Pe lângă creșterea prețurilor la materiile prime, producătorii de lactate se confruntă și cu lipsa de lapte românesc conform. Producătorul de lactate artizanale Artesana, fondat în urmă cu un deceniu de soții Alina și Daniel Donici, a renunțat deja la produsele din lapte de oaie, neavând de unde să cumpere materie primă, deși era o gamă solicitată de consumatori.
„Toată piața suferă din cauza creșterilor la materiile prime și ambalaje. Laptele în 2021 a crescut cu circa 30%, iar în 2022 undeva cu încă 20-30%. Iar ambalajele de sticlă deja de la începutul acestui an au crescut cu 50%. În plus, sunt și din ce în ce mai puțini furnizori de lapte românesc conform. Și asta e o provocare”, a spus, la PROFIT NEWS TV, Alina Donici.
La rândul lui, Daniel Donici susține că se găsesc din ce în ce mai greu fermieri care să livreze lapte de calitate.
„Avem semnale că lumea renunță la creșterea animalelor. Fermierii nu înțeleg că trebuie să investească și să facă eforturi ca să aibă lapte tot timpul anului. Și la vaca, și la capr[, și la oaie. Într-o țară cu mai multe oi decât oameni, pentru noi a fost aproape imposibil să găsim lapte conform de oaie. Nu am găsit fermieri. Depindeam la un moment dat doar de unul singur. Au fost niște probleme și nu am găsit altul. Am renunțat total, deși erau niște produse foarte apreciate și căutate”, precizează antreprenorul.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Radu Crăciun, BCR Pensii, despre Pilonul IV: Deductibilitatea contribuțiilor trebuie clarificată pentru ca angajatorii să-și poată bugeta decizia. Un procentaj din salariu ar fi mai bun decât o limită de 400 euroPe fondul scumpirilor la energie din ultimele luni, care le-au majorat costurile de producție cu circa 80%, soții Donici vor să investească 200.000 de euro în instalarea de panouri fotovoltaice în noua fabrică din Tecuci.
„Și încă nu ne afectează atât de mult pentru că vechea fabrică nu e mare consumator raportat la ce facem acum, dar pe cea nouă ne așteptăm să ne afecteze mult mai tare. Pregătim o investiție în panouri fotovoltaice care ar trebui să ne asigure 50% din consum, poate chiar mai mult la început”, mai spune Daniel Donici.
În primul trimestru al anului trecut, compania anunța că va investi peste 5 milioane de euro pentru construirea unei noi fabrici în Tecuci care va tripla producția de lactate a companiei, începând cu luna aprilie 2022.
Planurile de atunci și până în prezent s-au schimbat. De la circa 40 de tone producție pe zi, noua fabrică este estimată să realizeze 100 de tone pe zi. Iar termenul de finalizare al fabricii a depășit estimările inițiale.
“Investiția totală în noua fabrică de producție se ridică la peste 5 milioane de euro și a fost posibilă prin susținerea companiei de private equity, Roca Investments, printr-o finanțare bancară și prin grantul nerambursabil obținut prin schema de ajutor de stat nr. 807/ 2014, în valoare de aproximativ 2,3 milioane euro”, anunța compania.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Președintele ANAF - Nu este o prioritate pentru mine, acum, să alerg după profesor sau manichiuristă, prefer prevenția. Profesorii să plătească impozit pe meditații, dau așa și exemplu pentru tinerii pe care îi modelează Noua fabrică de producție Artesana face parte din planul de dezvoltare al companiei pentru următorii 5 ani, care mai cuprinde diversificarea portofoliului de produse și deschiderea către piețe externe de desfacere.
“Cerere există. Încercăm să o acoperim cum putem, iar cu noua capacitate ne vom uita și spre alte canale de vânzare atât naționale, cât și internaționale. Lucrăm la extinderea în afara țării și sperăm sa se întâmple până la finalul anului”, precizează Daniel Donici.
În completare, Alina Donici afirmă că trendul este extrem de favorabil pentru Artesana, oamenii fiind mult mai axați acum pe produse sănătoase, neprocesate, comportament generat pe de-o parte și de pandemie.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV - Avântul Hervis în România, frânat. CEO: Aveam în plan 10 deschideri de magazine, dar...Potrivit Alinei Donici, și anul acesta piața va înregistra o creștere, fiind în continuare mult loc de creștere pe segmentul lactatelor.
“Eu cred că o să crească. Oricum suntem țara cu cel mai mic consum de lactate la nivelul UE. Este loc de creștere. Piața e foarte mare. Și cred că o să crească foarte mult segmentul acesta de lactate sănătoase”, afirmă ea.
Artesana este cel mai mare producător de lactate artizanale și unicul producător de lactate integrale și neomogenizate din România cu sediul în orașul Tecuci, județul Galați. Fondatorii Companiei, Alina și Daniel Donici, au deschis prima fabrică de producție în luna august 2012 cu o investiție inițială de aproximativ 750.000 euro folosiți pentru cumpărarea terenului, a echipamentelor și pentru reconstruirea și amenajarea clădirii existente.
Producătorul de lactate a înregistrat afaceri de aproape 21 de milioane de lei anul trecut, în creștere de la 17,9 milioane de lei în 2020. Produsele sale sunt prezente în peste 700 de magazine din retailul modern, precum și în lanțuri locale și băcănii specializate.