Guvernul de la Sofia investește 87 de milioane de euro în autostrada spre Serbia. Banii sunt luați de la construcția autostrăzii Ruse – Veliko-Târnovo

VECINI   
Guvernul de la Sofia investește 87 de milioane de euro în autostrada spre Serbia. Banii sunt luați de la construcția autostrăzii Ruse – Veliko-Târnovo

Guvernul de la Sofia a decis ca suma de 87 de milioane de euro de la autostrada Ruse – Veliko Târnovo să fie redirecționată către finalizarea autostrăzii „Europa”, care va lega Sofia de PCTF de la Kalotina. Ultima secțiune, cea de la Sofia la Slivnița, este de așteptat să fie gata în toamna acestui an, potrivit Rador Radio România.

Scopul acestei operațiuni este de a salva de la pierdere fonduri europene din Fondul de Coeziune în cadrul Programului pentru Conectivitate în Transport pentru anul acesta și anul viitor, anunță Martin Gheorghiev, șeful Autorității de Management al Programului pentru Transport. Acest lucru reiese din procesul-verbal publicat de Comitetului de Monitorizare a Programului, care a avut loc la sfârșitul lunii ianuarie, la Sofia.

Urmărește-ne și pe Google News
Tranzacție: Carrefour preia operațiunile Delhaize din Franța CITEȘTE ȘI Tranzacție: Carrefour preia operațiunile Delhaize din Franța

Modificări în Programul de Conectivitate în Transport

Miercuri, Guvernul bulgar a adoptat modificări la Programul de Conectivitate în Transport 2021-2027. Scopul modificărilor este de a se asigura fonduri pentru finalizarea proiectelor vechi din perioada anterioară de program 2014 – 2020, care nu au putut fi finalizate până în vara anului 2024.

Acest lucru se va face în detrimentul proiectelor din perioada actuală de program.

Pe lângă includerea autostrăzii „Europa” (87 milioane de euro), sunt planificate și fonduri pentru finalizarea clădirii de recepție a gării feroviare din Nova Zagora, precum și pentru finalizarea stațiilor de tracțiune din Ruse, Razgrad și Varna. Cele două proiecte ar fi trebuit să fie finalizate în perioadă anterioară de program, dar acest lucru nu s-a întâmplat. În prezent, nu este clar câtă finanțare va fi necesară pentru a le finaliza.

În plus, este introdusă o a doua fază a proiectului de dragare în portul de la Burgas, care a fost dat în concesiune către Portul Flotei Marinei Bulgare Burgas, fraților Kiril și Gheorghi Domuschievi. Anunțul guvernului nu spune câți bani vor fi alocați pentru faza a doua. Se spune doar că „se vor crea condițiile necesare de abordare și noi zone de manevră pentru nave în apele Portului Burgas”.

Cel mai recent proiect care este inclus pentru finanțare este achiziționarea a cinci trenuri electrice de pasageri pentru suma de 80 de milioane de euro. Contractul pentru acestea a fost semnat de guvernul interimar al lui Dimităr Glavcev cu consorțiul Skoda Transportation și Skoda Vagonka.

Autostrada Ruse – Veliko Târnovo rămâne pentru anul 2040

Implementarea acestor proiecte se va face în detrimentul construcției autostrăzii Ruse – Veliko Târnovo (133 km), care a fost printre prioritățile de top pentru perioada actuală de program și trebuia să fie finalizată până în 2030. Acum este clar că acest lucru nu se va întâmpla și rămâne pentru următoarele perioade de program, ceea ce înseamnă că, eventual, va fi gata după 2040. Acest lucru rezultă din procesul-verbal publicat de Comitetul de Monitorizare a Programului, care a avut loc la sfârșitul lunii ianuarie, la Sofia.

Pentru perioada actuală de program, a mai rămas doar construcția a două tronsoane – Ruse – Biala (40 km) și o centură de ocolire a orașului Biala (36 km), pentru care a fost făcută prima săpătură la sfârșitul anului 2023. La sfârșitul lunii ianuarie, a devenit clar că realizarea acestui tronson a fost întârziată din cauza apariției „bruște” a solurilor loessice, ceea ce va scumpi construcția centurii de ocolire de la Biala.

Cu toate acestea, Comitetul de Monitorizare a Programului de Conectivitate în Transporturi a spus în mod clar că există și o altă problemă. De peste trei ani încoace, statul nu mai poate derula procedurile de expropriere, asta din lipsă de bani, iar acum Agenția pentru Infrastructura Rutieră (API) așteaptă să vadă ce fonduri vor fi incluse în bugetul pentru anul 2025, aflat în a doua lectură în parlament.

„Până acum s-au plătit trei milioane de leva doar pentru tronsonul de ocolire de lângă Biala. Terenurile de pe tronsonul de la Ruse la Biala nu au fost încă expropriate”, a declarat Petia Țolova de la API, în cadrul Comitetului de Monitorizare a Programului de Conectivitate în Transporturi”.

VIDEO Pasageri evacuați pe aripa unui avion, după ce motorul a luat foc pe aeroportul din Denver CITEȘTE ȘI VIDEO Pasageri evacuați pe aripa unui avion, după ce motorul a luat foc pe aeroportul din Denver

Totodată, ministrul bulgar al dezvoltării regionale, Ivan Ivanov, a promis că în luna mai se va face prima săpătură la tronsonul de la Ruse la Biala. Punctul de plecare al acestui tronson nu este încă cunoscut, deoarece depinde de locul care va fi ales pentru al doilea pod peste Dunăre între Ruse și Giurgiu, un proiect se realizează de partea română.

Deocamdată, primele două tronsoane ale autostrăzii Ruse – Veliko Târnovo se construiesc cu bani de la buget. Motivul este că, pentru al treilea an consecutiv, Agenția Rutieră nu a reușit să pregătească formularul de cerere pentru a solicita finanțare europeană. În prezent, acesta este coordonat cu programul Jaspers, spune Zlatka Peteva de la API.

Cu toate acestea, fondurile alocate pentru primele două tronsoane în cadrul Programului pentru Conectivitate în Transport nu vor fi suficiente, subliniază Zlatka Peteva, fără a preciza suma care ar mai fi necesară. Construcția primilor 76 de km ai autostrăzii va costa peste 1,5 miliarde de leva fără TVA, conform contractelor semnate în urmă cu trei ani. Totuși, la sfârșitul lunii ianuarie, a devenit clar că și constructorii au cerut o indexare a contractelor din cauza întârzierilor proiectului și a inflației. Cu toate acestea, ministrul bulgar al dezvoltării regionale, Ivan Ivanov, nu a anunțat care ar fi suma.

Din anul 2023, Agenția Rutieră și diverși miniștri ai dezvoltării regionale anunță că achiziția publică pentru ultimul tronson de autostradă de la Biala la Veliko Târnovo va fi anunțată „foarte curând”, dar acest lucru nu se întâmplă. În prezent, procedura de licitație pentru secțiune este coordonată cu Agenția de Achiziții Publice, a declarat Zlatka Peteva, la sfârșitul lunii ianuarie.

„Constructia autostrăzii de la Ruse la Veliko Târnovo va depăși cel mai probabil două, dacă nu chiar trei perioade de program. Motivul pentru aceasta este legat de condițiile dificile legate de sol, numeroasele porțiuni de soluri loessice”, a comentat Stefan Chaikov, fost șef al Agenției Rutiere, iar astăzi reprezentant al Asociației Capitalului Industrial din Bulgaria, în cadrul Comitetului de Monitorizare a Programului, la sfârșitul lunii ianuarie. Având în vedere că aceasta este prima perioadă de program pentru această autostradă, care se încheie în anul 2030, asta înseamnă că autostrada de la Veliko Târnovo la Ruse poate fi gata după anul 2040, dar nici asta nu este sigur. Motivul este că în acest timp poate exista o schimbare în politica UE în ceea ce privește fondurile de coeziune. Se discută deja ca o parte din acestea ar trebui să meargă la securitatea și apărarea Europei, având în vedere noile realități.

În sfârșit o autostradă până la granița cu Serbia

Vestea bună este că, după peste 10 ani de întârziere, autostrada de la Sofia până la granița cu Serbia va fi gata în această toamnă. În anul 2010, premierul bulgar de la acea dată și lider al GERB, Boiko Borisov, a promis că autostrada Sofia – Niș va fi gata în 2012. Cu toate acestea, tronsonul bulgar este încă în construcție, în timp ce pe partea sârbă autostrada este deschisă de mult.

Autostrada „Europa” este în construcție din 2018, cu fonduri în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei. Inițial trebuia să fie gata în 2020, dar pandemia de coronavirus, războiul din Ucraina, au întârziat exproprierea proprietăților și modificările de planuri au întârziat construcția.

Drumul ar trebui să îmbunătățească conectivitatea de transport cu Serbia și de acolo cu Europa de Vest. Aceasta este și cea mai aglomerată rută din punct de vedere al traficului internațional, spune Martin Gheorghiev, șeful programului Transport Connectivity.

viewscnt
Afla mai multe despre
autostrada
bulgaria
serbia