Letonia a blocat oferta unor companii turcești pentru construcția unei linii feroviare de mare viteză ce va conecta statele baltice și le va integra în rețeaua cu ecartament standard din Uniunea Europeană, în urma unei “opinii negative” emise de Serviciul de Securitate al țării.
Prim-miniștrii Letoniei, Lituaniei și Estoniei au semnat un acord în 2017 pentru a construi “Rail Baltica”, cel mai mare proiect de infrastructură feroviară din regiune din ultimii cel puțin 30 de ani. Proiectul vizează construcția a 700 de kilometri de cale ferată, care să unească capitalele celor trei națiuni și orașul lituanian Kaunas, înainte de a se îndrepta spre granița cu Polonia.
Companiile turcești Dogus Insaat și IC Ictas Insaat, care au depus o ofertă pentru secțiunea letonă a căii ferate, au fost excluse de la runda finală a licitației, cu toate că oferta lor a fost cu 500 milioane de euro mai mică decât oferta declarată câștigătoare, potrivit Eiropas Dzelzcela linijas (EDZL), compania de stat care supervizează proiectul.
CITEȘTE ȘI Presa elenă: România, noul El Dorado pentru sectorul IT din GreciaMotivul excluderii lor a fost o opinie "negativă" din partea Serviciului de Securitate al statului leton, a declarat marți o purtătoare de cuvând a EDZL pentru Bloomberg.
Decizia a fost raportată inițial de televiziunea publică letonă, care a precizat că unul dintre constructorii turci avea un istoric de proiecte în Rusia. Companiile turcești intenționează să facă apel, potrivit postului de televiziune.
Letonia, membră a UE și NATO, este unul dintre cei mai duri critici europeni ai invaziei Kremlinului în Ucraina, susținând sancțiuni mai dure împotriva Moscovei.
Țara baltică a ales o asociere formată din companii din Franța, Polonia și Italia pentru a construi calea ferată, cu un preț contractual propus de 3,7 miliarde de euro.