Afacerile Renault din Rusia sunt în acest moment sub lupa tuturor, după ce uzina din Moscova se pregătește de repornirea activității. Președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, dar și unii politicieni din Marea Britanie au cerut companiei franceze să plece din Rusia.
Renault a intrat într-un joc periculos, deoarece a decis să-și conserve afacerile din Rusia și să repornească a doua uzină din această țară, cea din apropiere de Moscova, în care sunt asamblate mașini Renault, după ce anterior a repornit parțial uzina Lada din Togliati. După ce președintele ucrainean Volodimir Zelenski a cerut tuturor firmelor din Franța să-și închidă activitatea din Rusia și să părăsească această țară, un politician din Marea Britanie a cerut englezilor să boicoteze produsele Renault, pentru că și-a repornit activitățile de producție din Rusia.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Volodimir Zelenski a făcut apel la Renault, Auchan și Leroy Merlin, companii franceze, pentru a înceta „să finanțeze crimele de război” ale Rusiei, în intervenția sa din Parlamentul Francez. „Firmele franceze trebuie să părăsească piața rusească”.
Pentru Renault ar fi însă o decizie extrem de dificilă, mai ales în contextul crizelor din ultimii ani și, suplimentar, prin prisma situației delicate prin care a trecut compania, inclusiv printr-un an cu pierderi. AvtoVAZ și vânzările de mașini Renault sunt extrem de profitabile, iar afacerea Renault ar suferi enorm prin închiderea completă. În plus, Renault a făcut investiții importante, de ordinul miliardelor de euro, pentru achiziția și modernizarea unităților de producție din Rusia, iar o plecare din această țară ar genera un risc major de naționalizare a tuturor bunurilor deținute. Reprezentanții guvernului francez au anunțat că susțin poziția constructorului auto, ca acționar important al companiei, și asta în pofida criticilor aduse de Macron războiului din Ucraina.
Cei mai mulți constructori auto europeni sau asiatici au anunțat că-și suspendă activitățile din Rusia, însă în cele mai multe dintre cazuri este vorba despre activitățile de import și vânzare pe piața locală.
CITEȘTE ȘI VW Group a decis unde-și va construi următoarea uzină de baterii: 7 miliarde euro investiție, cu finanțare guvernamentalăPentru moment, cei de la Renault nu au anunțat nicio altă decizie în afară de repornirea parțială a activităților de producție, dependente de criza de semiconductori și de dificultățile majore de import pentru alte componente. Uzina Dacia din România este unul dintre furnizorii importanți ai celor două uzine Renault din Rusia, astfel că activitatea sa a fost afectată ca urmare a scăderii majore a comenzilor de componente.
Renault controlează mai mult de o treime din piața rusească de autoturisme, cu mărcile Renault și Lada, cu peste jumătate de milion de mașini vândute în 2021, în timp ce compania AvtoVAZ a raportat aproape 3 miliarde de euro venituri și 250 de milioane de euro profit operațional, argumente suficiente pentru ca decizia de plecare de pe acestă piață să fie extrem de dificil de luat.
UPDATE Producătorul francez de automobile Renault a anunțat printr-un comunicat în această seară că suspendă imediat „activitățile de la uzina Renault din Moscova” și evaluează „posibilele opțiuni cu privire la participația sa” în filiala sa rusă AvtoVAZ, pe măsură ce presiunea crește asupra prezenței sale semnificative în Rusia, potrivit AFP.
Consiliul de administrație al Grupului Renault s-a întrunit miercuri și a decis că „activitățile fabricii Renault din Moscova sunt suspendate începând de astăzi", la finalul unei zile tensionate, în care presiunile asupra companiei au fost tot mai mari. Uzina Renault din Moscova este fosta uzină Avtoframos, cumpărată și retehnologizată de Renault. Aici sunt produse SUV-uri Duster, Kaptur, Arkana și Nissan Terrano.
Renault a mai transmis o poziție oficială "referitor la participația sa în AVTOVAZ": "Renault Group evaluează opțiunile valabile, luând în considerare condițiile actuale, în timp ce acționează responsabil față de cei 45.000 de angajați ai săi din Rusia", se arată în comunicatul oficial. "Renault mai amintește că a implementat deja măsurile necesare pentru a se conforma cu sancțiunile internaționale", cu referire la sancțiunile impuse la internațional pe alte piețe ale lumii, cu a fost cazul în Iran.
Ca urmare a deciziei de suspendare a activităților din Rusia, Renault și-a ajustat previziunile financiare pentru 2022: marja operațională scade la 3%, dață de "peste 4%" anterior, iar nivelul lichidităților a fost prognozat la "pozitiv", da la "peste 1 miliard", anterior.
Renault a devenit acționar al AvtoVAZ prin intermediul Alianței Rostec Auto BV, care a deținut până anul trecut 100% din compania rusă. Renault avea aproape 70% din Alianța cu Rostec, după ce a cumpărat și pachetul deținut de Nissan. Nu cu mult timp în urmă, la finalul lui 2021, Renault și Rostec au mutat compania din Olanda în Rusia și i-au schimbat numele în Lada Auto Holding.