Lenovo România, liderul pieței de PC-uri, a comandat produsele incluse în campania de reduceri Black Friday cu 7-8 luni în urmă, pentru a încerca să evite, partial, problemele legate de stocuri, în contextul în care criza componentelor electronice și cea a transporturilor limitează producția în multe domenii și prelungesc termenele de livrare.
Anii trecuți, compania începea să pregătească Black Friday cu 3-4 luni înainte, prin lansarea comenzilor și negocierea cu partenerii din retail.
“În acest an, însă, comenzile de Black Friday au fost plasate cu 2 trimestre și jumătate înainte, pentru că într-o situație de criză, de lipsă de componente, a trebuit să fim într-o listă de prioritate, astfel încât, atunci când se găsesc componente disponibile pentru fabricarea de calculatoare, să avem o poziție care să ne ajute să livrăm rapid. Suntem OK din punctul de vedere al stocurilor, sigur că da, din păcate, nu cum ne-am aștepta sau și-ar fi dorit retailerii din piața din România”, spune la PROFIT NEWS TV Aurel Nețin, country general manager Lenovo România.
CITEȘTE ȘI Cum îți aduci afacerea în onlineEl a explicat că, la nivel global, producătorii de componente electrice nu pot acoperi cererea venită din partea constructorilor auto, a producătorilor de PC-uri, electrocasnice sau din alte sectoare economice, iar peste această criză se suprapune și cea a logisticii, pentru că nu sunt suficiente containere și vapoare – în unele cazuri nici șoferi de TIR - pentru a transporta produsele, astfel că retailerii se confruntă cu probleme legate de stocuri.
“Din punct de vedere al performanței de business, noi stăm foarte bine. Practic ne-am menținut poziția de lider în piața de IT în trimestrul trecut. Cifrele arată foarte bine în continuare, atât din punct de vedere al numărului de unități vândute, cât și al celorlalți indicatori financiari, dar problema este, în general, satisfacția clienților, pentru că avem foarte multe comenzi și nu putem să fim foarte fermi în timpul de livrare”, a spus Nețin.
Pandemia a influențat pozitiv vânzările în acest domeniu, întrucât mulți dintre angajați au lucrat sau lucrează încă de acasă și, implicit, au nevoie de calculatoare, laptopuri și diverse alte echipamente electronice. Un efect similar a avut și trecerea la școala online, astfel că, în 2020 și 2021, piața de PC-uri a revenit la nivelul atins în 2008, de circa 1 milion de unități vândute pe an.