 700.000 care deja lucrează în Europa de Vest.

CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Cum a reușit să-și salveze afacerea unul dintre cei mai renumiți cofetari ai Bucureștiului. Plan pentru un nou business

„Dacă se anulează această ordonanță, care favorizează niște salarii mai mari în construcții, vom pierde în continuare muncitori cu siguranță. Vestul Europei absoarbe foarte multă forță de muncă și România dispune de un bazin, din care și așa o mare parte este acolo. Sau mai întors cu criza sanitară, dar acum iarăși au plecat acolo. Dacă noi nu putem să oferim salarii competitive clar pierdem acest bazin de muncitori calificați și vom suferi”, a declarat, la PROFIT NEWS TV, Claudiu Bisnel, Fondatorul Brisk Group.

Din perspectiva lui, eliminarea facilităților fiscale reprezintă doar o măsură populistă, deloc benefică economiei. Și cum industria construcțiilor are o pondere majoră în PIB-ul țării și este un motor economic pentru România în momentul de față, eliminarea acestor facilități vor avea un impact negativ asupra pieței. 

„Dacă facilitățile fiscale vor dispărea sau vor fi anulate pentru domeniul construcțiilor va fi o povară destul de mare. Și așa nu avem forță de muncă disponibilă. Prin eliminarea acestei măsuri va fi catastrofal”, atrage atenția executivul. 

Chiar și PSD a anunțat marți, 14 decembrie, că va menține facilitățile fiscale pentru zone strategice ale economiei, precum construcțiile și industria IT&C. Printre angajamentele asumate de România față de Comisia Europeană, prin PNRR, se regăsesc și eliminarea scutirilor pentru unele categorii de salariați, cum sunt cei din IT sau construcții. PSD militează însă pentru modificarea PNRR. 

CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Explozie de prețuri. Încă o industrie a intrat în horă

Anul trecut, sectorul construcțiilor a înregistrat creșteri exponențiale în toate cele patru trimestre, pe toate obiectele de construcții. Și 2021 a început favorabil, poate din inerție doar. Din trimestrul II al anului, volumul lucrărilor de construcții a intrat pe o pantă descendentă până la finalul celui de-al treilea trimestru, potrivit datelor disponibile, furnizate de Institutul Național de Statistică. 

Față de 2020, volumul lucrărilor de construcţii a scăzut ca serie brută cu 14,3%. Pe elemente de structură, scăderi s-au înregistrat la lucrările de reparaţii capitale (-46,5%,) lucrările de întreţinere şi reparaţii curente (-22,0%) şi la lucrările de construcţii noi (-5,0%).
Pe obiecte de construcţii, volumul lucrărilor de construcţii a scăzut la clădirile nerezidenţiale şi la construcţiile inginereşti cu 29,5%, respectiv cu 20,8%. Clădirile rezidenţiale au crescut cu 25,2%, arată datele INS.

Se pare că sectorul construcțiilor abia începe să resimtă efectele pandemiei. Creșterea prețurilor la materialelor de construcții ar fi unul dintre motivele declinului înregistrat la finalul trimestrului III, deși Claudiu Bisnel susține că piața construcțiilor poate absorbi în general aceste creșteri, însă cu o singură condiție: clientul final să suporte un preț mai mare. 

CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV - Liderul deputaților PSD: Să găsim mecanisme prin care să obținem ceva noi, ca stat, din marile profituri și marile vânzări făcute de multinaționale

„Dacă ne referim la rezidențial, prețurile în România pot încă crește. Este o condiție ca să nu blocăm piața. Cel care va cumpăra apartamentul va plăti un preț mai mare ceea ce este și normal. În plus, există și PNRR care va debloca proiecte mari de infrastructură, care la rândul lor vor debloca diferiți poli de dezvoltare, care nici măcar nu au fost accesați încă. Există potențial mult mai mare, iar cu aceste proiecte de infrastructură vom vedea o creștere mult mai mare și în proiectele private”, a explicat fondatorul Brisk Group, la PROFIT NEWS TV.

Potrivit acestuia, piața va înregistra în continuare creșteri în ceea ce privește materialelor de construcții, pentru că criza transporturilor la nivel global va continua să persiste, de asemenea și criza aprovizionării încă este și va fi prezentă, ceea ce înseamnă că cererea este mai mare decât oferta, la care se adaugă și trade war-ul (n. red. războiul comercial) dintre SUA și China, cel din urmă fiind unul dintre marii producători globali. 

„În momentul de față unități de producție se mută inclusiv în Estul Europei, neavând suficientă producție și creșterea pentru materie primă, fie că e vorba de domeniul construcțiilor, fie că e vorba de alte domenii - se poate vedea și în automotive celebra criză a cipurilor, va persista și se va reflecta în prețurile crescute pe viitor. Sperăm ca va lovi un platou la un moment dat și o stabilizare. Nu cred că vom mai reveni niciodată la prețurile pe care le aveam”, mai spune Bisnel.

Și chiar dacă România ar fi avut mai mulți producători de materii prime, prețurile tot ar fi crescut. Poate nu atât de mult, dar ar fi urmat trendul global.

CITEȘTE ȘI EXCLUSIV PROFIT NEWS TV Scade pragul de încadrare la impozitul pe venitul microîntreprinderilor

„Cred că este necesar să avem din ce în ce mai mulți producători locali. Ar fi benefic pentru forța de muncă, pentru abilitatea noastră de a răspunde unei corecții pe piața internațională, ar fi un avantaj din punctul de vedere al sustenabilității, în sensul în care dacă ne gândim la domeniul construcțiilor, care contribuie la nivel global cu 40% pe amprenta de carbon emisă, având materie primă și produse locale clar ar reduce această amprentă de carbon, un efect imediat fiind transportul limitat. Există multiple avantaje”, susține antreprenorul. 

De ce nu are încă România mai mulți producători de materii prime? Din cauza concurenței din partea Chinei și a altor țări, precum Turcia, apreciază omul de afaceri. 

„Nu puteai să fii competitiv cu prețurile și puterea de furnizare a Chinei până acum câțiva ani. Nu era competitiv ținând cont de normele europene, de forța de muncă disponibilă și de locația geografică de a fi în competiție directă cu acești mamuți în producție”, mai explică Bisnel, care consideră că atât criza sanitară, cât și criza transporturilor au schimbat într-o oarecare măsură contextul general, așa că, în momentul de față, ar fi facil ca aceste unități de producție să apară, iar producătorii locali să se dezvolte.

„În sensul ăsta ar fi necesar ar fi necesar un sprijin cât mai mare din partea autorităților”, adaugă el. 

CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Guvernul amână din nou creșterea pragului la achiziții de locuințe până la care este aplicată TVA de 5%. În urmă cu un an, amânarea a bulversat piața. Salariile bugetarilor rămân înghețate - surse

La aceste provocări prin care trece piața de construcții din România se adaugă și problemele companiei de asigurări City Insurance. Circa 50% din companiile de construcții locale erau asigurate de această companie. Chiar recent Federația Patronatelor Societăților din Construcții a semnalat problemele cu care se va confrunta piața datorită falimentului acestui mare jucător din asigurări. Însă, Bisnel consideră că „falimentul City Insurance nu are un efect imediat foarte palpabil în acest moment”.

Pentru anul următor, Claudiu Bisnel se arată optimist, mai ales din perspectiva banilor care vor veni prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru sectorul construcțiilor.

„Cu banii europeni de care beneficiem acum am putea să deblocăm multe proiecte publice care sunt atât de necesare, și care la rândul lor ar crea noi poli de dezvoltare, oportunități și posibilități atât pentru domeniul construcțiilor, cât și pentru alte domenii. Văd lucrurile destul de pozitiv dacă nu se iau măsuri contrare cum ar fi anihilarea într-un fel a acestor lucruri bune care s-au implementat până acum, precum măsurile fiscale pentru domeniul construcțiilor”, conchide Claudiu Bisnel, fondatorul Brisk Group, companie de consultanță în domeniul construcțiilor. 

viewscnt
Afla mai multe despre
piata constructii
facilitati fiscale constructii
claudiu bisnel
preturi materiale constructii
brisk group
city insurance
criza transporturilor
deficit muncitori constructii