A fost o descoperire neașteptată. Sâmbătă, 18 februarie, polițiști înarmați până în dinți ai serviciului pentru investigarea crimei organizate din Bulgaria au descoperit, în timpul unei anchete la Sofia, un tablou care amintește ca stil de lucrările pictorului american Jackson Pollock. Pe spate avea o dedicație scrisă de mână cu data zilei de naștere a actriței Lauren Bacall, precum și o inscripție în limba română. Se pare că decenii la rând acest tablou, a cărui autenticitate este acum examinată, s-a aflat la Atena în posesia unei familii grecești.
Știrea că este posibil să fi fost descoperită o lucrare neinventariată, necunoscută anterior la nivel internațional a pictorului american, a făcut înconjurul lumii în ultimele săptămâni. Ministrul bulgar de Interne, Ivan Demergiev, a declarat că tabloul a făcut parte din colecția fostului dictator român Nicolae Ceaușescu și chiar și-a exprimat certitudinea față de autenticitatea tabloului, deși investigațiile nu par să fi fost finalizate. Declarația sa l-a mobilizat pe ministrul român al Culturii, Lucian Romașcanu. „Dacă se confirmă autenticitatea lucrării și legătura acesteia cu țara noastră, vom lua toate măsurile necesare pentru repatrierea ei”, a declarat el.
Cum a ajuns pictura de la Atena la Sofia și care este firul care se presupune că o leagă de Ceaușescu și de Grecia? Ziarul Kathimerini a contactat Galeria Națională de Artă a Bulgariei, a discutat cu cercetători specializați în lucrările lui Pollock din SUA, precum și cu istorici din România, a căutat dovezi la Atena și prezintă aspecte necunoscute ale acestui caz, arată Rador.
Cronologie
Presa bulgară a relatat că pictura a aparținut colecției lui Ceaușescu, care se pare că ar fi dat-o unui demnitar de încredere înainte de a fi executat în 1989. Fiica demnitarului s-a căsătorit cu un grec, iar lucrarea a fost găsită după niște ani la Atena. Având la dispoziție datele demnitarului respectiv, Kathimerini a încercat să verifice încrucișat câteva detalii. Istoricul român Stejărel Olaru, care a studiat arhivele Securității, a confirmat că este vorba despre o persoană reală. În arhivele naționale ale țării figurează un colonel cu același nume care se pare că a trecut în rezervă în 1982. „Majoritatea tablourilor familiei Ceaușescu au fost confiscate în 1990, dar urmașii au reușit să le recupereze peste niște ani după ce le-au revendicat în instanță. Erau lucrări ale unor pictori români celebri, nu am mai auzit de Pollock”, spune Olaru, fără a exclude această posibilitate.
Kathimerini a contactat persoana care a avut lucrarea în posesia sa la Atena. Această persoană a preferat însă să nu facă nicio declarație publică atâta cât timp cazul rămâne deschis. Potrivit unei versiuni, care încă nu poate fi verificată încrucișat de ziarul nostru, militarul român îi câștigase bunăvoința lui Ceaușescu deoarece se pare că ar fi garantat pentru siguranța lui atunci când a negociat încheierea unei mari greve a minerilor din zona de vest a țării.
Nu se știe încă dacă serviciul pentru investigarea crimei organizate din Bulgaria s-a pus în mișcare în urma unei plângeri. Potrivit presei bulgare, poliția din țară adunase deja informații și investiga o tranzacție suspectă cu o operă de artă importantă. Potrivit unei versiuni, un bărbat originar din Creta și care desfășoară activități de afaceri în Bulgaria ar fi abordat un membru al familiei grecești și l-a pus în legătură cu un bulgar, pe care l-a prezentat ca un presupus cunoscător de artă și un aspirant jucător politic. Acesta, ca intermediar, urma să se ocupe de vânzarea tabloului.
Un tablou al lui Pollock certificat ca autentic poate valora milioane de euro. Însă o lucrare similară care nu a fost examinată pentru autenticitatea ei și doar este „atribuită” artistului se poate vinde pentru câteva zeci de mii de euro. În acest caz, prețul se stabilește în funcție de cine este destinatarul final și de ceea ce crede respectivul ca fiind informație adevărată.
Pictura a fost probabil transportată fără ramă pe cale rutieră în Bulgaria și nu este clar dacă s-a cerut o permisiune de export de la Galeria Națională de Artă, așa cum prevede legea. În timpul operațiunii poliției de la Sofia, intermediarul bulgar și trei greci au fost arestați. Bulgarii, prin Europol, au cerut asistența serviciului pentru investigarea crimei organizate din Creta, întrucât cel puțin unul dintre grecii arestați este din insulă. Polițiști din Creta s-au deplasat la Atena și în dimineața zilei de 19 februarie au efectuat percheziții în două apartamente și într-un depozit. Au confiscat pensule, ștampile și lucrări de dimensiuni mici și mari, care sunt atribuite unor artiști greci și străini. O sursă din poliție a declarat pentru Kathimerini că aceste lucrări vor fi examinate pentru autenticitatea lor, fără a preciza ce expert va efectua această examinare.
Membrul familiei grecești care deținea pictura lui Pollock a fost reținut timp de 24 de ore în Bulgaria, după care a fost eliberat. Până în acest moment, potrivit avocatului său, nu există nicio anchetă penală în desfășurare împotriva lui. Potrivit informațiilor deținute de Kathimerini, membri ai familiei au acționat în trecut în justiție doi istorici de artă din Grecia pentru că au contestat autenticitatea operelor pe care le-au vândut.
Procurorii din Sofia au anunțat că o primă analiză a picturii a arătat că vopselurile sunt similare cu cele folosite în vremea lui Pollock. Cu toate acestea, o comisie formată din trei experți bulgari, potrivit presei de la Sofia, recomandă răbdare, subliniind că acest element nu este suficient pentru a ajunge la o concluzie finală și propune analize suplimentare. „Deoarece ancheta este în desfășurare, nu putem oferi nicio altă informație”, a răspuns un reprezentant al Galeriei Naționale a Bulgariei pentru Kathimerini.
Căutând fire de păr în vopsea
„Chiar și dacă această lucrare este autentică, ceea ce mă îndoiesc în mare măsură, nu există loc pentru ea pe piață, deoarece nu mai există un factor care să o certifice”, a explicat pentru Kathimerini Colette Loll, fondator și director al companiei de consultanță Art Fraud Insights, care este specializată în depistarea lucrărilor de artă false. „Dacă această lucrare provine dintr-o colecție legală, dacă ar fi aparținut unei actrițe americane celebre, ar fi fost înregistrată undeva. Ar exista într-o fotografie, în documente de patrimoniu, în memoria unui om”, a adăugat ea.
Cu ani în urmă, Colette Loll a primit sarcina de a rezolva un mister. Timp de aproape șase decenii, văduva lui Pollock, pictorița Lee Krasner, și amanta acestuia, Ruth Kligman, s-au luptat pentru autenticitatea unei opere care îi era atribuită lui Pollock. Kligman insista că pictorul a creat-o pentru ea în vara anului 1956, cu doar câteva săptămâni înainte de a muri într-un accident de mașină. Specialiștii Fundației Pollock-Krasner au respins această versiune și au refuzat să includă lucrarea în cataloagele lor.
La anchetă a participat chimistul Nick Petraco, care a lucrat mulți ani în laboratorul criminalistic al Departamentului de Poliție din New York. El abordează orice anchetă legată de picturi ca pe o scena a crimei. „Din cele 100 de picturi pe care le-am examinat atribuite lui Pollock, doar una a fost autentică”, a declarat el pentru Kathimerini. Astăzi este profesor la Colegiul pentru Justiție Penală John Jay și, printre altele, metoda sa se concentrează pe analiza firelor de păr, a fibrelor, a prafului și a altor elemente, care ar fi putut cădea pe tablou rămânând prinse sub vopsea.
În cazul tabloului lui Kligman, pe lângă celelalte dovezi strânse, Petraco a găsit și un fir de păr de urs polar. Descoperirea l-a surprins inițial. Dar în podul casei lui Pollock din East Hampton mai exista încă un covor din blană de urs polar, așa că legătura s-a făcut automat. Această descoperire a indicat locul în care ar fi putut fi creat respectivul tablou. „Chiar și acest tablou, cu un istoric documentat al provenienței sale și dovezi în favoarea sa, nu a fost pe deplin acceptat de piața de artă. Pentru că piața de artă are repulsie pentru risc”, precizează Loll.
Loll vorbește despre tablouri care au rămas blocate într-o zonă gri, într-un „purgatoriu”. În 1996, Fundația Pollock-Krasner a sistat funcționarea consiliului care se ocupa de certificarea lucrărilor pictorului american. În ultimii ani, în cazul instituțiilor respective, dar și al istoricilor de artă privați, s-a observat o tendință de abținere de la aprecieri cu privire la autenticitatea unor opere de arte. Dacă aprecierile lor nu sunt în concordanță cu cele ale colecționarului sau proprietarului unei lucrări, există întotdeauna riscul unui proces împotriva lor. Prin urmare, preferă să nu fie implicați în probleme judiciare.
Fundația Internațională pentru Cercetări de Artă (IFAR) se ocupă acum de autentificarea lucrărilor lui Pollock. Directorul executiv al IFAR, dr. Sharon Flescher, a transmis printr-un răspuns scris pentru Kathimerni că nu au examinat pictura din Bulgaria și că nici nu li s-a solicitat încă ajutorul de către autoritățile din această țară balcanică.
Investigatii suplimentare
Petraco își exprimă îndoielile cu privire la autenticitatea picturii descoperite în Bulgaria. În trecut, spune el, falsificatorii au încercat să copieze mișcările lui Pollock folosind vopseluri și pânze care corespundeau epocii sale. Potrivit lui Petraco, ar trebui făcute analize mai detaliate asupra oricărui element care ar fi putut fi prins sub vopsea, precum și o examinare grafologică a semnăturii.
Loll a mai adaugat că se poate cumpăra cu ușurință vopsea din acea perioadă chiar și de pe internet. „Există diverse mituri în jurul lui Pollock, pentru că a băut mult alcool și a dăruit unele dintre picturile sale pentru a plăti datorii. Cred însă că nu s-a întâmplat de multe ori”, mai spune Loll, adăugând că în jurul acestei informații au fost construite diverse povești. Ea își amintește de cazul lui John Darren Re, care între 2005 și 2014, a vândut diverse lucrări pe care le-a prezentat ca fiind ale lui Pollock. El a susținut că le-a găsit în timp ce renova subsolul casei sale. Proprietarul anterior fusese un prieten apropiat al lui Pollock și al soției acestuia, așa că Re s-a folosit de o poveste adevărată pentru a-și crea povestea. A reușit să obțină aproximativ 800.000 de dolari de la un farmacist din SUA, până când frauda a fost descoperită de FBI, iar făptașul a mărturisit și a fost închis.
„Lumea crede că înșelătoria în artă este o infracțiune fără victime, că doar cei bogați plătesc pentru ea. Dar aceasta este o crimă împotriva arhivelor istorice. Dacă ceva este inserat în corpul de lucrări al unui artist atunci când nu îi aparține, acel ceva capătă un loc în istorie pe care nu l-a câștigat”, subliniază Loll. „Tratez aceste cazuri drept crime împotriva culturii”.