Afacerile din turismul de pe litoralul românesc vor depăși în acest an nivelul de 1,5 miliarde de lei, cifră aproape dublă față de acum cinci ani, potrivit unei analize realizate de KeysFin și publicate miercuri, care mai arată că numărul firmelor din HoReCa (hoteluri, restaurante și cafenele) va atinge un record, dovadă a interesului major pentru investiții în acest domeniu.
„Potrivit estimărilor patronatelor, numărul turiștilor în 2017 ar putea depăși cifra de 1,5 milioane. Cele mai multe unități de cazare au raportat rezervări complete pentru vârful de sezon. Creșterea veniturilor populației, îmbunătățirea condițiilor de cazare, facilitățile de plată, toate aceste condiții s-au întrunit pentru ca 2017 să fie, cel mai proabil, cel mai bun an pentru turismul românesc din ultimii 10”, spun analiștii.
Pe de altă parte, hotelierii susțin că vânzările pe litoral au scăzut cu 20% față de anul trecut.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pe litoralul românesc erau deschise, în 2016, aproape 900 de unități de cazare, dintre care 335 de hoteluri, 243 de vile, 164 de bungalouri, 31 de pensiuni și 56 de hosteluri. Cele mai multe erau în Eforie (201), Mangalia (177) , Costinești (154) și Constanța-Mamaia (135), scrie News.ro.
La Registrul Comerțului și Ministerul Finanțelor erau înregistrate, în același interval, 2.781 de firme active, cu sediul social în Constanța și Tulcea, dintre care cele mai multe ofereau servicii în restaurante (1.106) și baruri (779), în timp ce alte 424 de companii aveau drept principală activitate serviciile hoteliere.
Datele statistice arată că afacerile firmelor de pe litoral au crescut semnificativ în ultimii ani, de la 801,2 milioane lei în 2012 la 1,33 miliarde lei în 2016. Și profitabilitatea sectorului a avansat puternic, de la 44,9 milioane lei la 205,8 milioane lei în același interval.
CITEȘTE ȘI După Lidl, și Selgros intră pe piața de turism. Va vinde vacanțe în Cuba și DubaiÎntre 2012 și 2016, companiile din HoReCa de pe litoral au trecut dintr-o extremă în alta, rezultatul net evoluând de la minus 37,9 milioane lei în 2012 la un plus de 132,9 milioane lei în 2016. Relevant, în acest context, este avansul profitului din exploatare care a crescut de la 71,6 milioane lei la 250,8 milioane lei în 2016.
“Climatul favorabil a fost susținut și de finalizarea autostrăzii A2, dar și de evoluția internațională, criza economică din Grecia și problemele cu terorismul din Turcia influențând în mod semnificativ deciziile turiștilor români de a-și petrece concediile de vară în țară, pe litoral”, susțin analiștii KeysFin.
Dincolo de datele esențiale privind valoarea cifrei de afaceri și rezultatul net, studiul KeysFin arată, printre altele, că perioada medie de încasare a creanțelor în acest sector a scăzut semnificativ, de la 138,1 zile în 2012 la 56,9 zile în 2016. Și perioada medie de plată a datoriilor a urmat un trend pozitiv, de la 273,8 la 177,5 zile în același interval.
„Datoriile companiilor din turism s-au mentinut în ultimii 5 ani la un nivel relativ constant de 1,4 miliarde de lei în timp ce creanțele s-au diminuat cu 100 de milioane de lei la 200 de milioane ceea ce reprezintă semnale pozitive pentru business. Există, bineînțeles, și destule provocări, datele statistice arătând că datoriile sub un an, de exemplu s-au majorat de la 600,9 mil.lei la 648,4 milioane lei, însă, pe ansamblu, perspectiva este una pozitivă, semn că investitorii de pe litoral și-au optimizat afacerile”, au mai spus analiștii de la KeysFin.
Potrivit studiului realizat de KeysFin, pe litoralul românesc cele mai mari afaceri cu sediul social în Constanța și Tulcea le-a făcut, anul trecut, M.W.Import Export SRL (hoteluri), din Mangalia, de 28,9 milioane de lei.
Următoarele companii din clasament sunt Georgio Fast SRL din Constanța, firmă specializată în restaurante, care a înregistrat afaceri de 23,3 milioane lei, și Complex Delta SRL din Tulcea, al cărei business hotelier a depășit 22,3 milioane lei în 2016.
Topul celor mai mari afaceri de pe litoral este completat de Lascu Bros SRL (restaurante), Underground Club SRL (baruri), Vega Turism (hoteluri), Hagi Sport SRL (hoteluri), Ionuț Restaurante SRL (restaurante), Voila AS SRL (hoteluri), toate din Constanța, și Briza Mării Negre SRL (hoteluri), din Eforie.
Studiul KeysFin care a inclus și o analiză a datelor macro furnizate de Institutul Național de Statistică, arată că numărul turiștilor care s-au înregistrat în unitățile de cazare licențiate (fără cei cazați la gazdă și în alte alte unități neautorizate) a depășit anul trecut 1,23 de milioane, cu peste 200.000 mai mulți decât în 2015.
Cei mai mulți turiști de pe litoralul românesc au fost români, 1,11 milioane în 2016, în timp ce străinii au reprezentat numai 6,3% (78.275 turiști).
CITEȘTE ȘI ANAF: Impozitul specific – regimul fiscal, obligații declarative și de plată pentru firmeÎn ciuda datelor pozitive de pe litoral, pe ansamblu, turismul românesc se află încă mult sub potențial. Dovadă datele statistice la nivel european, care clasează România pe ultimul loc în UE în privința ponderii încasărilor din turism la nivel de produs intern brut.
Dacă pentru Malta, Cipru și Croația, turismul reprezintă peste 12% din PIB, România raportează abia 1% din PIB.
Pentru a ajunge din urmă celelalte țări, România trebuie să investească în primul rând în infrastructura de transport și în dezvoltarea facilităților de cazare la standarde internaționale.
„Deschiderea noilor unități de 5 stele de pe litoral, cum este Phoenicia Royal din Năvodari, reprezintă un pas înainte, însă avem, în continuare probleme cu traficul rutier, aerian și feroviar către stațiuni, cu calitatea serviciilor de cazare și masă și, mai ales, cu profesionalismul angajaților din acest sector”, spun experții de la KeysFin.