Ucraina dorește să înceapă lucrările pentru a face și mai adânc canalul său de navigație pe Dunăre încă din acest an, pentru a-și extinde rutele alternative pentru exportul de cereale și intenționează să poarte discuții cu oficialii Uniunii Europene pe această temă în viitorul apropiat, a declarat ministrul adjunct pentru renovare și infrastructură, Iuri Vaskov, citat de Reuters.
Ucraina, care a fost invadată de Rusia anul trecut, a mărit deja adâncimea canalului Bâstroe de la 3,9 metri la 6,5 metri, cu scopul de a crește exporturile de alimente din porturile sale fluviale, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ministrul Iuri Vaskov a declarat că noua adâncime a canalului Bâstroe a permis navelor să se oprească în porturile ucrainene de pe Dunăre, dar aceasta nu este încă suficientă pentru navele încărcate, care trebuie să folosească canalul Sulina din România, care este mai adânc. El a declarat că Ucraina ar dori să extindă adâncimea Bâstroe la 7,2 metri, similar cu canalul românesc, și intenționează să poarte discuții cu oficialii Uniunii Europene pe această temă în viitorul apropiat.
Demersul pentru rute alternative de export a căpătat un caracter de urgență în timpul războiului, după ce Rusia a blocat ruta tradițională de export a Ucrainei prin Marea Neagră și doar un volum limitat de mărfuri este expediat în cadrul unui acord mediat de Turcia și de Națiunile Unite.
România a declarat că este îngrijorată de faptul că orice lucrare la calea navigabilă ce traversează zona comună a Deltei Dunării ar putea amenința viața sălbatică din situl Patrimoniului Mondial UNESCO și ar putea încălca tratatele internaționale de protecție a mediului, reamintește Reuters.
Ucraina a transportat cereale pe canalul Bâstroe încercând să dezvolte rute alternative pentru exporturile sale. Un sfert din exporturile agricole ale Ucrainei trec în prezent prin porturile sale dunărene, în timp ce jumătate ies prin porturile din Marea Neagră, iar un alt sfert traversează frontiera terestră vestică a Ucrainei.