Agențiile de turism vor fi obligate să returneze, în cel mult 14 zile, către turistul care a achiziționat o ofertă singulară și nu un pachet de călătorie orice plăți efectuate de către acesta pentru serviciile neprestate sau prestate parțial, conform unei ordonanțe de urgență adoptate de către Guvern. Cu acceptul turistului, agenția poate să ofere în schimb servicii la același tip și categorie sau superioare, fără a mai rambursa sumele plătite. UPDATE Vezi mai jos precizări transmise de Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România (ANAT)
De ce este important: Obligația de returnare a sumelor încasate de la turiști pentru serviciile neprestate de către operatorii economici este prevăzută în legislația în vigoare doar pentru agențiile de turism organizatoare, care comercializează pachete de servicii de călătorie, conform Ordonanței Guvernului nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, precum și pentru modificarea unor acte normative, rămânând neacoperite acele servicii turistice singulare.
Autoritățile au constatat, astfel, că: ”Sunt situații concrete când operatori economici din turism, folosind o practică neconformă de activitate, nu au onorat contractele de servicii turistice către turiști, refuzând să returneze acestora sumele încasate pentru servicii neprestate sau prestate parțial”.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Noi obligații drastice pentru casele de schimb valutar și intermediarii de monede virtuale. Agențiile imobiliare și cazinourile, vizate de noi reguliDirectiva (UE) 2015/2302 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate stabilește o serie de drepturi ale consumatorilor în legătură cu pachetele de servicii de călătorie, în special în ceea ce privește cerințele în materie de informare, răspunderea comercianților pentru executarea serviciilor incluse în pachet și protecția în caz de insolvență a organizatorului sau a comerciantului cu amănuntul.
Ca urmare, legislația în domeniu a fost completată, cu prevederea că agenții economici din turism au următoarea obligație:
- ”să ofere servicii la același tip și categorie sau superioare, cu acceptul turistului, sau să restituie fără întârzieri nejustificate, dar nu mai târziu de 14 zile, sumele achitate de către turiști pentru achiziționarea/rezervarea serviciilor turistice care nu au putut fi prestate sau au fost prestate parțial, din vina exclusivă a operatorului economic. Prevederea nu se aplică serviciilor care fac parte dintr-un pachet de călătorie sau constituie un serviciu de călătorie asociat, în sensul Ordonanței Guvernului nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate”.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Primă decizie - triplarea limitei de deductibilitate pentru contribuția la Pilonul III de pensii și pentru asigurările private de sănătateOrdonanța adoptată mai prevede că în scopul protecției turiștilor, oferirea, comercializarea, vânzarea serviciilor și a pachetelor de servicii turistice, precum și crearea de produse turistice pe teritoriul României pot fi realizate numai de către operatorii economici din turism autorizați de autoritatea administrației publice centrale responsabilă în domeniul turismului, posesori de licențe de turism sau de certificat de clasificare, după caz.
UPDATE Precizări transmise de Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România (ANAT)
Legislația relevantă și responsabilitățile operatorilor economici
În cazul serviciilor turistice individuale – cum ar fi rezervările de cazare sau biletele de avion – legislația recent modificată (Art. 30, lit. m) din OUG 58/1998) stipulează că răspunderea pentru neexecutarea sau executarea parțială a serviciilor revine direct prestatorului de servicii: unității de cazare, companiei aeriene, operatorului de transport etc. În astfel de situații, agenția de turism joacă exclusiv rolul de intermediar.
Agențiile facilitează rezervările și asigură o comunicare transparentă între turist și prestator, dar nu pot fi considerate responsabile pentru neexecutarea serviciilor de către prestatori, în condițiile în care și-au îndeplinit obligațiile contractuale și au transferat sumele către furnizorii respectivi.
Pachetele de servicii de călătorie – un regim diferit
În cazul pachetelor de servicii turistice reglementate de OG 2/2018, agențiile de turism sunt responsabile pentru rambursarea sumelor achitate de turiști în termen de 14 zile doar în situațiile specificate clar de lege, cum ar fi anularea pachetului din motive inevitabile și extraordinare. Este important să subliniem că aceste prevederi nu se aplică serviciilor turistice individuale, care au un regim juridic diferit.
Garanții suplimentare oferite de agențiile de turism
Agențiile de turism sunt singurii operatori din industrie care oferă garanții financiare prin polițele de asigurare pentru insolvență, protejând turiștii în cazuri extreme. Aceste garanții sunt o dovadă a angajamentului agențiilor de a proteja consumatorii, oferind un grad ridicat de siguranță în comparație cu alte segmente ale pieței turistice.